InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Prehistorie in de Serranía de Ronda (Zuid Spanje)

Prehistorie in de Serranía de Ronda (Zuid Spanje)

Het centrum "La Algaba" is een privé initiatief van een aantal mensen die willen aantonen dat de natuur respect verdient en dat het de brug is tussen de stedelijke en de landelijke omgeving. Op slechts enkele kilometers van Ronda kan je een plaats bezoeken die bijna perfect overeenkomt met de leefomgeving van de prehistorische mens. Het centrum is gelegen langs de weg van Ronda naar Algeciras in Zuid Spanje.

De Droom van een Natuurliefhebber

Het project van Maria Sanchez Elena ontstond in 1997. Samen met Juan Terroba maakte ze ondertussen een groot deel van haar droom waar, namelijk, mensen in contact brengen met de eeuwige waarden van de natuur. De steden hebben het platteland, de landbouw en de natuur nodig om te kunnen leven.

Een perfect voorbeeld van duurzame ontwikkeling

Maria Sanchez Elena studeerde voor Sociologe en dokter in "Menselijke Ecologie" aan de Universiteit van Madrid (Spanje). Ze schreef ook het boek "La Prehistoria en la Serrania de Ronda" (De Prehistorie in de bergen van Ronda).
Het centrum La Algaba toont "Moeder Aarde" zich in haar essentiële betekenis. De aarde als bron van leven voor de mens. La Algaba lijkt een verborgen plaats, waar alles nog is zoals vroeger, heel lang geleden wanneer mensen veel dichter in contact met de natuur leefden.

Het is niet gemakkelijk om La Algaba te definiëren in één zin zegt Maria Sanchez. Volgens haar is het een plaats met een grote diversiteit, zoals de natuur zelf is. Een plaats om direct in contact met die natuur te komen en die vervolgens intens te beleven. In het centrum speelt het leven op het land een belangrijke rol, met zijn wetenschappelijke en artistieke waarden die een verrijking zijn voor de samenleving.

Het Centrum La Algaba

La Algaba is een bezoekerscentrum voor groepen volwassenen, scholen en verenigingen, die daar ter plaatse kunnen beleven hoe mensen vroeger leefden van de landbouw, veehouderij en vooral in goede harmonie met de natuur. Het is ook een studiecentrum, een plaats waar congressen gehouden kunnen worden. La Algaba heeft ook een project om lokale veerassen die met uitsterven bedreigd zijn, terug op peil te brengen.

Het Prehistorische Dorp

Het meest in het oog springende bij Algaba is, het prehistorische dorp. Ze noemen het "experimentele archeologie". Bij de finca La Algaba hebben ze zo natuurgetrouw mogelijk een prehistorische leefgemeenschap nagebouwd. De bezoekers kunnen op die manier ervaren hoe onze voorouders uit het Calcaire Tijdperk woonden en leefden. Het is een heel mooi openlucht museum, waar je niet alleen kan kijken maar ook beleven hoe het was, heel veel jaren terug. Tijdens de schoolvakanties zijn er altijd workshops waar kinderen leren hoe ze vuur kunnen maken met stokken, hoe er gejaagd werd, hoe de mensen zich in die tijd kleedden enz.

Educatief centrum voor het leefmilieu

De voornaamste taak van dit studiecentrum voor het leefmilieu is het contact met de natuur bevorderen en positieve impulsen geven zodat zowel volwassenen als kinderen meer interesse krijgen voor de natuur. Met die ervaringen worden de bezoekers milieubewuster. Het centrum La Algaba bij Ronda heeft daarvoor heel wat troeven in handen:
  • De omgeving waar het ligt is van een adembenemende schoonheid;
  • Je kan er leren over de mysteries van het leven in de natuur in het documentatiecentrum;
  • Ze hebben leerprogramma's over de natuurlijke rijkdom van de Serrania de Ronda (Zuid Spanje), meerbepaald over het mediterraan gebergte;
  • In de vakantie zijn er ook traditionele vakantiekampen voor kinderen;
  • Alles gebeurt op een pedagogisch verantwoorde manier en met een actieve methode van leren door ervaren;
  • De programma's worden aangepast aan de leeftijd en het niveau van de geïnteresseerde groepen.

Contactgegevens en locatie

Ctra. Ronda Algeciras, Km. 4,5, Apdo. de correos 159 | 29400 Ronda (Málaga-Spanje)
tel: 952 11 40 48, 653 90 10 43
© 2009 - 2019 Gertrudis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Hoogvlakte van Ronda en de Sierra de Las Nieves (Spanje)De "Meseta de Ronda" en de "Sierra de Las Nieves", De Hoogvlakte van Ronda en het Gebergte van de Sneeuw zijn twee gebie…
Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voor - en nadelenMaatschappelijk verantwoord ondernemen is tegenwoordig een populair onderwerp. Het wordt ook wel duurzame ontwikkeling g…
Fietsen in de omgeving van Ronda (Spanje)In de omgeving van Ronda in Zuid Spanje zijn heel wat mooie secundaire wegen met weinig verkeer waar het heerlijk fietse…
Ronda: kloof, stierenvechters en struikroversRonda: kloof, stierenvechters en struikroversRonda is een van de oudste steden van Spanje die velen tot de verbeelding spreekt. “Verheven, eminente stad voor wie de…
Toerisme in de Serrania de Ronda (Zuid-Spanje)Als toerist heb je heel veel mogelijkheden wanneer je, je vakantie in Spanje, meer specifiek in de Serrania de Ronda (An…
Bronnen en referenties
  • Artikel Maria Sanchez Elena. Porque la vida rural sí es posible uit Ronda Actualidad en eigen ervaring

Reageer op het artikel "Prehistorie in de Serranía de Ronda (Zuid Spanje)"

Infoteur: Gertrudis
Gepubliceerd: 16-11-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!