Slim orde scheppen: de checklist
Loopt je hoofd over? Ben je het overzicht kwijt? Mis je de discipline om je werk af te krijgen? Een checklist kan uitkomst bieden. Je moet alleen wel even weten hoe je de checklist het beste kunt inzetten. Er zijn namelijk manieren om alles uit je checklist te halen, discipline te leren en orde te scheppen.
De checklist: wat zet je erop?
Wat je op je checklist zet kan het verschil maken tussen ergens enorm tegen opzien of er toch maar mee aan de slag gaan.
Wat je moet doen
Dit punt spreekt eigenlijk voor zich. Op je checklist of to do list moet je zeker opschrijven wat je allemaal moet doen. Dit helpt je al om niet meer met een vol hoofd aan het werk te gaan. Tenslotte heb je alles op papier en hoef je het dus niet meer zelf te onthouden.
Wat je al hebt gedaan
Schrijf twee of drie punten op je lijst die je al hebt gedaan, zoals opstaan en je tanden poetsen. Een to do list waar nog niets van is afgestreept, kan ontmoedigend werken. Als je echter al wat punten hebt afgevinkt, motiveert dat om de rest ook af te maken. En dat terwijl je er nog niets voor hebt gedaan!
Wat leuks
Iets lekkers voor jezelf maken, een half uurtje pauzeren, een uurtje uitslapen... zet vooral wat leuks op je lijst, in elk geval twee of drie dingen. Niet alleen zorg je met deze leuke pauzes en bezigheden dat je fris en geconcentreerd blijft, het werkt ook nog eens extra motiverend als je weer wat punten kunt afvinken.
Vakjes en papier
Niets zo fijn als iets afstrepen op je checklist. Je kunt jezelf extra stimuleren door mooie vakjes te maken waar je met een groene pen kleine V'tjes in zet. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om elk punt van de lijst door te strepen. Overigens zijn er veel mensen die op de computer een checklist hebben. Toch geeft het meer voldoening om fysiek iets af te kunnen strepen of vinken. Kies dus voor de handbeweging en print desnoods je to do list als je hem per se op de computer wilt maken.
De checklist: hoe schrijf je het op?
Je weet nu wat er op een checklist moet staan, maar hoe kun je het beste een punt op je checklist omschrijven?
Deel grote taken op
Als je een uitgebreide klus moet doen, werkt het motiverend om deze op te delen in meerdere stukken. Dit zorgt niet alleen voor overzicht, je klus lijkt opeens makkelijker nu je de stappen weet.
Voorbeeld:
- De was
- was uitzoeken
- wasmachine vullen en aanzetten
- was ophangen en drogen
Je kunt bovendien vier punten in één keer afstrepen als je klaar bent met de was. Hetzelfde kun je op alle grote taken toepassen, zoals een artikel schrijven (deel op in: research doen, titel verzinnen, schrijven en insturen) of je huiswerk maken. Bij huiswerk kun je zelfs de verschillende vakken stuk voor stuk in kleinere taken opdelen.
Met deze tips wordt je checklist niet alleen effectief; het wordt ook een stuk leuker. Vanaf nu ga je dus met plezier aan de slag en heb je meer discipline om je werk af te maken.