MediaMasters en de Week van de Mediawijsheid

MediaMasters en de Week van de Mediawijsheid Sinds 2010 wordt de Week van de Mediawijsheid georganiseerd. Het is een jaarlijks terugkerende campagne waar scholen op kunnen inhaken. Tienduizenden leerlingen klassen 7 en 8 van basisscholen doen jaarlijks mee en halen hun MediaMaster diploma. Met dat diploma in handen kunnen ze laten zien dat ze over de media hebben geleerd. Aandacht voor het onderwerp is belangrijk vanwege het toenemende gebruik van sociale media en de gevaren die kleven aan platforms. Ook leren de kinderen echt nieuws van onecht te onderscheiden en te blijven nadenken bij het gebruik van sociale media.

Maak de kinderen mediawijs in de Week van de Mediawijsheid


Mediawijsheid

Mediawijsheid propageert om actief mee te doen aan de mediasamenleving. Burgers horen de kennis, vaardigheden en mentaliteit te hebben om bewust, kritisch en actief het nieuws van alle media op waarde te kunnen schatten. Het gaat hierbij om ‘oude’ media (televisie, radio, pers) en nieuwe media (apps, sms, sociale media). De mediawijsheid begint bij kinderen.

Kritische houding

Kinderen moeten ook beschermd worden tegen de kwalijke invloeden van media. Mediawijsheid gaat niet alleen over schadelijke invloeden en bescherming maar ook om media kritisch te kunnen analyseren, nepnieuws van echt te onderscheiden, om informatie te leren selecteren en om zelf media te maken. In het onderwijs kan kennis daarover worden aangeboden en kunnen vaardigheden worden aangeleerd. Mediawijsheid is essentieel om mee te kunnen doen in de moderne samenleving.

Nepnieuws

De wereld wordt overspoeld met nepnieuws en het is aan de mediaconsument om daar verstandig mee om te gaan. Voor we het weten zitten we in een filterbubbel en lezen we alleen nog maar berichten die binnen ons straatje passen, met daartussen ook nepnieuwsberichten. Filterbubbels ontstaan door personaliseren van het internetgedrag door bedrijven als Facebook en Google. Ons zoekgedrag krijgt algoritmes mee op basis waarvan de internetkolossen bepalen wat wel en wat niet wordt aangeboden. Kinderen kunnen leren dat er nepnieuws bestaat en weerbaar gemaakt worden tegen de misleiding. Die weerbaarheid is ook voor volwassenen belangrijk, omdat ook zij verstrikt kunnen raken in de wereld van het nepnieuws. Leerkrachten, kinderen en ouders kunnen elkaar scherp houden, zodat ze bewust zijn dat er veel meer is dan "Dat heb ik op Facebook gelezen."

Pesten via sociale media

Sociale media zijn binnen ieders handbereik en met de opkomst van de smartphone zijn velen verbonden met een of ander social media-platform. Posten kan onder je eigen naam, onder een grappige naam of anoniem en daarin schuilt een gevaar dat anoniem de grootst mogelijke onzin en de meest kwetsende dingen gepost kunnen worden. Ook is er volop mogelijkheid om kinderen te verleiden tot seksuele handelingen om hen daar in een later stadium mee te confronteren en chanteren. Het levert beschadigde kinderen op die zich niet meer vrij durven te bewegen en soms zelfs overgaan tot het meest verschrikkelijke van zelfmoord, omdat ze zich niet meer uit de kluwen kunnen ontwarren.

Amanda Todd
Amanda Todd was een 15-jarig meisje uit Canada dat via internet werd verleid tot het uittrekken van haar kleren. De volwassen man die haar dat liet doen, zette de beelden op internet en chanteerde haar. Amanda verloor haar vrienden en raakte in een isolement. Ze zag geen uitweg meer en pleegde in oktober 2012 zelfmoord. Ze werd bekend door social media, omdat ze een filmpje op YouTube zette waarin ze liet weten wie ze was en wat haar was overkomen. Het was het laatste dat ze deed voor haar zelfmoord. Cyberbulling, digitaal pesten, staat sindsdien hoog op de agenda. De pedofiele afperser staat in januari 2017 voor de rechter.

Media - van Televisie tot Facebook

Er zijn vele soorten media en ze zijn algemeen toegankelijk. Dagelijks komen we er mee in aanraking:
  • televisie
  • krant
  • radio
  • internet
  • social media
  • games
  • mobiele telefonie

Kinderen kunnen leren wat welk medium te bieden heeft en hoe je het beste met de media kunt omgaan.

Week van de Mediawijsheid

In de Week van de Mediawijsheid (elk jaar in november) worden ouders, kinderen en leerkrachten op het spoor gezet van volwaardige mediawijsheid.

Mediawijzer

Het expertisecentrum van de Week van de Mediawijsheid heet Mediawijzer en is in 2008 opgericht door de overheid. Men wilde het belang van mediawijsheid benadrukken en onder de aandacht brengen.
In Mediawijsheid werken samen:
  • Kennisnet
  • Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
  • Omroeporganisatie NTR,
  • SIOB, Sectorinstituut Openbare Bibliotheken
  • ECP, Platform voor Informatieve Samenleving

Meer dan vijfhonderd organisaties werken mee aan het vergroten van mediawijsheid in Nederland. De kernorganisaties vormen daarvan de kern een netwerk. De Week van de Mediawijsheid is een van de jaarlijkse evenementen van Mediawijsheid.

Thema van de Week van de Mediawijsheid

Elk jaar heeft de week een thema. De ene keer is het Stijl van Leven (2012), de andere keer is het Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed? (2016). De media hebben invloed op onze stijl van leven. Dit kan positief zijn maar ook negatief uitvallen. Voorbeelden van media in het dagelijks leven:
  • De Wii, gebruik je die om te bewegen of zit je voor een beeldscherm?
  • Social Media, vervangen die je echte vrienden?
  • Politiek, hoe vinden we de waarheid over een politieke stroming in de brij van informatie op internet?
  • Facebook, gebruik je dat om vrienden te maken of om te pesten?

MediaMasters

Bron: Media Masters logoBron: Media Masters logo
Groepen 7 en 8 van de deelnemende basisscholen krijgen spannende opdrachten waarmee de klas elke dag ongeveer een uur bezig is. Ze leren daarin echt van onecht te scheiden, dat niet alles en iedereen te vertrouwen is en leren wat de berichtgeving over de maker van het bericht zegt. De leerlingen leren ook hoe leuk media kan zijn. Als genoeg opdrachten goed zijn uitgevoerd worden ze MediaMaster. De hoogste groepen van de basisschool kunnen zonder kosten meedoen. Het pakket bestaat uit vijf schooldagen met voor iedere dag een uur mediales. De lessen bestaan uit thema’s:
  • Thema 1: Wat zijn media?
  • Thema 2: Kritisch kijken
  • Thema 3: Laat jij je verleiden?
  • Thema 4: Eerlijk zullen we alles delen

De MediaMasters van OBS De Schakel / Bron: Cora HertsenbergDe MediaMasters van OBS De Schakel / Bron: Cora Hertsenberg

Bibliotheek

De bibliotheek wordt ingeschakeld bij de Mediawijsheid. Daar kunnen ouders, leraren en kinderen terecht met vragen rondom mediawijsheid en media-opvoeding. In de bieb is immers veel informatie voor handen.

Ameland

In 2012 doen meer dan 2000 klassen mee aan de Week van de Mediawijsheid. Op Ameland doen de hoogste klassen van OBS De Schakel in Hollum en OBS 't Ienster mee. De leerlingen kunnen op school inloggen in de website van de Week van de Mediawijsheid, maar kunnen dat thuis ook, zodat ze alles wat ze leren aan hun ouders kunnen laten zien. De klas heeft een eigen thuispagina.

2017
De Week van de Mediawijsheid is in 2017 van 17 t/m 24 november.
© 2012 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Mediacoach en mediawijsheidMediacoach en mediawijsheidEr wordt steeds meer gebruik gemaakt van sociale media en vooral jongeren kunnen blijkbaar niet zonder. Voor sommige oud…
Contact met je docent op sociale media: zinvol of ongepast?Contact met je docent op sociale media: zinvol of ongepast?Op sociale media zoals Whatsapp, Facebook en Instagram, die over het algemeen niets met school te maken hebben, voegen d…
Social Media en de Nederlandse gemeentenSocial Media en de Nederlandse gemeentenSocial media krijgen een steeds grotere rol bij de communicatie van gemeente naar haar inwoners. Toch laten veel gemeent…
Media op Ameland - nieuws van het eilandMedia op Ameland - nieuws van het eilandAmeland is een door water omringd gebied, maar dat betekent niet dat het verstoken blijft van nieuws. Het wereld nieuws…

Hoe schrijf je een succesvolle thriller?Hoe schrijf je een succesvolle thriller?Je wilt zelf een boek gaan schrijven. Wanneer je geld met je eigen boek wilt verdienen zul je een populair genre moeten…
Muziek voor om bij te leren, werken en concentrerenMuziek voor om bij te leren, werken en concentrerenKan je goed of beter leren met muziek aan? Dit is een veelgestelde vraag aangezien veel studenten hier problemen mee heb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Media Masters logo
  • OBS De Schakel
  • MediaMasters
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_of_Amanda_Todd geraadpleegd op 27 januari 2017
  • http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/article/detail/3063906/2017/01/25/Pedofiele-afperser-die-Amanda-Todd-tot-zelfmoord-dreef-chanteerde-slachtoffers-met-filmpje-porno-actrice.dhtml geraadpleegd op 27 januari 2017
  • Afbeelding bron 1: Media Masters logo
  • Afbeelding bron 2: Cora Hertsenberg
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 01-02-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 7
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.