InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Scheikunde - handig ionen overzicht

Scheikunde - handig ionen overzicht

Scheikunde - handig ionen overzicht Een zout is een verbinding die is opgebouwd uit ionen. Om bijvoorbeeld oplossingsreacties en neerslagreacties van zouten te kunnen opschrijven is het handig om een paar veel voorkomende ionen te kennen. Dit maakt het rekenen met zouten een stuk makkelijker. Wanneer je deze uit je hoofd leert zul je merken dat het werken met ionen en zouten makkelijker wordt.

Zouten

Er zijn verschillende soorten stoffen. Dit zijn metalen, moleculaire stoffen en zouten. Metalen bestaan alleen uit metaalatomen, moleculaire stoffen bestaan alleen uit niet-metaal atomen, en zouten bestaan meestal uit een combinatie van metaal en niet-metaal. Dit maakt de verbinding tussen zouten juist zo sterk, omdat een positief geladen deeltje (het metaal) wordt gecombineerd met een negatief geladen deeltje (het niet-metaal). Een uitzondering hierop is een ammoniumion (NH4 +), dit is namelijk geen metaal.

Alle verbindingen gevormd uit metalen en niet-metalen zijn zouten. De zouten zijn opgebouwd uit ionen. Zouten worden dan ook wel ionaire of ionogene stoffen genoemd. Door de sterke aantrekkingskracht tussen positieve en negatieve ionen hebben zouten een hoog smeltpunt over het algemeen. Deze binding tussen de ionen wordt de ionbinding genoemd.

Ionen kunnen dus negatief of positief geladen zijn. Het zout zelf moet ongeladen zijn, de lading van het gehele zout moet dus als het ware in evenwicht zijn. Als er één ion is met lading 2+, en een met lading -, dan moeten er van het laatste ion dus in verhouding 2 zijn, zodat het zout ongeladen is.

Een enkelvoudig ion is een atoom met een elektron teveel of te weinig. Een voorbeeldje is een Na + ion. Dit ion bezit 10 negatief geladen elektronen, en 11 positief geladen protonen. Omdat er 1 proton meer is dan dat er elektronen zijn, is het ion positief geladen. Het is ook mogelijk dat er een nog groter verschil is tussen het aantal elektronen en protonen. Dit is bij ijzer het geval. Er bestaan Fe 2+ ionen, en Fe 3+ ionen. De aantrekkingskracht tussen ionen wordt ionbinding genoemd. Een ionbinding is een sterke binding en heeft een hoog smeltpunt. Bij kamertemperatuur is het dan ook een vaste stof. Vloeibare of opgeloste zouten kunnen ook stroom geleiden, dit kunnen vaste zouten niet.

Samengestelde ionen

Een samengesteld ion is eigenlijk gewoon een binding van negatief en positief geladen ionen. De naam ''samengesteld ion'' zegt het eigenlijk al. Als je bijvoorbeeld het zout aluminiumsulfaat op wilt schrijven dan zoek je eerst aluminium en sulfaat op in de tabellen die hieronder staan. Je vindt dan Al 3+ en SO4 2-. Samengestelde ionen, dus zouten, moeten ongeladen zijn. Omdat aluminium een positieve lading van 3 heeft, en sulfaat een negatieve lading van 2 moet er nog gezorgd worden dat de ladingen elkaar opheffen. Je hebt dus 2 aluminium ionen, en 3 sulfaat ionen nodig om ervoor te zorgen dat het zout ongeladen is. In de formule van het zout schrijf je altijd eerst het positieve, en dan het negatieve ion op. Dan krijg je deze formule: Al2(SO4)3. Er mag geen lading in de formule van het zout geschreven zijn.

Enkele andere voorbeelden

  • Ammoniumfosfaat: (NH4)3PO4
  • Lood(IV)hydroxide: Pb(OH)4
  • Aluminiumbromide: AlBr3

Negatieve ionen

De ionen zijn ingedeeld op de lading die ze dragen. Het verschil tussen de donker grijze en de licht grijze rijen is dus de lading.
Naam Formule Lading
Acetaat-ion (ethanoaat-ion)CH3COO-
Nitriet-ionNO2-
Nitraat-ionNO3-
Hydroxide-ionOH-
Diwaterstoffosfaat-ionH2PO4-
Fluoride-ionF-
Chloride-ionCl-
Bromide-ionBr-
Jodide-ionI-
Permanganaat-ionMnO4-
Carbonaat-ionCO32-
Oxalaat-ionC2O42-
Oxide-ionO2-
Monowaterstoffosfaat-ionHPO42-
Sulfide-ionS2-
Sulfiet-ionSO32-
Sulfaat-ionSO42-
Thiosulfaat-ionS2O32-
Chromaat-ionCrO42-
Dichromaat-ionCr2O72-
Silicaat-ionSiO32-
Fosfaat-ionPO43-

Positieve ionen

Ook de positieve ionen zijn ingedeeld op de lading die ze dragen. Het verschil tussen de donker grijze en de licht grijze rijen is dus de lading.
Naam Formule Lading
Ammonium-ionNH41 plus
Oxonium-ionH3O1 plus
Natrium-ionNa1 plus
Kalium-ionK1 plus
Zilver-ionAg1 plus
Koper(I)-ionCu1 plus
Kwik(I)-ionHg1 plus
Magnesium-ionMg2 plus
Calcium-ionCa2 plus
Zink-ionZn2 plus
Nikkel-ionNi2 plus
Mangaan(II)-ionMn2 plus
IJzer(II)-ionFe2 plus
Koper(II)-ionCu2 plus
Kwik(II)-ionHg2 plus
Tin(II)-ionSn2 plus
Lood(II)-ionPb2 plus
Aluminium-ionAl3 plus
Chroom-ionCr3 plus
IJzer(III)-ionFe3 plus
Mangaan(IV)-ionMn4 plus
Tin(IV)-ionSn4 plus
Lood(IV)-ionPb4 plus

Lees verder

© 2013 - 2019 Tara96, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De 3 soorten stoffen (chemie)De 3 soorten stoffen (chemie)Er zijn 3 soorten stoffen vanuit de chemie: moleculaire stoffen, zouten en metalen. Hieronder staan alle drie de soorten…
Scheikunde - De soorten bindingen en stoffenIn dit artikel worden de verschillende stoffen en bindingen in de scheikunde toegelicht. Welke stof heeft welke binding?
Organische en anorganische chemieBinnen de chemie (scheikunde) houdt men zich bezig met allerlei chemische verbindingen. Deze verbindingen bestaan uit ve…
Wat doen ionen voor je weerstand en prestatievermogenAllergie te lijf gaan, beter slapen, je weerstand verhogen, beter herstel na sport, huidveroudering door elektromachneti…
Reductie en oxidatie reactiesEen redox reactie klinkt misschien vreemd maar het gebeurt overal. Ook in je lichaam vinden elke dag vele redox reacties…
Bronnen en referenties
  • Curie, scheikunde voor de tweede fase VWO informatieboek 1

Reageer op het artikel "Scheikunde - handig ionen overzicht"

Infoteur: Tara96
Laatste update: 08-03-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Scheikunde, enkele onderwerpen
Schrijf mee!