InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Telefonisch solliciteren, enkele tips

Telefonisch solliciteren, enkele tips

We geven je graag enkele tips over hoe je het best een telefonisch sollicitatiegesprek kan voorbereiden. Met een beetje gezond verstand overtuig je je toekomstige werkgever. Veel mensen verkiezen om te solliciteren via brief of per e-mail. Toch geven werkgevers u vaak de mogelijkheid op telefonisch contact op te nemen, of contacteert men je na het lezen van de CV of sollicitatiebrief. Hoe kan je je nu het beste voorbereiden op een telefonisch sollicitaitiegesprek?

De werkgever zal proberen via het telefonische gesprek een zo duidelijk mogelijke eerste indruk te krijgen van de sollicitant. Hij zal dit doen door vragen te stellen over je beschikbaarheid, loonsverwachtingen, eventuele talenkennis, je motivatie en ervaringen, enzoverder.

Keep it short and simple

Pas het KISS principe toe (Keep it Short, Simple). Bijna niemand zal aangeworven worden door middel van een telefoongesprek alleen. Geef kort en krachtig antwoord op de vragen die je worden gesteld. Je hebt voldoende tijd bij het face-to-face gesprek achteraf om je antwoorden kracht bij te zetten.

Rustige plek

Tijdens je zoektocht kan je natuurlijk niet altijd thuis gekluisterd zitten aan je telefoontoestel. Zorg ervoor dat je op een rustige plaats bent als je het uiteindelijke telefoongesprek voert. Aarzal niet om te vragen om je binnen een half uurtje terug te bellen als het je niet past, bijvoorbeeld als je op cafe bent of in de bioscoop. Zorg er ook voor dat je steeds de beller zijn nummer hebt, vraag hiernaar. Je weet nooit dat je batterij het plots begeeft.

Ken je beller

Zorg er voor dat je weet wie er aan de andere kant van de telefoon hangt. Omdat je waarschijnlijk meerdere CV’s zal versturen tijdens je moeilijke zoektocht naar werk is het belangrijk een lijstje bij te houden over welke bedrijven je hebt aangschreven, voor welke functie, info over het bedrijf, ed. Als je goed bent voorbereid zal de eventuele werkgever dit direct merken aan je manier van spreken en vragen stellen. Zorg er ook voor dat je voicemail bericht op je antwoordapparaat aangepast is. Laat humoristische teksten achterwegen en overweeg een bericht in meerdere talen.

Kom zelfzeker over

De moeilijkheid ligt er dikwijls in dat u zich op vertrouwd terrein voelt tijdens een telefonisch sollicitatie gesprek bij je thuis in de woonkamer. Zorg ervoor dat je zelfzeker over komt, maar probeer niet te familair te worden. Leg uw woorden steeds in de weegschaal en klink overtuigend. Bereid je ook steeds voor op de vraag; Waarom ben jij geknipt voor deze job?

Heb je tegenslag?

Schrik er niet voor terug te vragen wat het probleem was. Dit is altijd handig om weten om toe te passen bij latere gesprekken. Probeer ook steeds met argumenten de aandacht van de beller terug op te wekken; ‘Neen ik spreek geen Frans, maar ik ben wel bereid om avondcursussen te starten, bijvoorbeeld’

Blijf altijd beleefd, wat het resultaat ook moge wezen.
© 2009 - 2019 Bartmelis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Telefonisch solliciteren, enkele tips"

Infoteur: Bartmelis
Laatste update: 08-11-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!