Namenspel voor jongeren en volwassenen
Bij een nieuwe groep die elkaar net leert kennen, is het handig als men elkaars namen snel kent. In dit spel wordt gebruik gemaakt van alliteratie: zo zijn namen heel snel te onthouden. De oefening kan tevens ook als opwarming gebruikt worden, ook wanneer de groep elkaar al wat beter kent.
Korte samenvatting
De deelnemers leren elkaars namen kennen door een woord te bedenken voor hun naam, wat ook iets over henzelf zegt.
- Duur: 10 a 15 minuten
- Nodig: Een ruimte waarin de groep een kring kan maken.
- Grootte van de groep: Vanaf ongeveer 8 deelnemers. Ook goed mogelijk met grotere groepen.
- Leeftijd: Vanaf 11 jaar. Ook zeer bruikbaar voor volwassenen.
Doel:
De oefening is vrij makkelijk, en erg bruikbaar voor het snel leren kennen van een groep. Dat geldt voor zowel de docent of groepsleider als voor de groep zelf. Naast dat je elkaars namen leert kennen, is de groep ook bruikbaar om iets over de deelnemers te weten te komen.
Bij groepen die elkaar al wat beter kennen, is de oefening ook bruikbaar als
warming up. Daarbij maak je gebruik van herhaling door de groep en door een beweging toe te voegen aan de naam.
De oefening
De groep staat in een kring. De deelnemers bedenken een bijvoeglijk naamwoord dat ze voor hun naam kunnen plaatsen en wat met dezelfde letter begint als hun naam. Het bijvoeglijk naamwoord moet iets zeggen over de persoon zelf. Bijvoorbeeld: Beeldige Barbera, Lastige Leo, Sterke Cynthia. Geef eventueel 1 minuut (niet te lang) om de deelnemers te laten nadenken. Wanneer iemand moeite heeft om iets te bedenken, geef voorbeelden. Bij een stevige drukke groep kan je er ook voor kiezen om meteen te beginnen en de deelnemers juist niet te laten nadenken. Ze moeten dan gewoon het eerste wat in hen opkomt noemen. Vaak blijkt dit ook nog bij de persoon te kloppen. Op deze manier zegt iedereen in de kring één voor één luid en krachtig de naam. Zorg ervoor dat de groep niet te snel gaat. Laat elke naam even goed op je inwerken, coach de deelnemers dat ze er zich iets bij proberen voor te stellen.
Variaties
Herhalen
Wanneer iemand luid en kracht zijn naam zegt met bijvoeglijk naamwoord herhaalt de groep dit. Coach met name op de energie. Wanneer iemand het slap en zonder energie doet, zal de groep dit nadoen en een paar deelnemers verder is de energie uit de groep. Terwijl als de deelnemers lekker krachtig hun naam zeggen, dan zal de groep dit overnemen, en zal er een goede energie ontstaan. Op deze manier kun je de oefening ook als warming up gebruiken, zeker met de volgende variatie er bij:
Met beweging
Wanneer iemand zijn naam zegt, probeert hij hier ook een beweging of gebaar bij te maken die het bijvoeglijk naamwoord ondersteunt. Coach op de uitvoering en de intentie waarmee ze het doen: als iemand bijvoorbeeld zegt "Bange Bas" en hij verstopt zijn hoofd achter zijn handen, dan kan de bangheid ook in de manier van bewegen vormgeven.
Ook dit kan de groep herhalen.
Waarom
Het is ook mogelijk om even kort iedereen langs te gaan om iets uit te leggen over de gekozen alliteratie. Omdat je toch iets moet kiezen wat met je beginletter begint, kan het soms wat uitleg nodig hebben. En op deze manier kom je ook iets meer te weten over de deelnemers.