InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Ark van Noach maakt bijbel duidelijk voor kinderen

Ark van Noach maakt bijbel duidelijk voor kinderen

Hoe leg je aan kinderen uit, dat ze uit God zijn voortgekomen? Voor deze vraag stelde Aad Peters, eigenaar van de Ark van Noach mgr Josef Punt op zaterdag 23 april tijdens het inzegenen van de Ark van Noach te Haarlem. In 2010 kocht poppenspeler en artiest Aad Peters de Ark. Deze was gebouwd door timmerman Johan Huibers van medio 2006 tot april 2007. Met een lengte van 70 m, een hoogte van 13 m. en een breedte van 10 m. was deze Ark de heft van de oorspronkelijke. De opbrengsten van de entreegelden zijn bestemd om de Ark op ware grootte na te bouwen.
Huibers raakte hiertoe in 2008 geinspireerd door een boek van Rien Poortvliet.

Kinderen

Waarom Peters de houten replica kocht? ‘Omdat de bijbel niet alleen voer voor theologen is, maar ook voor kleine kinderen. Alleen zijn voor hen de verhalen te ingewikkeld om te snappen. Vandaar dat ik ze in mijn ark visualiseer met behulp van poppen.’
De Ark ontvangt geen subsidie. Dat maakte het kopen tot een grote sprong in het duister. ‘Toch vind ik dat het moest gebeuren,’aldus Peters. ‘Het is toch te belachelijk voor woorden, als kinderen de bijbel niet begrijpen. Het evangelie maakt deel uit van onze cultuur. Of ik evangeliseer? Nee. Dat laat ik aan God over.’

Peters, de bedenker van onder andere Bulletje in het mini playback show, veranderde de ark in een bijbels cultureel entertainmentschip. De route door zijn schip begint bij Adam en Eva en eindigt via Noach, David en Goliath bij Jezus. Met kerstmis 2010 richtte hij de kerststal in met levende kippen, schapen, alpaca’s en zelfs een dromedaris. Op 23 april 2011 vroeg hij bisschop Jozef Punt om zijn Ark in te zegenen.

Voorafgaande aan de inzegening van de Ark vertelde bisschop Punt aan kinderen het bijbelverhaal uit. Zijn verhaal begon bij Adam en Eva die een appel snoepten van de voor hen verboden boom van Goed en Kwaad. ‘De mensen leefden in vrede en liefde met elkaar in het paradijs. Door hoogmoed gedreven zijn ze de fout ingegaan om toch van de verboden vrucht te snoepen,’ aldus Punt.

Tsunami

Gevraagd naar de relatie tussen de zondvloed toen en de tsunami’s nu, antwoordde Punt: ‘Eigenlijk was de zondvloed een voor die tijd wereldwijde tsunami. Evenals in Japan en sleurde het water alles met zich mee. Wereldwijd reikte in die tijd niet verder dan de eigen leefwereld. Amerika en zo moest nog allemaal ontdekt worden. Door zich in te schepen met zijn gezin en van elke diersoort een paartje mee te nemen wist Noach de zonvloed te overleven.’

Een tafel, stoelen en kookgerei geven een indruk van het leven van Noach en zijn vrouw in de Ark. Tot verrassing van Punt heeft de vrouw een vogelkooitje in haar buik. ‘Waarom het daar zit? Ik weet het niet,’zegt Punt. ‘Maar het zit op de plaats van het hart en wat uit het hart vliegt is zeer belangrijk voor God.’

Het gevecht tussen David en Goliath symboliseert de strijd tussen Goed en Kwaad. Fanatiek mikt Punt op het hoofd van de reus om hem zo omver te kegelen. Het is een van de activiteiten die de boot tot een interactief museum maken. Via een deur komt de bezoeker van het oude Testament in het Nieuwe testament. De geboorte van Christus, het lijdensverhaal en de verrijzenis. Een leeg wijnvat symboliseert het graf van Jezus.

Biecht

Vervolgens is het de beurt van de kinderen om de bisschop de biecht af te nemen. Dit gebeurt in een oude biechtstoel.
Of hij altijd al bisschop wilde worden? ‘Nee, ik wilde zelfs geen priester worden.,’zegt Punt. ‘Dat was echt het allerlaatste ter wereld wat ik wilde worden. Pas na allerlei ervaringen koos ik voor het priesterschap en later werd ik door de paus tot bisschop gekozen.’

Of hij de paus al eens heeft ontmoet, wil een ander kind weten. ‘ja, bij paus Benedictus XVI krijg je als bisschop een minuut . Maar bij paus Johannes Paulus II kreeg je ruim een kwartier, Hij bood meer gelegenheid.’

Wat doet u als u alleen bent? ‘’Dan ben ik blij even alleen te zijn. Even tot rust komen. Het liefst ga ik dan zeilen, de zee op.’

Salomo

In de buik van het schip bevinden zich de paleisruimten van koning Salomo. Ooit koos hij in een droom voor wijsheid. Dat maakte zijn leven tot een spiegel voor ieder mens. Mooi verbeeld is de rechtszaak tussen de twee moeders. Beide eisten het moederschap op voor dezelfde baby. Salomo gaf hen een zwaard om het kind door midden te klieven. De echte moeder besloot haar kind toen weg te schenken aan haar mededingster.

Na een ruimte met lachspiegels komt de bezoeker bij de wortels van de levensboom: Punt: ‘Elk mens is als een boom die moet wortelen in de aarde. Zoals Christus zegt: ‘blijf met Mij verbonden als de takken en de stam van een boom want dan stroomt Gods liefde door je heen.’

Zomer 2011

Intussen vordert de bouw van de Ark op ware grootte gestaag. Doorzettingsvermogen, enthousiasme en heel veel hout zijn de gereedschappen. ‘Als het heel moeilijk is, dan vraag ik raad aan God. Dan bid ik: zeg het maar, ik heb hamer en spijkers. Dan krijg ik een ingeving’, aldus Huibers. In de zomer van 2011 hoopt hij de Ark van Noach op ware grootte af te ronden.
© 2011 - 2019 Vikla, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Jozef en zijn broersJoodse Bijbel: Jozef en zijn broersJozef is de favoriete zoon van Jakob. Dit wekt veel jaloezie op bij de andere broers. Ze gaan hem nog meer haten wanneer…
recensieKruidenboekjes van HuibersEen kruid is meer dan een geneeskrachtige stof, maar is een levend wezen met een soort eigen persoonlijkheid. Het is dan…
Huis onverkoopbaar? Begraaf Sint JozefSinds de huizenmarkt in 2008 is ingestort is het lastig om een huis te verkopen. Veel huizen staan al jaren in de verkoo…

Reageer op het artikel "Ark van Noach maakt bijbel duidelijk voor kinderen"

Infoteur: Vikla
Laatste update: 29-04-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!