InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoeveel kleedgeld geven?

Hoeveel kleedgeld geven?

Hoeveel kleedgeld geven? Het is goed voor opgroeiende kinderen om de waarde van het geld te leren. Kinderen die dit op jonge leeftijd geleerd hebben, zullen daar ook op latere leeftijd baat bij hebben. Met geld omgaan moet namelijk geleerd worden. Het Nibud adviseert om jonge kinderen vanaf zes of zeven jaar al zakgeld te geven. Door op jonge leeftijd al te beseffen dat je uitsluitend iets kunt hebben als je geld hebt, blijft het kind altijd bij. In eerste instantie moet het om kleine bedragen tot ongeveer €1,- gaan. U kunt met uw kind afspreken wat hij of zij met dit geld gaat doen. Zodra het uitgegeven is, moeten ze weer wachten op de dag dat ze weer zakgeld krijgen. Willen ze iets kopen maar ze hebben even geen geld, dan moeten ze wachten tot het weer binnen komt. Zo zal het ook gaan zodra ze een huishouden en een maandelijks inkomen hebben. Als ouder moet u niet de fout maken door ze standaard tussendoor extra geld te geven. Ze moeten namelijk leren dat er met geld voorzichtig omgegaan moet worden.

Zakgeld

Op jonge leeftijd (tot 10 jaar) gaat het vaak om bedragen tot ongeveer €1,85. Zodra ze ouder worden is het gebruikelijk om meer zakgeld te geven. Op een bepaalde leeftijd moeten ze namelijk ook over geld beschikken om uit te kunnen gaan met vrienden. Het blijft belangrijk om er regelmaat in te houden. Een keer iets extra’s geven kan geen kwaad, maar dan moet wel benadrukt worden dat het incidenteel is. Op den duur krijgen ze een leeftijd dat ze meer verantwoordelijkheid kunnen dragen. U kunt het zakgeld dan verruimen en ze extra verantwoordelijkheden geven door ze ook geld te geven om de benodigde kleren zelf te kopen.

Kleedgeld

Kleding is duur, en zeker de kleding die de kinderen volgens zichzelf moeten dragen. De meeste kinderen willen meedoen met trends en rages en moeten de kleding hebben die op dat moment in is. Over het algemeen zijn dit niet de goedkoopste kleren. Als ouder wil je daar wel in meegaan, maar de kosten zullen steeds hoger gaan worden, want op den duur moeten zelfs de onderbroeken van een bepaald merk zijn. Met dit soort ontwikkelingen kunt u korte metten maken door kleedgeld te introduceren. Ze krijgen maandelijks een vast bedrag om kleding te kopen.

Het effect van kleedgeld

De overgang van zakgeld naar kleedgeld is groot. Ze gaan van een paar euro per week naar een groot bedrag in één keer per maand. Vaak wordt vanaf dat moment het zakgeld en kleedgeld gecombineerd in één bedrag. Hier moet het kind wel aan toe zijn, want het kan mis gaan op het moment dat ze daar nog niet mee om kunnen gaan. Eerst kregen ze wekelijks bijvoorbeeld €7,50 en inclusief kleedgeld gaan ze naar bijvoorbeeld €125 per maand. Het is wel belangrijk om ze vanaf dat moment ook echt de verantwoordelijkheid te geven. Ze kunnen het beter nu in één keer uitgeven, dan op het moment dat ze op zichzelf komen. Mocht blijken dat ze de verantwoordelijkheid niet kunnen dragen, dan merken ze zelf de consequenties, doordat ze geen kleding kunnen kopen en niet uit kunnen gaan.

Hoeveel kleedgeld is gebruikelijk?

De meeste kinderen krijgen pas kleedgeld vanaf 15 of 16 jaar. Het Nibud geeft op haar website aan wat gebruikelijk is om te geven. Voor kinderen van 16 jaar ligt het bedrag op gemiddeld €50,- tot €55,-. Voor 18 jarigen ligt het bedrag tussen de €59,- en €65,-.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel zakgeld geven?Op jonge leeftijd moeten kinderen al zakgeld ontvangen, zodat zij later beter de waarde van geld kunnen inschatten. Het…
Hoeveel zakgeld geven aan uw kind?Hoeveel zakgeld geven aan uw kind?Zakgeld moet goed afgestemd worden op de wensen en behoeften van uw kind. U moet ze niet proberen te verwennen door teve…
Hoeveel zakgeld geef je je kind?Hoeveel zakgeld geef je je kind?De financiële opvoeding is een belangrijk onderdeel van de opvoeding van kinderen. Door kinderen goed te leren omgaan me…
Financieel opvoeden hoort ook bij het opvoedenOuders zouden meer aandacht moeten besteden aan de financiële opvoeding van hun kinderen. Op jonge leeftijd met geld ler…
Hoogte van het zakgeld berekenen met de zakgeldcalculatorHoogte van het zakgeld berekenen met de zakgeldcalculatorAl heel vroeg moeten kinderen veel  leren. Niet alleen de regels thuis, maar ook de regels in het verkeer en als ze naar…

Reageer op het artikel "Hoeveel kleedgeld geven?"

Reacties

Coosje, 21-09-2014 11:56 #11
Ik kreeg maar 30 euro per maand en ik ben 15. Mijn ouders willen het niet veranderen en ik moet zelf ALLES betalen behalve een winterjas en een paar schoenen per jaar. Ik kan hier niets van kopen maar ze willen het niet veranderen?

Lauren, 06-09-2014 17:18 #10
Ik krijg per maand €50,- kleedgeld. Zelf kan ik dan ook nog wekelijks een klusje doen voor nog €20,-. Verder niks te klagen maar iedereen van mijn leeftijd krijgt het geld in de handen geschoven…

En als ik het niet doe heb ik als 15jarige (bijna 16) maar €50,- kleedgeld… Daarvan moet ik uitjes zoals de bioscoop ook betalen, maar ook schoenen, jassen, broeken & shirten.
Persoonlijk vind ik het vrij weinig.

Marloes, 03-02-2014 12:34 #9
Ik vindt persoonlijk 200 euro per maand veels te veel. Dat zou in ons geval betekenen dat 600 euro per maand opgaat aan de kleding van de kinderen. Er zijn genoeg mensen die dat echt niet kunnen betalen. Als je ze zoveel geeft, hoe leer je ze dan om later goed met geld om te gaan? Want als ze later werken en hun eigen rekeningen huur/gas/licht/boodschappen moeten betalen is er meestal niet zoveel meer over voor kleding. Het is belangrijk dat ze leren sparen en soms even te wachten met een dure aankoop tot het bijv. in de aanbieding is. Hebben ze later alleen maar profijt van.

Meisje, 01-07-2013 16:07 #8
Ik ben 15 en krijg 50 euro kleedgeld per maand, en moet er alles van betalen (jas, schoenen enz.) Ik vind het zelf best weinig. Is 50 euro p/m voor een 15 jarige normaal?

Hans, 04-11-2012 19:42 #7
Ik ben 15 en ik krijg 55 euro kleding geld per maand. Is dat een redelijk getal?

Sara, 07-04-2012 20:09 #6
Ik ben 14 jaar, en ik krijg 25 euro kleedgeld per maand. Hier hoef ik geen jassen, schoenen, onderbroeken enzo van te kopen, maar toch vind ik het best weinig. Maar 200 per maand is echt veel hoor. Ik ken bijna niemand van mijn leeftijd die dat krijgt.

Anne-Meta, 05-04-2012 09:38 #5
200 euro per maand is een hoog bedrag vind ik. Je kunt je kind natuurlijk ook leren dat er gespaard moet worden voor iets. Je hoeft toch niet elk jaar een nieuwe winterjas? En die laarzen van vorig jaar kunnen nu ook nog wel. Merkkleding? Als je dat wilt, zul je er dus voor moeten sparen, maar een shirtje wat minder dan de helft van een merkshirt kost is ook erg leuk. Dan kun je voor die andere helft andere dingen kopen. Ik heb het zelf ook op deze manier geleerd en ben er geen slechter mens van geworden. Er leuk uitzien hangt niet af van een merk, en van miskopen en fouten kun je alleen maar leren. Zo kun je je kinderen leren met geld om te gaan en dat je niet alles kunt kopen wat je ziet. Want je kunt je geld maar een keer uitgeven…

Meisje, 25-08-2010 20:55 #4
Ik ben 16 jaar en ik krijg 80 euro kleedgeld per maand, ik kan dit goed begrijpen, maar ik moet hiervan ook zelf mijn schoenen en jassen kopen voor de zomer en de winter alles. Ik moest dus vaak 2 maanden sparen voor een jas. Eigenliijk kan ik dus 2 maanden niks anders kopen, maar ik krijg mijn ouders niet overgehaald.

Angela, 24-07-2010 13:04 #3
Ik ben het helemaal met Sandra eens. Circa 200 euro vind ik een mooi bedrag. Persoonlijk betaal ik de jassen en schoenen van mijn dochter. Dit omdat ik het erg belangrijk vind dat deze van goede kwaliteit zijn. Ik ben bang dat als ik mijn kind te weinig geld geef ze alleen nog maar slechte kwaliteit kleding koopt. Bovendien vinden meisjes van haar leeftijd hun uiterlijk erg belangrijk. Ze lopen veel in merkkleding, een shirtje kost al snel 20 euro en dan niet te spreken van truien, broeken en vesten. Die als snel 50 euro of meer kosten. Ik hoop dat jullie wat een mijn mening hebben gehad!

Piet, 24-07-2010 12:59 #2
Ik geef mijn kind 200 per maand maar dat is niet alleen voor kleren maar ook voor beltegoed en eten en drinken in de stad kopen, ook moeten ze ervan cadeautjes kopen van de verjaardag voor vriendinnen. In de omgeving van mijn dochter krijgen al haar vriendinnen meestal tussen de 200 en de 250 per maand. Wij als ouders vinden het een mooi bedrag. Ik loop zelf ook in merk kleding dus vind ik dat ik mijn dochter dat ook moet kunnen kopen.

Tina, 27-02-2010 15:06 #1
Heee, ik heb een vraagje, ik ben 14 jaar jong en ik krijg 50 euro kleedgeld in de maand, nu wil ik weten wat normaal is om te krijgen als je 14 jaar bent! :-)

Alvast bedankt

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 30-06-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 11
Schrijf mee!