InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Schimmenspel met kinderen: thuis of op school

Schimmenspel met kinderen: thuis of op school

Schimmenspel met kinderen: thuis of op school Het schimmenspel; het 'spelen met schaduwen', is een techniek die kinderen over het algemeen erg aanspreekt. Het heeft iets magisch, iets mysterieus en het kan van jong tot oud op eigen niveau beoefend worden. Er zijn talloze mogelijkheden en er is betrekkelijk weinig voor nodig.

Poppenspel

Het schimmenspel komt oorspronkelijk uit Azië; poppen van perkament of dun leer werden tussen een lamp en een halfdoorschijnend scherm gehouden, zodat ze een schaduw op het scherm wierpen. Het publiek zat aan de andere kant van het scherm naar het inmiddels wereldberoemde schimmenspel te kijken. Bij ons werd de poppenkast meer succesvol, denk aan Jan Klaassen en Katrijn! Toch is voor kinderen het schimmenspel altijd weer fantastisch, vooral om uit te voeren. Het resultaat is al gauw indrukwekkend, geheimzinnig en spannend!

Het scherm kan eenvoudigweg een laken zijn, een paar meter voor een felle lamp opgehangen. Er kan een tafel op de zijkant worden neergelegd, waar de poppenspeler achter verdwijnt. Een laken, of doorschijnend papier, kan ook in de opening van een poppenkast bevestigd worden, of geplakt worden over een doos zonder bodem.

De poppen worden meestal gemaakt van zwart karton. Met splitpennen en saté prikkers kun je losse onderdelen laten bewegen. Meestal is voor kinderen één bewegende arm al genoeg om mee te beginnen. Het spel wordt natuurlijk ingewikkelder als er meer beweging in zit! Tegenwoordig word er vaak met gekleurd vliegerpapier gewerkt, kinderen knippen of prikken openingen uit de figuur, en plakken daar gekleurd, doorschijnend papier achter. De kleuren komen mooi uit op het witte scherm!

Het decor is vaak eenvoudig. Een gedeelte van een huis,(ramen!) kan aan het laken vastgespeld worden en het lijkt al een straat. Een tak in de hoek, ziet er vaak prachtig uit en geeft de indruk van een echt bos!

De kinderen kunnen zelf een verhaal bedenken, maar ze kunnen ook figuren uit een boek namaken en het verhaal naspelen.

Handschaduwspel

Een paar handen, een muur en een spotje of zaklantaren; meer is er niet nodig voor dit leuke spel! Toch, het blijft vaak wat hangen bij uitproberen, omdat het lastig is, zelf die figuren uit te vinden. Tegenwoordig zijn er op het internet voldoende voorbeelden te vinden, verschillende schaduwdieren die je met je handen kunt maken én er staat bij hoe je dat kunt doen.
Oefenen dus, maar niet teveel tegelijk. Twee figuurtjes bijvoorbeeld, die met elkaar een gesprekje kunnen voeren. Ook heel leuk om foto`s van te maken en tekstballonnetjes bij te schrijven.

Silhouetten; portret maken

Weer die felle lamp, maar nu moet de schaduw van het profiel van een kind, de zijkant van het gezicht, op de muur geprojecteerd worden. Hang op die plek een groot vel wit papier en laat een ander kind de randen van het silhouet omtrekken. Dit silhouet zwart schilderen en het silhouetportret is klaar. Het kind moet wel heel stil staan om een mooie scherpe lijn te krijgen.

Levend schimmenspel

De schim ben je nu zelf. Het is een prachtig gezicht als kinderen dansen, bewegen, samenwerken als schimmen. De beroemde 'schimmenoperatie' (Een schim ligt op een tafel en de andere schim, een dokter, haalt allerlei vréémde voorwerpen uit de patient te voorschijn!) is een mooi voorbeeld van wat je allemaal kunt met deze techniek. Als kinderen achter elkaar gaan staan, kunnen ze bijvoorbeeld een persoon met zes armen of benen uitbeelden.

Verder is er veel te veranderen aan schimmen, door bijvoorbeeld kussens of dozen te gebruiken! Een lange nek kun je maken door een hoge hoed over je hoofd, waar je weer een ballon opplakt. Eindeloos veel mogelijkheden, kinderen kunnen de meest fantastische schaduwfiguren bedenken en spelen.

Denk vooral ook aan spannende muziek erbij! Nog een paar ideetjes op rij:
  • schimmengym(nastiek)
  • dansende schimmen
  • 'schimmige griezelfilm'
  • schimmen modeshow
  • robots
  • zwaardgevechten
  • buitenaardse wezens
  • Goochelshow
  • komische toneelstukjes
  • ra ra uitbeeldspelletjes

Lees verder

© 2009 - 2017 Elas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De poppenkast: (Grote) Stokpoppen makenDe poppenkast: (Grote) Stokpoppen makenStokpoppen knutselen op de basisschool of op een kinderfeestje; kleuters kunnen ze zelf al maken en hanteren. Het eerste…
Poppenkast: Kinderfeestje Schimmenspel 8 tot 12 jarigenPoppenkast: Kinderfeestje Schimmenspel 8 tot 12 jarigenHet 'levend schimmenspel' is vaak een hele ervaring voor kinderen. Het ziet er indrukwekkend uit voor het publiek, maar…
Kinderfeestje - knutselen met ballonnenKinderfeestje - knutselen met ballonnenMet ballonnen kun je de leukste dingen doen. Wil je de kinderen hier graag eens een (mid)dagje mee laten knutselen tijde…
Werkvormen en speltechnieken voor de dramalesWerkvormen en speltechnieken voor de dramalesDrama is een verplicht basisschoolvak. Er zijn verschillende speltechnieken en werkvormen, waardoor je zowel in de kleut…
De oorsprong van de poppenkastpopDe oorsprong van de poppenkastpopHet spelen met poppenkastpoppen is al zeer oud. In het oude Egypte werden al poppenkastpoppen gebruikt om godsdienstige…

Reageer op het artikel "Schimmenspel met kinderen: thuis of op school"

Infoteur: Elas
Laatste update: 07-11-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Poppenkast
Schrijf mee!