InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Interesse gevraagd

Interesse gevraagd

Leraren die orde vragen, kunnen veel winst boeken door interesse te tonen in de verhalen van hun gasten. Dat begint al bij het leren van de namen. Een kind die snel bij zijn naam genoemd wordt, ervaart dat de leraar moeite doet om hem te leren kennen.

Interesse

Geïnteresseerde leraren gaan vervolgens op zoek naar de leefwereld van de kinderen in de klas. Ze beperken zich niet alleen tot het vertellen van een verhaal. Het onderwijzen van de leerstof en het toetsen of die leerstof beklijft, maar zien in alle kinderen burgers van wie zij als leraar ook weer kunnen leren. Het is belangrijk altijd en overal op zoek te blijven gaan naar de verhalen die een kind te vertellen heeft.

Ongewenst gedrag

Op het moment dat kinderen ongewenst gedrag laten zien, zou je je niet moeten beperken tot het eenzijdig veroordelen van dat gedrag. Natuurlijk, op ongewenst gedrag moet je anticiperen, maar beperk je niet tot een (straf)maatregel. Ga op zoek naar het verhaal achter dat gedrag. Wat maakt dat een kind te laat komt, waarom wordt een kind in een week drie keer uit de les verwijderd of hoe komt het dat hij brutaal reageert op je goedbedoelde vragen of opmerkingen? Probeer te allen tijde je waardeoordeel te bewaren tot het moment dat je de waarheid van de ander kent.

Communicatie

Communicatie is tweerichtingsverkeer. Het is zaak om je niet alleen als zender op te stellen, maar ook ontvanger te worden van de berichten die de kinderen verbaal of non-verbaal op je afvuren. Probeer daarbij regelmatig te controleren of bedoeling en effect overeenkomen. Leraren die interesse tonen in de kinderen, zijn van nature controleurs van het bedoeling-effectverhaal. Ze zijn voortdurend op zoek naar de verhalen achter de verhalen. Ze beperken zich niet tot hun eigen waarheid, maar realiseren zich dat elk kind zijn persoonlijke bagage met zich meebrengt. Dat de kinderen individuen zijn die niet alleen groot worden op school, maar ook dagelijks groeien in hun eigen leefomgeving.

Ga altijd uit van het positieve van kinderen, zelfs als het gedrag van het kind je irriteert. Echte communicatie betekent namelijk dat je je verbindt met de ander, dat je niet alleen op zijn gedrag reageert, maar zoekt naar de basis van waaruit gedrag ontstaat. Kinderen hebben er recht op dat je je werkelijk interesseert in wat hen bezighoudt.

Wil je orde? Maak dan gebruik van de mogelijkheden die echte communicatie met zich meebrengt.

Uitdagingen

  1. Ga aan het begin van elke les / van de dag bij de deur van je klaslokaal staan. Ontvang de kinderen als echte gasten. Probeer elk kind met een opmerking, knipoog, schouderklopje iets persoonlijks te geven.
  2. Vraag een kind met wie je problemen hebt, iets te vertellen over zijn hobby, sport, talent. Ga ervan uit dat het kind iets bijzonders te vertellen heeft en dat hij op een bepaald terrein je ‘meerdere’ is.
  3. Ga op zoek naar overeenkomsten tussen jou en de kinderen. Welke raakvlakken hebben jullie? Met elk kind is wel een link te vinden. Werk die uit in een gesprekje voor of na de les.
© 2010 - 2019 Rosie86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Orde gevraagd - Ivo Mijland

Reageer op het artikel "Interesse gevraagd"

Infoteur: Rosie86
Gepubliceerd: 31-12-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!