InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe maak je een activiteitenschema/schema van Van Gelder?

Hoe maak je een activiteitenschema/schema van Van Gelder?

Hoe maak je een activiteitenschema/schema van Van Gelder? Een activiteitenschema, ook wel een schema van Van Gelder genoemd is iets wat iedere SPW' er en Activiteitenbegeleider moet kunnen maken. Een doelgroepanalyse is hiervoor essentiëel. Ken je doelgroep, alvorens je overgaat tot een activiteitenschema. Bij Pedagogisch Werk en Activiteitenbegeleiding worden activiteitenschema's altijd gebruikt.

Activiteitenschema (schema van Van Gelder), je doelgroep kennen

Gegevens uit je doelgroep vormen een belangrijke inhoud in het activiteitenschema (schema van Van gelder). De doelgroep: hoe ziet deze eruit? De hulpvraag en begeleidingsbehoefte moet duidelijk zijn. De hulpvraag, begeleidingsbehoefte en doelgroep gegevens maken dus deel uit van je activiteitenschema (schema van Van Gelder).

De doelgroep wordt omschreven in je activiteitenschema, door de volgende kopjes:
  • Groep (hoeveel deelnemers?), Situatie (Hoe ziet de ruimte eruit, welke ruimte gebruik je), Bijzonderheden.
  • Doelgroep, omschrijving (Wat kunnen ze al, over welke vaardigheden beschikken ze wel/niet).
  • Bijzonderheden (hebben ze deze activiteit al eens gedaan, of is dit de eerste keer).
De doelgroep is nu goed omschreven. De hulpvraag is duidelijk.

In je activiteitenschema benoem je ook de doelen die je met de doelgroep wilt bereiken.
De doelen bestaan uit twee soorten doelen. Je hebt het afdelingsdoel en het werkdoel.
Het afdelingsdoel is het doel van de afdeling, dat spreekt voor zich. Meer over het afdelingsdoel is te lezen in een beleidsplan, of een afdelingsplan. Het werkdoel moet niet in strijd zijn met het afdelingsdoel. Het werkdoel gaat puur om hetgeen jij met je activiteit wilt bereiken. Aan het einde van de activiteit wil je zus en zo bereikt hebben. In je werkdoel beschrijf je dat.

Een activiteitenschema op een doelgerichte en effectieve wijze maken, betekent ook dat je er informatie in opneemt over de werkzaamheden.
Je schema bevat informatie over de voorbereidende werkzaamheden (wat moet je kopen, wat is aanwezig, wat moet je maken, dus: wat is er nodig). Je activiteitenschema bevat ook informatie over de werkzaamheden van de begeleiders (wat zijn hun taken, wie doet wat?).

In je activiteitenschema omschrijf je vervolgens de opdracht. (Naam van de opdracht, inleiding, kern en afsluiting van de opdracht).

In het schema van Van Gelder vermeldt men ook de tijdsplanning (duur van de uitleg, de kern en afsluiting). In je activiteitenschema kun je dit eveneens doen.

Je activiteitenschema moet in ieder geval nog de laatste, maar erg belangrijke, gegevens bevatten: evaluatie.
Je beschrijft de produktevaluatie en de procesevaluatie. Over het doel geef je bij produktevaluatie informatie: is het doel bereikt? Over de stappen tijdens de begeleiding en activiteit schrijf je bij procesevaluatie: hoe is het proces verlopen?
Je activiteitenschema is pas compleet als je goed geëvalueerd hebt. Je doelen immers worden zo de volgende keer beter bereikt.
Gerelateerde artikelen
Externe analyse makenDe externe analyse (omgevingsanalyse) is een onderdeel van de SWOT-analyse. Je analyseert de kansen en bedreigingen voor…
Molen van RoyenIn je studie of als opdracht voor je werk wordt je gevraagd een communicatieplan te schrijven. Om hier structuur aan te…
Doelgericht jongerenwerkDoelgericht jongerenwerkJeugdpastoraat kan op verschillende manieren vorm gegeven worden. Kerken maken er een hele puzzel van. Doug Fields, jong…
Een kijk op voetbal bij Studio VoetbalAl jaren lang is Studio Voetbal veel bekeken programma op de zondag. Presentator Jack van Gelder heeft elke week een paa…
Kim De Gelder, de Joker van DendermondeOp 23 januari 2009 werd België geschokt door het nieuws dat een 20 jarige man, een aanslag had gepleegd op het kinderdag…

Reageer op het artikel "Hoe maak je een activiteitenschema/schema van Van Gelder?"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!