InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Australië

Studeren in Australië

Veel Nederlanders emigreren naar Australië. Australië is ook een erg populair vakantieland bij Nederlanders. Veel Nederlanders weten niet dat je ook heel goed in Australië kunt studeren. Maar wat houdt studeren in eigenlijk Australië in?

Waarom in Australië studeren?

Er zijn veel redenen te verzinnen om in Australië te studeren. Australië hoort bij de toplanden voor internationale studenten. In het land zijn een aantal van de beste universiteiten ter wereld te vinden. Er zijn meer dan 110 onderwijsinstellingen te vinden. Het is er erg gemakkelijk om een bijbaantje te vinden. De Australische regering geeft veel beurzen weg aan internationale studenten.

Feiten over Australië

  • De hoofdstad is Canberra.
  • Engels is de meest gesproken taal.
  • De meest voorkomende godsdienst is het christendom.
  • Er wonen ongeveer 22 miljoen mensen.
  • De valuta is de Australische Dollar.
  • Australië wordt omgeven door 8222 eilandjes.
  • Australië bestaat uit zes staten en twee territoria.

Onderwijssysteem

In Australië zijn openbare en privé onderwijsinstellingen te vinden. Een hogeschool wordt in Australië een university of applied sciences genoemd en een universiteit heet een research university. Een bachelor opleiding duurt drie jaar, een master kun je in één jaar halen. Veel Nederlandse onderwijsinstellingen bieden de mogelijkheid aan om een semester in Australië te studeren.

Visum

Om in Australië te kunnen studeren moet je over een visum beschikken. Het is erg makkelijk om aan een visum te komen. Als je korter dan drie maanden in Australië blijft is een toeristenvisum voldoende. Een toeristenvisum kost je ongeveer 15 euro. Wanneer je langer dan drie maanden in Australië verblijft moet je een studentenvisum aanvragen. Met een studentenvisum mag je tot 20 uur per week werken. Een studentvisum aanvragen kost je ongeveer 300 euro.

Toelating

Om toegelaten te worden tot een onderwijsinstelling in Australië moet je een Engelse taaltest afleggen. Veel onderwijsinstellingen bieden Engelse taalcursussen aan voor degenen die de taaltest niet goed hebben afgelegd. Je moet je Nederlandse diploma’s laten vertalen naar het Engels om toegelaten te worden. Met een vwo diploma wordt je toegelaten tot een Australische onderwijsinstelling.

Levensonderhoudskosten

De kosten voor accommodatie verschillen in Australië sterk per regio. In het noorden en het westen van Australië zijn de kosten voor accommodatie lager dan in het zuiden en oosten. In de grote steden betaal je ook veel meer geld. Gemiddeld geven internationale studenten tussen de 600 en 1100 euro uit aan accommodatie. Wonen op de campus is het goedkoopst. De levensonderhoudskosten in Australië zijn vergelijkbaar met Nederland. De gemiddelde kosten voor levensonderhoud van een internationale student zijn 900 euro per maand.

Accommodatie

Je kunt het beste zo vroeg mogelijk beginnen met het zoeken van accommodatie. Veel onderwijsinstellingen bieden accommodatie aan op de campus. Je moet proberen accommodatie te vinden dat dicht bij de school ligt, want anders ben je altijd lang onderweg en moet je veel geld betalen aan vervoer. Je kunt het beste voor een gemeubileerd accommodatie kiezen. In Australië bestaat een website ‘Homestay’, via deze site kun je een gastgezin zoeken voor je verblijf in Australië, je bespaart met deze optie veel geld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.studying-in-australia.org/

Reageer op het artikel "Studeren in Australië"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 13-03-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!