InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe schrijf je een succesvolle thriller?

Hoe schrijf je een succesvolle thriller?

Hoe schrijf je een succesvolle thriller? Je wilt zelf een boek gaan schrijven. Wanneer je geld met je eigen boek wilt verdienen zul je een populair genre moeten kiezen; de thriller. Wat zijn de tips en trucs om een succesvolle thriller te schrijven? Hoe maak je een bloedstollend verhaal?

Hoe begin je met schrijven?

Je slaat op dit moment een tijdschrift open op een willekeurige pagina. Je leest een verhaal over een man die vreemdgaat met de partner van zijn tweelingbroer. Kijk, dat is al meteen een prachtig gegeven voor een thriller over een vete tussen twee tweelingbroers. Wanneer je verder leest in het willekeurige artikel, lees je dat een van de broers in een vuurtoren woont. Wederom geweldige inspiratie, want het is een mooie locatie, ver weg van de bewoonde wereld, beetje creepy. Zo makkelijk is het om inspiratie te vinden.

Blader door een tijdschrift, kijk tv, luister een gesprek af in de trein. Dan komen de ideeën vanzelf. Uit al die ingevingen de juiste kiezen, is een stuk lastiger. Het beste kun je deze keuze overlaten aan je onderbewuste. Je moet ideeën nooit opschrijven, en als je ze vergeet waren ze niet goed genoeg. Maar als hij maanden door je hoofd blijft spoken, als je maar constant blijft denken 'daar moet ik iets mee', dan is het blijkbaar een goed idee. Het werkt als natuurlijke selectie: alleen de sterkste overleefd.

Het motief

Een thriller heeft weinig wetmatigheden en dat geeft houvast. Het draait om een misdaad, meestal een moord. Wie vermoordt wie en waarom? Bekende motieven zijn geld, jaloezie of wraak. Maar je kunt ook iets creatievers bedenken. Je moet je laten inspireren door kleine berichten in de krant. Zo stond ooit een artikel in de krant over een man met een Poolse internetdate. De man is met haar aan het chatten en opeens kondigt ze aan om langs te komen. Maar ja, die man heeft een gezin, dus denkt: 'hoe los ik dit op?'. Uit paniek vermoordt hij vrouw en kinderen, en hetzelfde weekend heeft hij een leuke date met de Poolse.

Wanneer je dit in een boek stopt is dit totaal ongeloofwaardig en vinden de lezers dit belachelijk. Tenzij je het verhaal zo opbouwt en onderbouwt dat het geloofwaardig wordt. Geef die internetdater bijvoorbeeld een dominante moeder, maak hem compleet overspannen en zorg dat niemand in zijn omgeving doorheeft hoe slecht het met hem gaat. Of maak het juist aannemelijk dat hij een sociopaat is, dat hij geen enkele empathie kent.

De moord

Iemand vermoorden met insuline, daar kun je als schrijven écht niet meer mee aankomen. Dat is al zo vaak gedaan. Net als een dood huisdier voor de deur als een waarschuwing. Doe research naar moorden. Zo is het boek 'Cause of Death' een aanrader. Dit is een handboek over moorden en forensisch werk. De fijnste moorden lijken op een natuurlijke dood, of op een ongeluk.

Jaren geleden deed er een verhaal de ronde over een vrouw die op vakantie een driftduik maakte. Daarbij liften duikers mee met de waterstromingen en worden ze verderop weer opgepikt. Nou, zij kwam boven en er was nergens een boot te bekennen. Zes uur lang dobberde ze in de golven voordat ze eindelijk werd gevonden. Het bleek dat ze tijdens haar duik door een krispunt van stromingen was gezwommen. De ene stroming ging rechtsaf, de andere linksaf.

Dat ze je als schrijver aan het denken. Stel dat iemand de zee zo goed kent dat hij als geen ander weet hoe al die stromingen lopen. Dan kan hij dus zomaar een duiker laten verdwijnen en achteraf zeggen dat het een ongeluk was. Bij elk denkbaar ongeluk is het leuk om te brainstormen hoe het ook een moord had kunnen zijn. Deze brainstormsessies en ingevingen van inspiratie moet je als schrijver van een thriller dan ook zeker gebruiken.

Personages

Personages moeten niet te veel op elkaar lijken, anders wordt het al snel saai. In de meeste thrillers zijn er een stuk of tien verdachten, die allemaal een eigen gezicht en karakter hebben. Met personages in een boek werkt het net als met echte ontmoetingen. In het begin ken je ze nog niet zo goed. Ze moeten een tijd lang in je hoofd leven voordat je in hun ziel kunt kijken, zodat je weet waartoe ze in staat zijn.

De stijl

Wie een boek wil schrijven, maar er zelf zelden eentje leest, heeft weinig kans op succes. Veel lezen is de enige manier om te ontdekken wat origineel is en wat niet, wat lekker leest en wat niet. Tijdens het lezen ontdek je bijvoorbeeld al snel hoe irritant 'prietpraat' is. Zinnen zoals: 'Hoi, hoe gaat het met je? Ja met mij gaat het goed!', zijn simpelweg slecht en irritant. Al die Libelle momenten moeten weg, lezers die dit interessant vinden kunnen beter een tijdschrift kopen.

Elke scène, misschien zelfs wel elke zin, mag daar maar om twee redenen staan. Een: de lezer leert iets nieuws over het karakter van de personages. Twee: de lezer leert iets nieuws over het plot, de gebeurtenissen. Als een scène niet aan een van die voorwaarden voldoet, dan moet je hem schrappen. Dat kan pijnlijk zijn, maar het is echt het beste voor je boek.

De climax

Een van de best verkopende thrillerschrijvers aller tijden is Agatha Christie (1890 - 1976). Toch zouden haar boeken vandaag de dag nooit zo'n groot publiek bereiken. In haar verhalen komt een einde uit de lucht vallen. Vroeger was dit oké voor lezers, maar vandaag de dag zouden we dit niet meer pikken. Moderne lezers willen het gevoel hebben dat ze de puzzel zélf hadden kunnen oplossen. Voor de thrillerschrijvers van vandaag ligt de lat daardoor nog hoger.

Het belangrijkste voor een beginnend schrijver is dat je je tijdens het schrijven lekker zweverig voelt. Het verhaal moet bij je naar binnen stromen en je moet je regisseur en toeschouwer tegelijk voelen. Tijdens het schrijven van je verhaal kan zomaar een nieuw personage op de deur kloppen, het zou zomaar de moordenaar van je boek kunnen zijn.
Gerelateerde artikelen
Marianne Vaatstra – het boek over het misdrijfMarianne Vaatstra – het boek over het misdrijfEr is al veel gezegd en geschreven over de zaak Marianne Vaatstra en over het meisje dat in 1999 vermoord in een weiland…
recensieSchrijfboek: Stephen King – Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
recensieBoekrecensie: Wisselgeld - Loes Den HollanderWisselgeld is de zevende literaire thriller van Loes den Hollander. In het boek leren we Lenie en Michael kennen, een op…
recensieBoekrecensie: Verboden Verleden - Isa MaronVerboden Verleden is een thriller van de Nederlandse auteur Isa Maron waarin reisjournaliste Ariane te maken krijgt met…
De verbouwing - Saskia NoortrecensieDe verbouwing - Saskia NoortDe verbouwing gaat over een succesvol plastisch chirurg die een privékliniek opent. Ze is in elk opzicht geslaagd: ze is…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia (Agatha Christie)

Reageer op het artikel "Hoe schrijf je een succesvolle thriller?"

Reacties

Gonenative (infoteur), 29-07-2014 04:46 #2
Leuk artikel, of eigelijk niet. Ik kan gelijk de outline voor mijn boek gaan herschrijven, was toch niet goed genoeg…

Dank je.

Isabella (infoteur), 14-01-2013 21:38 #1
Goed bedacht. Leuk artikel!

Infoteur: Randy1991
Gepubliceerd: 06-12-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!