Begeleiding kinderen in het regulier onderwijs met autisme
Steeds meer kinderen met autisme gaan naar het reguliere onderwijs, zijn hier de juiste begeleidingsvormen voor aanwezig? En wat hebben deze kinderen met autisme precies nodig? In dit artikel wordt informatie gegeven over de begeleiding van kinderen met autisme in het reguliere onderwijs.
Speciaal en regulier onderwijs
Kinderen met autisme hoeven niet langer naar het speciaal onderwijs. Deze kinderen kunnen ook naar het reguliere onderwijs, indien nodig met begeleiding. Kinderen met autisme kunnen het al snel te druk vinden in de klas, de klassen in het reguliere onderwijs zijn namelijk een stuk groter dan bij het speciaal onderwijs. Kinderen die de diagnose autisme hebben gekregen hebben behoefte aan structuur, daar kan het aan ontbreken in het regulier onderwijs. De leerkracht heeft een klas van 25 leerlingen die aandacht vragen, dan kan het een hele opgave zijn om kinderen met autisme in de klas ook de nodige ondersteuning te geven. Daarom is het goed dat er een interne of ambulante begeleider op school aanwezig is, welke kinderen met autisme de nodige begeleiding kan geven. Het gaat hierbij om de kleine handelingen, extra doorspreken van de opdracht, aanwijzingen geven hoe de opdracht het beste aangepakt kan worden en begeleiding geven tijdens het maken van de opdracht. Ook het maken van een toets kan een probleem zijn, zeker wanneer kinderen door de klas heen praten om vragen te stellen. De concentratie van kinderen met autisme kan snel weg zijn, daarom wordt er vaak aangeraden om hen in kleine groepjes te begeleiden en een rustige plaats te geven in de klas. Maar dat is lang niet bij alle kinderen met autisme zo, iedereen is namelijk anders, elk kind is uniek.
Aanpak bij het leren
Kinderen met autisme vragen danwel een andere aanpak bij leren, maar ze kunnen vaak ook ontzettend goed leren. Als een onderwerp hen interesseert weten deze kinderen er vaak alles van tot in de details. De concentratie is echter een aandachtspunt, kinderen met autisme zijn vaak snel afgeleid en moeten voorbereid worden op bepaalde handelingen. Als er op school een uitstapje plaats gaat vinden is het belangrijk dat de kinderen met autisme dit vooraf al weten en dat zij worden voorbereid op wat er deze dag kan gaan komen. Er kan bijvoorbeeld worden gewerkt met pictogrammen of een planbord, zodat de kinderen weten wat er gaat gebeuren. Een dag die anders is dan op school, is voor deze kinderen onvoorspelbaar. Daarom is het belangrijk dat zij hier goed op worden voorbereid. Dit kunnen de ouders doen, maar ook de leerkracht speelt hier een belangrijke rol in. Zij kan de kinderen met autisme extra ondersteunen tijdens bijvoorbeeld de reis naar het uitstapje toe.
Rol van de ouders en leerkracht
De rol van de ouders als van de leerkracht is op school beide erg belangrijk. Het is belangrijk dat ze goed op elkaar zijn ingespeeld en weten hoe de situatie is, zodat ze het kind samen goed kunnen begeleiden. Ieder kind heeft een andere aanpak nodig, er zijn geen standaard richtlijnen hoe een kind met autisme het beste behandeld kan worden. Er zijn wel voldoende hulpmiddelen op de markt gebracht waar gebruik van kan worden gemaakt om de kinderen met autisme op school te ondersteunen. Zo kan er worden gewerkt met een time timer, er kan een pictogrammen bord worden gemaakt en leerlingen kunnen werken met kleurenkaartjes. Wanneer een kaartje groen is mag er een vraag worden gesteld en wanneer het kaartje rood is moet iedereen stil zijn (bijvoorbeeld met zelfstandig werken). Het zijn maar kleine hulpmiddelen, maar deze kunnen zeker helpen om de kinderen met autisme op het reguliere onderwijs te houden. Extra begeleiding is nodig, hoe dan ook, maar er is geld voor waar de school gebruik van kan maken (Wet passend onderwijs). Daarnaast kunnen de ouders thuis ook begeleiding aanvragen om de kinderen extra ondersteuning te geven, dit kan dan aan de hand van een Persoon Gebonden Budget (PGB). Hier kan dan de thuisbegeleiding van betaald worden, hierbij kan gedacht worden aan hulp bij het aanleren van sociale vaardigheden en het aanleren om stap voor stap zelfstandig taken uit te voeren.