Kenmerken van motiverend leren

Persoonlijke behoeften
Mensen hebben naast biologische behoeften (eten, drinken, slaap, e.d.) ook persoonlijke, basale behoeften, zoals:- Behoefte aan veiligheid
- Behoefte aan liefde
- Behoefte aan eigenwaarde
- Behoefte tot ontplooiing
- Behoefte aan het verwerven van kennis
Dat heeft consequenties voor goed onderwijs, waarin de elementen als empathie, een uitdagende en motiverende leeromgeving, competentie, zelfsturing en zelfverantwoordelijkheid een grote rol spelen.
De school
De contouren van het onderwijs in Nederland zijn bij wet bepaald en terug te vinden in de kerndoelen. De school zelf is autonoom in de keuze van methodieken en organisatievormen. Dat betekent dat de school, waarmee de combinatie van personeel met invloed van ouders wordt bedoeld, een eigen visie op onderwijs kan ontwikkelen. Maar natuurlijk is het voor scholen wel van belang dat voldaan wordt aan op zijn minst de eisen die in de kerndoelen gesteld zijn. Hoe optimaler het hele leerproces kan verlopen, hoe beter het voor de school is. Een goed draaiende school met goede resultaten is voor ouders en kinderen aantrekkelijker als er een schoolkeuze gemaakt moet worden. Uiteraard gaat het belang verder dan de school zelf: ook voor de kinderen is een motiverende leeromgeving aan te bevelen. Niet alleen voor het behalen van goede, meetbare leerresultaten, maar ook voor de ontwikkeling van kind tot zelfstandig, competent en volwassen mens.Optimaal motiverend leren
Scholen, maar ook kinderen, zijn gebaat bij een optimaal leereffect. Als de school tegemoet komt aan de hierboven genoemde persoonlijke behoeften van kinderen, dan zal het leereffect het grootst kunnen zijn. Dit kan de school bereiken door het aanbieden van optimaal motiverend onderwijs. Denk hierbij aan de volgende belangrijke voorwaarden:- Het onderwijs moet aansluiten bij de niveaus van de leerlingen.
- Er moeten uitdagende leervormen zijn, die nieuwsgierigheid bevorderen en uitnodigen tot onderzoek en exploratie.
- Kinderen moeten zelf mede-verantwoordelijk worden gemaakt voor hun leerproces.
- De school zal aan de leerlingen mogelijkheden moeten aanbieden in leerprocessen te stappen die passend zijn bij de eigen vermogens van de leerlingen en hun behoefte aan kennis.
- De kinderen moeten zelf keuzes kunnen maken, wat hun eigen gevoel van autonomie versterkt.
- De leerkracht heeft de rol van persoonlijk begeleider, persoonlijke coach. Hij/zij biedt begeleiding die gericht is op het proces en geeft de nodige feedback. De leerlingen krijgen hierdoor informatie over hun leerproces.
Plezier en succes
Met de hierboven genoemde elementen wordt de intrinsieke motivatie van de kinderen bevorderd en zal er plezier ontstaan in het leren. Dat maakt dat kinderen uitdagingen aandurven, taken kiezen die passend zijn bij hun niveau, en leren hierdoor gemakkelijker in het gekozen werk te volharden. Dit alles maakt de kans op succes groter, waardoor het zelfbeeld verbetert en het hele proces zichzelf versterkt en aanjaagt. Dat een intrinsiek gemotiveerde groep kinderen ook voor de leerkracht prettiger is, mag duidelijk zijn.Kenmerken van intrinsieke en extrinsieke motivatie
Intrinsieke of extrinsieke motivatie hebben hun eigen specifieke kenmerken. Deze kenmerken zijn terug te vinden in de leer- en werkhouding van de kinderen. De rol van de leerkracht is hier echter een bepalende factor. Zijn of haar houding of gedrag kan ervoor zorgen dat kinderen een intrinsieke danwel extrinsieke motivatie ontwikkelen om tot leren te komen. De kenmerken van beide motivatievormen zijn daarom bij leerling en leerkracht terug te vinden. Hieronder zie je een aantal van deze kenmerken opgesomd.Type motivatie | Intrinsiek | Extrinsiek |
---|---|---|
Leerling-kenmerken |
|
|
Leerkacht-kenmerken |
|
|