Hoe maak je een activiteitenschema/schema van Van Gelder?
Een activiteitenschema, ook wel een schema van Van Gelder genoemd is iets wat iedere SPW' er en Activiteitenbegeleider moet kunnen maken. Een doelgroepanalyse is hiervoor essentiëel. Ken je doelgroep, alvorens je overgaat tot een activiteitenschema. Bij Pedagogisch Werk en Activiteitenbegeleiding worden activiteitenschema's altijd gebruikt.
Activiteitenschema (schema van Van Gelder), je doelgroep kennen
Gegevens uit je
doelgroep vormen een belangrijke inhoud in het
activiteitenschema (schema van Van gelder). De doelgroep: hoe ziet deze eruit? De
hulpvraag en begeleidingsbehoefte moet duidelijk zijn. De hulpvraag, begeleidingsbehoefte en doelgroep gegevens maken dus deel uit van je
activiteitenschema (schema van Van Gelder).
De doelgroep wordt omschreven in je activiteitenschema, door de volgende kopjes:
- Groep (hoeveel deelnemers?), Situatie (Hoe ziet de ruimte eruit, welke ruimte gebruik je), Bijzonderheden.
- Doelgroep, omschrijving (Wat kunnen ze al, over welke vaardigheden beschikken ze wel/niet).
- Bijzonderheden (hebben ze deze activiteit al eens gedaan, of is dit de eerste keer).
De doelgroep is nu goed omschreven. De hulpvraag is duidelijk.
In je activiteitenschema benoem je ook de doelen die je met de doelgroep wilt bereiken.
De doelen bestaan uit twee soorten doelen. Je hebt het
afdelingsdoel en het werkdoel.
Het afdelingsdoel is het doel van de afdeling, dat spreekt voor zich. Meer over het afdelingsdoel is te lezen in een beleidsplan, of een afdelingsplan. Het werkdoel moet niet in strijd zijn met het afdelingsdoel. Het werkdoel gaat puur om hetgeen jij met je activiteit wilt bereiken. Aan het einde van de activiteit wil je zus en zo bereikt hebben. In je werkdoel beschrijf je dat.
Een activiteitenschema op een doelgerichte en effectieve wijze maken, betekent ook dat je er informatie in opneemt over de werkzaamheden.
Je schema bevat informatie over de
voorbereidende werkzaamheden (wat moet je kopen, wat is aanwezig, wat moet je maken, dus: wat is er
nodig). Je activiteitenschema bevat ook informatie over de werkzaamheden van de begeleiders (wat zijn hun taken, wie doet wat?).
In je activiteitenschema
omschrijf je vervolgens de opdracht. (Naam van de opdracht, inleiding, kern en afsluiting van de opdracht).
In het schema van Van Gelder vermeldt men ook
de tijdsplanning (duur van de uitleg, de kern en afsluiting). In je activiteitenschema kun je dit eveneens doen.
Je activiteitenschema moet in ieder geval nog de laatste, maar erg belangrijke, gegevens bevatten:
evaluatie.
Je beschrijft de
produktevaluatie en de procesevaluatie. Over het doel geef je bij
produktevaluatie informatie: is het doel bereikt? Over de
stappen tijdens de begeleiding en activiteit schrijf je bij
procesevaluatie: hoe is het proces verlopen?
Je activiteitenschema is pas compleet als je goed geëvalueerd hebt. Je doelen immers worden zo de volgende keer beter bereikt.