Typologie van Handy, Mintzberg & Greiner
In dit artikel wordt de typologie van Handy en de typologie van Mintzberg beknopt maar helder uitgelegd. Allereerst wordt de typologie van Handy behandeld. De organisatieculturen staan gestructureerd afgebeeld in een tabel. Vervolgens wordt de typologie van Mintzberg behandeld. Als laatst wordt nog kort vermeld hoe de typologie van Greiner in elkaar zit.
De typologie van Handy
De typologie van Handy is een methode om een organisatiecultuur te typeren. De typologie is gebaseerd op twee dimensies:
- Samenwerkingsgraad en machtsspreiding.
- Samenwerkingsgraad draait om de mate waarin wordt samengewerkt.
Machtsspreiding draait om de mate waarin beslissingsbevoegdheid aan iedereen is of aan een specifiek persoon gegeven is. Door deze twee dimensies te combineren krijg je een overzicht waarin vier verschillende cultuurtypen naar voren komen. Deze cultuurtypen zijn te zien in onderstaand figuur Machtsspreiding
| Machtsspreiding |
Samenwerkingsgraad | Laag | Hoog |
Laag | Rolcultuur | Personencultuur |
Hoog | Machtscultuur | Taakcultuur |
- Rolcultuur: De organisatie is gebaseerd op regels en procedures. Functies geven de toon aan, niet de mensen die de functies uitoefenen. (vb. bureaucratische organisaties)
- Personencultuur: Prioriteit wordt gegeven aan het individu. Manager is een gelijke van de medewerker (vb. dienstverlening zoals advocatenkantoor)
- Machtscultuur: De organisatie draait om de topfiguur. Er zijn weinig regels en procedures. (vb. veel te zien in kleine en jonge organisaties)
- Taakcultuur: Taakgericht en professioneel. Het behalen van resultaat is het centrale vraagstuk. (vb. matrixorganisatie)
Typologie van Mintzberg
Henry Mintzberg heeft in de jaren ‘70 een onderzoek gedaan naar alle facetten die met organisaties te maken hebben. Zo heeft hij onderzocht in wat voor categorieën je een organisatie kunt indelen en hoe de leefontwikkeling van een organisatie is (van geboorte tot graf). Het doel hiervan is geweest om, na analyse van de organisatie, een betere management stijl te kunnen kiezen om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
De categorieën waarin je een onderneming kunt indelen zijn de volgende;
- Ondernemersorganisatie
- Machineorganisatie
- Professionele organisatie
- Gedivisionaliseerde organisatie
- Innovatieve organisatie
- Zendingsorganisatie
- Politieke organisatie
De facetten die het verschil maken zijn;
- Organisatiedelen
- Coördinatie mechanismen
- Ontwerpparameters
- Contingentiefactoren (situationele verschillen, dus per situatie anders)
Typologie van Greiner
Greiner onderkent 7 fases waarbij iedere fase een evolutie is en na iedere fase zich een crisissituatie voordoet.
- Fase 1: Groei door creativiteit
- Fase 2: Groei door dirigeren
- Fase 3: Groei door deligatie
- Fase 4: Groei door coördinatie
- Fase 5: Groei door samenwerking
- Fase 6: Groei door verzakelijking en deregulering
- Fase 7: Groei door geïntegreerd mense- en omgevingsbeleid