InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het zoeken naar de juiste opleiding

Het zoeken naar de juiste opleiding

Een gepaste opleiding zoeken valt voor vele niet mee. Vooral de laatste tijd lijken mensen steeds meer te twijfelen. Hoe komt u erachter wat u wilt en wat voor keuzes heeft u? Vooral met de invoering van het leenstelsel wilt u toch zo zeker mogelijk zijn in uw keuze. In dit artikel vind u een aantal punten waarmee u kunt beginnen om een geschikte opleiding te vinden.

Interesses

Om te beginnen kunt u al uw interesses in een rijtje zetten. Dit kunnen relatief veel dingen zijn en als u er na een paar dagen weer naar kijkt komt u meestal op nog meer dingen die u vergeten was. Wellicht bestaat er een beroep dat met één van uw interesses te maken heeft. U kunt bijvoorbeeld denken aan:
  • computers - ict
  • dieren - dierenverzorging
  • tuinieren - hovenier
U kunt ook de kleine interesses als bijvoorbeeld de zon noteren, dit kan inhouden dat een buiten beroep wellicht beter bij u past.

Beroepskeuzetest

Er zijn professionele beroepskeuzetesten waaruit moet blijken wat bij u past aan de hand van vragen. Het deelnemen aan deze professionele test kan via verschillende internetwebsites. De ene is gratis en voor de andere betaald u een kleine bijdrage. Uit de test komt welk beroep er het meest bij uw past of in ieder geval in welke richting uw kunt kijken.

Loop dagen mee

Als u een beroep in uw gedachten heeft maar twijfelt of het wat voor u is kunt u wellicht bedrijven bellen waar dit beroep is uit te oefenen. U kunt dan vragen of u een dag of een paar dagen mag meelopen om te zien wat het beroep echt in houd en zo kunt u alles vragen wat u wilt weten over het beroep. U denkt misschien dat het als volwassen persoon raar zal overkomen als u belt om mee te lopen echter is het zeer verstandig en wellicht dat het bedrijf u ook voor de toekomst iets te bieden heeft. Soms kan een beroep waarvan u dacht dat het niks voor u zou zijn toch heel anders en goed uitpakken.

Bezoek opendagen

Elke opleiding heeft in principe opendagen. Dit houdt in dat u naar de opleiding kunt om te kijken waar het is, hoe het eruit ziet, hoe het er aan toe gaat en er zijn docenten/medeleerlingen die al uw vragen over de opleiding kunnen beantwoorden. Als u erg twijfelt, bezoek dan gewoon zo veel mogelijk opendagen zodat u vervolgens de opleidingen kunt afwegen.

De arbeidsmarkt

Onderzoek de arbeidsmarkt van de opleiding die u wilt gaan volgen. Veel studenten blijven na hun opleiding zitten omdat er uiteindelijk geen baan in te vinden is of omdat het toch te weinig oplevert. Enkele van deze opleidingen zijn:
  • dierenopleidingen
  • kunstopleidingen
Opleidingen waarmee vaak wel een beroep te vinden is zijn:
  • ict
  • techniek
  • chauffeur
  • administratie

Voor ieder wat wils

Binnen de opleidingen heeft men ook weer keuzes, kiest men om fulltime de schoolbanken in te gaan of wilt u ondertussen al kunnen werken? Als u kiest voor een opleiding waarbij u werkt zult u waarschijnlijk een aantal stagedagen moeten lopen voor u het examen aflegt, aangezien u niet op school leert zult u zelf de discipline moeten hebben om te kunnen leren thuis. Als u kiest voor een cursus zult u ook geen studiefinanciering ontvangen.
Als u kiest voor een fulltime opleiding dan zit u 5 dagen in de week op school, hierbij is het dus zeer moeilijk ook een baan te hebben/behouden.

Wees op tijd

Zorg wel dat u op tijd begint met het zoeken naar een gepaste opleiding. Vaak schrijven mensen zich een half jaar van te voren al in en zijn de opleidingen snel vol, ook zijn er bij sommige opleidingen selectieprocedures wat inhoud dat u zich voor de start van de selecties ingeschreven moet hebben.
Gerelateerde artikelen
Aan het werk of verder studerenAan het werk of verder studerenJongeren staan na een opleiding vaak voor een dilemma, doorleren om toch een baan gaan zoeken. Op het moment dat ze gaan…
Verder studeren; MBO of HBO?Verder studeren; MBO of HBO?Na het volgen van een opleiding aan het voortgezet onderwijs kan je ervoor kiezen om te gaan werken, maar je kunt natuur…
Discipline opbrengen om te studeren op latere leeftijdDiscipline opbrengen om te studeren op latere leeftijdStudenten zijn het gewend om dagelijks te studeren, maar bij het ouder worden gaat dat steeds lastiger worden. Tijdens h…
HBO opleiding communicatieHBO opleiding communicatieDe HBO opleiding communicatie is een opleiding die je voorbereid op het werken als communicatiedeskundige of voorlichter…
Wat is een BBL opleiding?Een BOL opleiding is een opleiding waarbij men gewoon 5 dagen naar school gaat en eventueel blokstages worden gelopen. B…

Reageer op het artikel "Het zoeken naar de juiste opleiding"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 05-07-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!