InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Sintquiz over liedjes voor kinderen en dementerenden

Sintquiz over liedjes voor kinderen en dementerenden

Sintquiz over liedjes voor kinderen en dementerenden Het Sinterklaasfeest is van origine vooral een decemberfeest voor de kinderen. Met ouderen met dementie door bijvoorbeeld Alzheimer, wilt u vast ook Sinterklaas vieren. Maar hoe? U wilt hen toch niet op schoot bij de Sint? Een optie is een Sint Nicolaas quiz met bekende sinterklaasliedjes. Echt leuk is zo'n Sint-festiviteit als u dat samen met kinderen doet die op bezoek komen, de liedjes kennen, mee doen met de quiz en samen met de bejaarden met dementie de vertrouwde Sint-liedjes zingen. Een quiz doet een appel op het geheugen van de ouderen. Liederen van vroeger hebben ze vaak uitstekend onthouden. De kinderen vertederen hen. En: dit decemberfeest is in hun ogen een echt kinderfeest! Dus als u het zo viert, dan is dat voor hen een echt feest! Een volwassen manier om het feest van Sint Nicolaas te vieren.

Sinterklaas vieren met ouderen met dementie

Om mensen die dementeren bij de tijd te houden, d.w.z. bij onze tijd van het jaar, is het goed ook met hen de jaarfeesten te vieren. De manier waarop, vereist de nodige aandacht. De ouderen met Alzheimer of een ander type dementie, herinneren zich hun jonge jaren het beste. Maar dat betekent niet dat zij kinderen zijn of net zoals echte kinderen zijn. (Daarom gebruikte men vroeger het woord 'kinds'). Sint vieren met oude mensen die een vorm van dementie hebben, betekent Sinterklaas vieren op een manier die rekening houdt met hun mogelijkheden. 'Eenvoudig' en respectvol, maar beslist niet kinderachtig!

Herinneringen ophalen aan Sinterklaasfeesten van vroeger met een liedjesquiz

Ouderen vertellen graag over vroeger. Kinderen zijn nieuwsgierig. Wat is er leuker voor kinderen dan samen met senioren Sinterklaas vieren? Als u dat doet met ouderen met dementie, kies dan voor kinderen die niet meer in Sint geloven. Hoewel ook deze ouderen het spel vaak goed meespelen, wilt u zich niet voorstellen dat een van de bejaarden er iets 'uitflapt' waarop een kind opeens ontdekt dat Sint niet bestaat!

Quizvragen roepen herinneringen op

Zowel ouderen die dementeren als jonge kinderen vinden het leuk en spannend om de goede antwoorden te geven op quizvragen. 'Ik weet dat (nog)!' Voor de mensen met dementie doet u het ook om prettige jeugdervaringen bij hen wakker te maken. Tegelijkertijd horen de kinderen zo over het sinterklaasfeest van vroeger. Een Sintquiz op zich is al trouwens al een leuke invulling van de viering van het vijf decemberfeest.

Liedjes van vroeger maken ook herinneringen wakker aan de Sint

Ook de kinderen van tegenwoordig kennen vaak nog wel de 'ouderwetse' sint-liedjes die de ouderen van nu, nog van vroeger kennen. De ouderen die aan het dementeren zijn kennen vaak zowel de woorden als de melodie nog heel goed. Het zijn liedjes uit hun jeugd en jong volwassenheid. De Sint Nicolaas liederen zijn verbonden met een belangrijk ritueel. En muziek zorgt ervoor dat de liederen met tekst en al, diep in hun geheugen is verankerd.

Sintquiz voor Alzheimer-patiënten en kinderen over sinterklaasliedjes

Met een vraag- en antwoordspel als dit, slaat u dus twee vliegen in een klap. Maakt u het programma niet te lang. Voor oud en jong is dit een hele happening die veel energie vraagt, hoe gezellig ook. Zorgt u voor iets lekkers voor beide partijen: zachte schuimpjes voor de ouderen, voor de kinderen misschien pepernoten of kruidnoten. Warme chocolademelk voor 'de kids' en koffie of anijsmelk of ook warme chocolade voor 'de oudjes'. Wissel de vragen en het zingen van liedjes en het snoepen af en haal af en toe een herinnering op.

Vragen over sinterklaasliedjes, met antwoorden, beginwoorden van het lied en herinneringsvragen
  1. Vul aan: Zie ginds komt de stoomboot uit.... (Spanje al aan...)
  2. Herinnering op halen: Gingen deze senioren vroeger naar de intocht van de goedheiligman kijken?
  4. Herinnering ophalen: Vierden de ouderen thuis Sint of op school?
  6. Herinnering ophalen: Geloofden de bejaarden echt dat het paard op het dak liep?
  8. Herinnering ophalen: Mochten de dementerenden ook hun schoen zetten? En wat kregen ze dan voor cadeautje?
  10. Herinnering ophalen: Kwam de Sint echt zelf op bezoek bij deze ouderen?

Tijd voor een afronding met een sint-traktatie?

Kijk of het nu misschien tijd is voor de ouderen en de kinderen en hun begeleiders om deze feestelijke bijeenkomst af te ronden.
Met iets lekkers. De kinderen moeten wellicht nog weer terug naar school. Er kan onder het drinken en snoepen door, door ouderen en kinderen nog even nagepraat worden. De ouderen genieten alleen al van het kijken naar de kinderen.

Afronding van een volwassen Sint-viering met ouderen met een vorm van dementie en kinderen

Tot slot kunt u de kinderen vragen 'Dag Sinterklaasje' te zingen en al zwaaiend te vertrekken. De kans is heel groot dat de bejaarden spontaan meezingen en misschien wel zwaaien. Prima! Het sinterklaasfeest was en is een feest voor jong en oud!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Sinterklaas cd: 25 sinterklaasliedjes m.m.v. Kinderkoor de Lijstertjes, 1998

Reageer op het artikel "Sintquiz over liedjes voor kinderen en dementerenden"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 29-11-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Dementie & Hersengymnastiek
Schrijf mee!