InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Gedicht analyse van het gedicht 'Vader'

Gedicht analyse van het gedicht 'Vader'

Het gedicht Vader is geschreven door Willem Wilmink. In het gedicht komen verschillende vormaspecten en een achterliggende gedachte naar voren.

Vader

vader kocht ooit
een verzameld werk
een bundel gedichten
van degelijk merk

bij wat hij mooi vond
zette hij strepen
een enkele keer
een uitroepteken

bij tijd en wijle
herlees ik die
zeer summiere
biografie

in een code
van strepen en stippen
steeg het water
hem naar de lippen

Inhoud

Dit gedicht gaat over de vader van de dichter. Deze vader kocht eens een gedichtenbundel. Dit staat in de eerste strofe.
In de tweede strofe staat hoe de vader de dingen die hij mooi vond in de bundel kenmerkte. In de derde strofe staat hoe de dichter de gedichtenbundel van zijn vader nog wel eens na leest. In de vierde strofe staat hoe de dichter ziet (aan de vele strepen en stippen) dat het zijn vader te veel werd.

Waarschijnlijk draaide zijn vader op het laatst een beetje door met het kenmerken van de dingen die hij leuk vond in de bundel. Hierdoor ziet de dichter dat

Vormaspecten

Het rijmschema van dit gedicht is: abcb/ defd/ ghih/ jklk, dit is gebroken rijm. Er is telkens sprake van volrijm: werk en merk, strepen en uitroepteken, die en biografie, stippen en lippen. Er komen geen alliteraties of assonanties in het gedicht voor.
De leestekens zij wel opvallen. Alle strofes eindigen met een punt maar beginnen niet met een hoofdletter.

Achterliggende gedachte

Je zou kunnen zeggen dat de dichtbundel staat voor het leven van de vader. In zijn leven legde hij de nadruk op de dingen die hij mooi vond. Naarmate hij ouder werd vond hij steeds meer dingen mooi en op het laatst vond hij zoveel mooi, legde hij op zoveel dingen de nadruk, dat het hem te veel is geworden.

Meest kenmerkende zin

In een code van strepen en stippen steeg het water hem naar de lippen vind ik de meest kenmerkende zin. Ten eerste omdat dit een gezegde is (het wordt hem te veel). Ten tweede omdat het het gedicht duidelijker maakt. Hoe ouder de vader wordt hoe meer hij gaat kenmerken, tot op een gegeven moment alles onderstreept is en het dus eigenlijk alleen maar onduidelijker wordt.

Eigen mening

Het gedicht spreekt me niet echt aan. Ik kan niet precies bij mezelf achterhalen waarom niet. Ik denk omdat ik me simpelweg niet kan herkennen in de ik-persoon.
© 2010 - 2019 Xdoriss, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ben Ali Libi – goochelaar die omkwam in SobiborBen Ali Libi – goochelaar die omkwam in SobiborBen Ali Libi is de artiestennaam van Michel Velleman, een goochelaar uit Amsterdam. Hij werd bij een razzia opgepakt en…
Sjaak en Freek-Willem commercials Gamma stoppenBouwmarkt Gamma had jarenlang de types Sjaak en Freek-Willem in hun reclames. Met de zin””Dat zeg ik. Gamma!” haalden ze…
Filips Willem, prins van OranjeFilips Willem, prins van OranjeIn onze vaderlandse geschiedenis hebben we geleerd dat na de dood van Willem van Oranje zijn zoon Maurits zijn rol overn…
Beatrix – Vrijvrouwe van Ameland met Fries bloedBeatrix – Vrijvrouwe van Ameland met Fries bloedPrinses Beatrix heeft Fries bloed in de aderen. De vorstin erfde de titel Erf- Vrijvrouwe van Ameland van Johan Willem F…
Johan Willem Friso van Nassau-Dietz, prins van OranjeJohan Willem Friso van Nassau-Dietz, prins van OranjeStadhouder Willem III van Oranje-Nassau, tegens koning Willem III van Engeland overleed in 1702. Omdat hij geen kinderen…

Reageer op het artikel "Gedicht analyse van het gedicht 'Vader'"

Reacties

N. Smulders, 03-01-2018 17:53 #3
Er moet een vervolg of een parodie op dit gedicht bestaan, waarin de dichter (Willem Wilmink of een ander) tot de ontdekking komt, dat vader de gedichtenbundel antiquarisch gekocht heeft. Zijn de aantekeningen nu van zijn vader of van de vorige eigenaar? Hij dacht zijn vader beter te leren kennen uit die aantekeningen, maar dat is wellicht een misrekening.
Kent iemand dit parodiërende gedicht?
Norbert Smulders, Vught

Hoi, 03-04-2015 12:03 #2
Er zit wel degelijk assonantie en alliteratie in: 'bij tijd en wijle' is assonantie, 'van strepen en stippen steeg het water' is een alliteratie met de s.

Aernoud, 22-03-2011 01:38 #1
Daar ben ik weer, met wat commentaar op je analyse van W. Wilminks "Vader". Ik ben het in grote lijnen met je eens en mij spreekt het gedicht ook niet zo aan. Misschien doordat het geheel te summier is - niet zozeer het gedicht zelf, maar vooral de informatie: de vader en zijn situatie (zijn leven) krijgen wel heel weinig 'reliëf', wat is er dan met die man? Het enige wat ik eruit weet te halen zit hem in die regels "in een code van strepen en stippen"… Dat is morse, het seinen van informatie via radiotelegrafie met een code waarin de letters bestaan uit… strepen en stippen. Zoals in de meest bekende morse-boodschap 'S O S', een noodsignaal, bestaand uit drie keer kort, drie keer lang, drie keer kort, of in tekens:… - - -… ; misschien dat juist in die standaardboodschap de boodschap van het gedicht zit en van de vader: een noodsignaal, een kreet om aandacht die hij niet kreeg. Maar dat is maar een veronderstelling, het blijft vaag en vergezocht.

Groet, AT

Er staat nog een foutje in je tekst. Er is één afwijking van het volrijm: strepen/(-)teken is geen zuiver volrijm en zou je moeten benoemen als assonerend rijm. Wel aardig is dat de 'verdwenen' nog wel is opgenomen in het hele woord 'uitroepteken'.

Infoteur: Xdoriss
Gepubliceerd: 28-04-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!