InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Fine Art: De kunstenaarsopleiding

Fine Art: De kunstenaarsopleiding

Kunst is al sinds ons bestaan een bestaand begrip in onze maatschappij. De rol van de kunstenaar is in de loop der tijden flink veranderd. Waar het vak van de kunstenaar vroeger werd gezien als een van groot belang (door bijvoorbeeld het gebrek aan fotografie) wordt het nut nu vaker in twijfel getrokken. Maar zonder onze hedendaagse kunstenaars zouden we toch een groot stuk cultuur mislopen. De studie Fine Art draagt zorg voor het opleiden van de jonge kunstenaars onder ons.

Fine Art

De studie Fine Art, oftewel autonome beeldende kunst, is een studie die beginnende (talentvolle) kunstenaars handvatten geeft om door te groeien. De nadruk in de studie wordt gelegd op het creëren (van nieuwe ideeën) en dit op een juiste manier om te kunnen zetten in werken. Door middel van veel zelfstandig werken maar wel onder begeleiding van gespecialiseerde leraren leer je je werkwijze te verbeteren en groei je langzaam door naar het leven van een zelfstandig kunstenaar.

De studie Fine Art is een wereldwijd bekende studie en Nederland staat aangeschreven als een van de landen met de beste kunstacademies waardoor de studie ook veel internationale studenten lokt.

Invulling van de Studie

In de studie is er grote ruimte voor praktijkvakken zoals schilderen, tekenen, beeldhouwen en lab. Vaak is er in de studie daarnaast ook nog ruimte voor vakken naar keuze zoals bijvoorbeeld metaalbewerking, fotografie en grafisch bewerken. In deze vakken doe je dan ook praktische tentamens. Naast de praktijkvakken is er ook sprake van een aantal theoretische vakken waaronder kunst- en cultuurgeschiedenis. Deze vakken worden als normale schriftelijke tentamens afgenomen.

Doordat de studie op HBO-niveau gegeven wordt, is er ook sprake van het lopen van een stage en bestaat er daarnaast de mogelijkheid een semester te studeren aan een school in het buitenland.

Toelating

De toelating tot de opleiding Fine Art is vaak niet gemakkelijk, naast de juiste vooropleiding (havo, vwo, mbo niveau 4) moet je ook beschikken over genoeg artistiek talent. Vaak wordt dit talent getoetst op een zogenaamde selectiedag. Op de selectiedag is er sprake van een drietal rondes:

1. Het laten inzien van het portfolio

Er wordt door de toelatingscommissie van de studie gekeken naar je meegebrachte portfolio. Dit portfolio is opgebouwd uit jouw gemaakte werk.

Tips voor een portfolio:
  • Neem gevarieerd werk mee zodat je kan laten zien dat je op meerdere vlakken geoefend bent. (Neem bijvoorbeeld niet alleen tekeningen mee maar ook schilderijen, foto's, beeldhouwwerken, maquettes, poëzie en laat zien dat je met verschillende materialen overweg kan).
  • Neem ook een werk mee wat je minder vindt (zodat je kan verklaren waarom je het minder vindt en wat je anders had willen doen, laat ook je kritische kant zien).
  • Neem schetsen mee en ideeën (het denkproces is bijna net zo belangrijk als het eindproduct).
  • Neem genoeg mee (maar niet te veel, de commissie moet nog wel door het bomen het bos kunnen zien)
  • Check de website van de school die je op het oog hebt, vaak staan hier nog wat specifieke tips op.

2. Gesprek met een aantal studenten en leraren over je visie op de studie

Ook heb je vaak nog een gesprek met de toelatingscommissie tijdens de selectiedag. Dit bestaat vaak uit onder meer een introductie van jezelf en de commissie, jouw beeld van de studie, je huidige situatie en het kunnen beantwoorden van een aantal kritische of situationele vragen.

3. Een aantal opdrachten

Ook moet je voor de selectie vaak nog een (twee)tal opdrachten doen, van de school is het afhankelijk wanneer je dit moet doen. Sommige scholen laten de toekomstige studenten op de selectiedag zelf de opdrachten maken (zonder van te voren bekendheid over het onderwerp te bieden) en andere scholen laten studenten thuis iets maken wat ze mee moeten nemen.
Ook aan de hand van deze opdrachten wordt er gekeken naar het creatieve inzicht van de toekomstige student en de manier waarop de student een onderwerp naar zijn eigen gedachten vertaalt.

Duur van de opleiding

De opleiding Fine Art duurt 4 jaar met een eventuele optie tot master na deze 4 jaar.

Beroepsperspectieven

Wanneer je de 4 jaar studeren met succes doorstaan hebt ben je officieel een beginnend beeldend kunstenaar. Als je aan de slag wilt als zelfstandig beeldend kunstenaar (of in groepsverband) zal je je weg omhoog moeten knokken. Het is een komen en gaan in de kunstenaarswereld maar wanneer je voor de volle honderd procent gelooft in je eigen werk zal je met behulp van keihard werken vanzelf bekendheid winnen. Wanneer je liever een stabiel inkomen hebt kan je altijd nog besluiten een master tot leraar te volgen na je studie of kan je aan de slag in een museum, galerij of atelier.

Scholen

De opleiding Fine Art wordt slecht op een beperkt aantal scholen aangeboden in Nederland, waaronder:
  • Zuyd Hogeschool - Academie Beeldende Kunsten Maastricht
  • ArtEZ hogeschool voor de kunsten - Arnhem
  • Hogeschool Rotterdam - Blaak, Rotterdam
  • Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag - Den Haag
  • ArtEZ hogeschool voor de kunsten - Enschede
  • Hogeschool voor de Kunsten Utrecht - Faculteit Beeldende Kunst en Vormgeving, Utrecht
  • Hanzehogeschool Groningen - Groningen
  • Avans Hogeschool - locatie 's-Hertogenbosch
  • Avans Hogeschool - locatie Breda
  • Gerrit Rietveld Academie - Amsterdam
  • ArtEZ hogeschool voor de kunsten - Zwolle
© 2015 - 2019 Yvette001, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Abstractie in beeldende kunst, muziek en literatuurIs beeldende kunst beter als het beter te begrijpen is? Is het niet belangrijk dat zoveel mogelijk mensen begrijpen wat…
De Boston Portfolio (BCG) MatrixDe Boston Portfolio (BCG) MatrixDe Boston Portfolio Matrix wordt veel gebruikt in de marketing. Hij is dan ook simpel te gebruiken, tevens geeft het een…
Kunstenaars zijn de actiefste ondernemersKunstenaars zijn de actiefsten onder de zelfstandige ondernemers. Nederland telt 96.000 kunstenaars, maar rijk worden ze…
De overheid en de hedendaagse scheppende kunstenaarAan het begin van 2011 was er enorm veel discussie over. De overheid wil harde bezuinigingen doorvoeren in de sectie kun…
De Nationale Kunst LoterijDe kunstsector heeft het tegenwoordig financieel allerminst makkelijk in Nederland. Daarom is er een nieuw initiatief on…
Bronnen en referenties
  • http://www.hku.nl/Opleidingen/BeeldendeKunst/FineArt/Studieprogramma.htm
  • http://www.hogeschoolrotterdam.nl/opleidingen/autonome-beeldende-kunst/voltijd#block-vakken

Reageer op het artikel "Fine Art: De kunstenaarsopleiding"

Infoteur: Yvette001
Gepubliceerd: 14-07-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!