InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Canada

Studeren in Canada

Studeren in Canada Veel Nederlanders emigreren naar Canada omdat het een erg mooi land is. In Canada kun je ook erg goed studeren. Maar wat houdt studeren in Canada eigenlijk in?

Redenen om in Canada te studeren

  • De kwaliteit van het onderwijs is er erg hoog.
  • Een Canadees diploma wordt internationaal erkend.
  • De kwaliteit van de levensstandaard in Canada behoort tot de hoogste in de wereld.
  • De kosten voor levensonderhoud zijn er lager dan in Nederland.
  • Er zijn veel internationale studenten in Canada te vinden.

Feiten over Canada

  • Canada is een prachtig land met hoge bergen, grote bossen en prachtige meren.
  • In Canada spreken ze twee talen Engels en Frans.
  • De mensen die er wonen zijn meestal erg aardig.
  • Canada is samen met Noord-Amerika het een na grootste land ter wereld.
  • Er wonen ongeveer 34,5 miljoen mensen.
  • Canada is een constitutionele monarchie.

Toelating

Met een havodiploma word je toegelaten tot een hogeschool maar soms mag je ook naar de universiteit. Met een vwo diploma word je toegelaten tot een universiteit. Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je een toelatingsbrief schrijven. De toelatingseisen zijn meestal erg hoog voor exacte studierichtingen. Om toegelaten te worden tot een Engelstalige onderwijsinstelling moet je de Engelse taal goed beheersen. Voor toelating tot een Franstalige onderwijsinstelling moet je de Franse taal goed beheersen.

Studiesysteem Canada

In Canada zijn 94 universiteiten te vinden en ongeveer 200 hogescholen. In Canada zijn nauwelijks privé onderwijsinstellingen te vinden. Net als in Nederland heb je ook in Canada een bachelor master structuur. Een bachelor kun je in drie of vier jaar halen. Een master kun je in een of twee jaar halen. Het academisch jaar in Canada loopt van september tot juni.

Collegegeld

In Canada betaal je veel minder collegegeld dan in de Verenigde Staten. Je betaalt per jaar ongeveer tussen de 4000 en 4500 euro. Er zijn veel beurzen beschikbaar voor studenten die in Canada willen studeren.

Accommodatie

De meeste onderwijsinstellingen bieden studentenhuizen aan, die vlakbij de onderwijsinstelling liggen. In een studentenhuis heb je je eigen kamer maar deel je de keuken en de badkamer. Je betaalt voor accommodatie gemiddeld tussen de 250 en 1000 euro per maand. Je moet meestal ook borg betalen, maar de borg krijg je terug als je de kamer netjes achterlaat.

Werken tijdens je studie

Internationale studenten mogen in Canada werken als ze over een werkvergunning beschikken. Met een werkvergunning mag je maximaal 20 uur per week werken. Alleen internationale studenten die hun volledige studie in Canada doen komen in aanmerking voor een werkvergunning. In Canada kun je gemakkelijk werk krijgen als internationale student.

Bankrekening

Het kan erg handig zijn om een Canadese bankrekening te openen. Een bankrekening kost je ongeveer 3,50 euro per maand. Bijna alle banken in Canada bieden studentenrekeningen aan. De meeste winkels accepteren contant geld, creditcard en pinpas. In Canada kun je ook gebruik maken van internetbankieren. Het collegegeld en de huur moet je meestal met internetbankieren betalen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • www.educationau-incanada.ca

Reageer op het artikel "Studeren in Canada"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 13-03-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!