InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe schrijf ik de ideale sollicitatiebrief?

Hoe schrijf ik de ideale sollicitatiebrief?

Staren op een leeg blad papier of een witte achtergrond van je tekstverwerker is frustrerend! Met deze handige tips heb je in een mum van tijd de perfecte sollicitatiebrief ontworpen. Vooraleerst moet je duidelijk het verschil kennen tussen een sollicitatiebrief en een CV. Een Curriculum Vitea is een opsomming van feiten zoals je naam, adres, studies, werkervaringen, talenkennis, enz ...
Een sollicitatiebrief daarentegen is je perfect kans om je eventuele werkgever ervan te overtuigen waarom jij geknipt zou zijn voor de job.

Schrijf steeds netjes, geordend, en vooral foutloos. Een brief vol –dt fouten zal zogoed als zeker de prullenmand in gaan.

Naar wie?

Mail of telefoneer het bedrijf voor je een sollicitatiebrief en CV verstuurd om te weten te komen wie zich bezighoud met aanwervingen. Zorg ervoor dat je brief op de juiste plaats terechtkomt. Je kan misschien ook een informatiebundel vragen van de firma waar je zal solliciteren. Ze weet je perfect waar ze voor staat.
Als je namen weet, richt de brieven dan persoonlijk, dit komt veel beter over.

Eerlijk

Het is niet de bedoeling om al je minpunten op te gaan sommen, maar wees wel eerlijk. Vertel niet dat je vijftalig bent als je alleen Nederlands spreekt, want bij een telefonisch gesprek zal je snel door de mand vallen en kan je de job wel vergeten. Antwoord op de vragen die in de advertentie staan zoals computerkennis, beschikbaarheid, mobiel, ervaringen. Vertel waar je goed in bent en wees origineel. Zorg ervoor dat de lezer jou brief kiest uit de tientallen die hij elke week ontvangt.

Zorg er ook voor dat wat je op je sollicitatiebrief schrijft klopt met de gegevens die op je CV staan.

Duidelijke opmaak

Zorg ervoor dat je brief duidelijk leesbaar is en dat er een indeling in zit. Gebruik geen dialect woorden of schrijf niet zoals je spreekt. Gebruik voldoende leestekens en maak geen oneindig lange zinnen. Laat je ouders, vrienden of de spellings checker de brief eens nalezen. Gebruik geen gekke en verschillende lettertypes, maar hou het simpel met bijvoorbeeld Arial of Verdana. Plaats geen grafiekjes of foto’s op je brief.

Kort en krachtig

Maar ook niet te kort. Met drie regels is je eventuele toekomstige werkgevers geen stap dichter. Maar je sollicitatiebrief ook nooit langer dan één pagina (A4). Zorg voor een handtekening met pen.

Vermeld zeker volgende punten in je sollicitatiebrief:
  • Hoe heb je de advertentie ontdekt en voor welke functie solliciteer je?
  • Welke zijn jou sterke punten die belangrijk zijn voor die functie (talen, ervaring, opleiding, andere vaardigheden?
  • Waarom zou je graag deze job uitoefenen?

Kennis?

Ken je iemand die bij het bedrijf werkt waar je gaat solliciteren? Het kan nooit geen kwaad deze persoon aan te spreken en te vragen of hij een goed woordje voor je wil doen. De meeste bedrijven hechten redelijk wat belang aan de aanbevelingen van hun personeel.

Enkele tips:

  • Een brief heeft veel meer effect dan een e-mail. Een brief is persoonlijker!
  • Sommige bedrijven vragen nog steeds een handgeschreven brief. Standaard opteer je het beste voor een getypte versie.
  • Stalk het bedrijf niet, maar als je na een week niets gehoord heb, neem dan gerust eens contact op met de persooneelsdienst.
  • Als meen je vraagt op een foto bij je brief te voegen, neem dan een recente pasfoto. Geen foto in badpak of op café met vijf vrienden van je.

© 2009 - 2019 Bartmelis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Open sollicitatiebrief schrijvenOpen sollicitatiebrief schrijvenEen open sollicitatiebrief wordt vaak geschreven voor het vinden van een stageplaats. Maar ook op de arbeidsmarkt kan ee…
Het kopen van een sollicitatiebriefHet kopen van een sollicitatiebriefDe sollicitatiebrief en je CV zijn het visitekaartje wat je uitstuurt naar een bedrijf wanneer je solliciteert. Op basis…
Originele sollicitatiebrief schrijvenOriginele sollicitatiebrief schrijvenSommige vacatures leveren tientallen sollicitanten op. Dan is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de andere ka…
Solliciteren we in de toekomst via de webcam?Solliciteren we in de toekomst via de webcam?De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt…
Online solliciteren: hoe doe je dat?Online solliciteren. Vroeger stuurde iemand die op een baan wilde solliciteren een brief. Eerst was die met de hand gesc…

Reageer op het artikel "Hoe schrijf ik de ideale sollicitatiebrief?"

Infoteur: Bartmelis
Gepubliceerd: 24-06-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!