InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Privéscholen, hoe zit het nu eigenlijk?

Privéscholen, hoe zit het nu eigenlijk?

Privéscholen, hoe zit het nu eigenlijk? Als ouder wilt u het beste voor uw kinderen, daarom heeft u waarschijnlijk veel tijd besteed aan het nadenken over het kiezen van de juiste school. Ook het collegegeld wordt steeds hoger bovendien biedt een hbo-opleiding nog steeds de beste kans voor de werkgelegenheid in "de echte wereld". Nu nog de vraag bij wat voor soort school; een bekostigde hogeschool of een particuliere hogeschool. Benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten? Gezien de enorme en groeiende last van de schuld van de studentenlening, is het redelijk om te vragen: Zijn particuliere hogescholen echt hun duurdere collegegeld waard? In het algemeen bieden hoger- geprijsde particuliere hogescholen meer en hogere voordelen dan bekostigde hogescholen.

Dit onderscheidt een particuliere hogeschool

  • De klassen zijn meestal kleiner, dit betekent dat studenten meer persoonlijke aandacht krijgen.
  • Hoger opgeleide docenten; een vereiste is dat docenten universitair geschoold zijn.
  • Een specifieker aanbod, bekostigde hogescholen zijn vaak breder dan een particuliere.
  • Het collegegeld kan door de hogeschool zelf worden bepaald, dit kan dus flink duurder zijn dan bij een bekostigde hogeschool.

De campus gemeenschap als geheel is vaak een hechte gemeenschap van studenten en oud-studenten die elkaar bijspringen en helpen, dit heeft veel voordelen voor een eventuele bijles. In sommige gevallen heeft een particuliere hogeschool een eigen studentenvereniging waar vaak ook veel leuke activiteiten worden georganiseerd.

De schoolkeuze

Deze voordelen hoeven natuurlijk niet voor elke particuliere hogeschool te gelden, potentiële hogescholen kunnen het beste door zowel ouders als leerling worden bezocht om een vollediger beeld van de nieuwe school te krijgen. Mocht de leerling een specifieke baan ambiëren waarop het lesprogramma op een particuliere hogeschool is gericht, dan wordt het zeker aan te raden om voor een particuliere hogeschool te kiezen.

Kosten

Bij de bekostigde hogescholen wordt er jaarlijks een vast bedrag aan collegegeld betaald. De hoogte van dit bedrag wordt vastgesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen. Het ministerie van OCW publiceert deze bedragen jaarlijks op haar website.

Niet-bekostigde (particuliere) hogescholen bepalen zelf hoeveel collegegeld ze vragen. Vaak zijn ze stukken duurder maar dat hoeft niet per se, omdat de overhead kosten aanzienlijk lager zijn en er efficiënter wordt gewerkt kunnen niet-bekostigde hogescholen ook zeer goed concurrerend werken, er is immers veel minder bureaucratie nodig en dit heeft dus zo zijn voordelen.

Kwaliteit

Het volgen van een hbo-opleiding is qua tijd en geld een zeer kostbare investering. Daarom is het belangrijk om te weten of het HBO-diploma wettelijk wordt erkend, zowel in Nederland als in het buitenland. Over het algemeen scoort het particuliere onderwijs veel hoger in de lijstjes dan het bekostigde onderwijs. Zeker als de leerling erover nadenkt om te emigreren kan een diploma van een particuliere school meer 'waard' zijn dan die van een bekostigde school, in het buitenland is staatsonderwijs vaak ondergeschikt aan het private onderwijs.

De overheid controleert de kwaliteit van de opleidingen in het bekostigde en het niet-bekostigde onderwijs. Een particuliere hbo-opleiding wordt vaak (anoniem) getoetst door de overheid. Vindt de overheid dat alles in orde is dan wordt de opleiding goedgekeurd en mag de particuliere school les blijven geven.

Conclusie

Mocht u een aanzienlijk hoger bedrag willen investeren in uw kind dan is een particuliere opleiding zeker een aanrader. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bekostigde onderwijs van lage kwaliteit zou zijn, het Nederlandse beroepsonderwijs scoort toch nog best goed vergeleken met andere westerse landen. Let wel: bij emigratie is een particuliere school wellicht verstandiger.
© 2014 - 2019 Koploper, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Particulier onderwijs, toenemende plaats in onderwijslandUit onvrede met het reguliere onderwijs sturen meer en meer ouders kinderen naar het particulier onderwijs. Volgens het…
Tegemoetkoming in de schoolkosten voor scholierenKinderen die naar school gaan kosten ouders veel geld. Voorheen was daarvoor de tegemoetkoming ouders. Maar die is per 1…
Collegegeld tweede studieCollegegeld tweede studieAls student aan een hogeschool of universiteit moet je collegegeld betalen. Bij onderwijsinstellingen die door de overhe…
Particulier geld lenen ofwel een onderhandse leningParticulier geld lenen ofwel een onderhandse leningParticulier geld lenen of een onderhandse lening betekent dat u direct geld leent van iemand zonder tussenkomst van inst…
PABO, de opleiding voor het basisonderwijsVeel jongens en meisjes dromen ervan om na de middelbare school de PABO te doen. Maar wat houdt de PABO precies in?
Bronnen en referenties
  • - Persoonlijke ervaring
  • - http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw
  • - http://www.onderwijsportaal.nl/hbo-instellingen+onderwijs+studies.html
  • - http://www.notenboom.nl/opleiding/
  • - http://www.carrieretijger.nl/opleiding/ho/soorten-opleidingen

Reageer op het artikel "Privéscholen, hoe zit het nu eigenlijk?"

Infoteur: Koploper
Gepubliceerd: 30-08-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!