InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Litouwen

Studeren in Litouwen

Er studeren niet veel Nederlanders in Litouwen. Dat is eigenlijk heel apart omdat studeren in Litouwen veel goedkoper is dan in Nederland. Maar wat houdt studeren in Litouwen eigenlijk in?

Waarom in Litouwen studeren?

Litouwen ligt op een kruispunt tussen Oost- en West-Europa. Litouwen heeft een unieke cultuur. Het land is lid van de EU en de NAVO. De Litouwse bevolking behoort tot de best opgeleide mensen van heel Europa. De levensonderhoudskosten kosten in Letland zijn vele malen lager dan in Nederland. Litouwse mensen zijn meestal erg aardig. In Litouwen worden veel Engelstalige opleidingen aangeboden. De kwaliteit van het onderwijs in Litouwen is erg hoog.

Hoger onderwijs in Litouwen

Het academisch jaar in Litouwen begint in september en eindigt in juni. Het jaar is verdeeld in twee semesters. Studenten kunnen kiezen voor een voltijdstudie of een deeltijdstudie. Per jaar krijg je in Litouwen 60 ECTS-studiepunten. Een bachelor kun je in drie of vier jaar halen. Een master duurt meestal twee jaar. Veel onderwijsinstellingen organiseren zomercursussen voor de internationale studenten. Het collegegeld in Litouwen bedraag per jaar tussen de 900 en 3500 euro.

Toelatingseisen

Als je wilt toegelaten worden tot een Litouwse hogeschool moet je over een havo diploma beschikken. Voor de toelating tot een Litouwse universiteit moet je over een vwo diploma beschikken. Als je een opleiding wilt doen die wordt aangeboden in de Litouwse taal, moet je een test afleggen om te bewijzen dat je goed genoeg Litouws spreekt.

Toelating

Je hebt geen visum nodig om in Litouwen te studeren. Je kunt je aanmelden voor een studie tussen 1 juni en 23 juli. Om je aan te melden kunnen voor een studie in Litouwen moet je je Nederlandse schooldiploma’s laten vertalen naar het Litouws, een vertaling kan soms erg lang duren, begin daarom op tijd.

Litouws

In Litouwen wordt Litouws gesproken. Ongeveer drie miljoen mensen spreken Litouws als hun moedertaal, ook mensen in Wit-Rusland en Polen spreken Litouws als hun moedertaal. In Litouwen worden veel taalcursussen aangeboden. Het kan erg handig zijn dat je een beetje Litouws kunt spreken.

Bankrekening

De munteenheid in Litouwen is de Lita. Je kunt je euro's verwisselen in Litas bij banken, wisselkantoren, luchthavens en treinstations. In de meeste winkels kun je betalen met je Mastercard, Eurocard, Via, Maestro en American Express. Er zijn veel geldautomaten te vinden in de grote steden. Als internationale student in Litouwen kun je gemakkelijk een bankrekening openen.

Werken in Litouwen

Je hebt geen werkvergunning nodig om in Litouwen te mogen werken. Je mag als internationale student maximaal 20 uur naast je studie werken. Het is niet erg makkelijk om een bijbaantje te vinden in Litouwen omdat je de taal waarschijnlijk niet goed genoeg beheerst.

Kosten

De levensonderhoudskosten in Litouwen zijn vele malen lager dan in Nederland. Een studentenkamer in Litouwen kost je ongeveer 150 euro per maand. Voor 30 euro per maand kun je onbeperkt met het openbaar vervoer reizen. Een internationale student in Litouwen is per maand ongeveer 400 euro kwijt aan levensonderhoudskosten.

Reis naar Litouwen toe

Je kunt Litouwen bereiken met het vliegtuig, de veerboot, de trein of de bus. In Vilnius, Kaunas en Palanga is een internationale luchthaven te vinden. Er gaan redelijk veel vluchten naar Litouwen toe. Vanuit Moskou, Minsk, Mahilyow, Warschau en Sint-Petersburg gaan internationale treinen naar Litouwen toe. Er gaan veel busreizen vanuit Nederland naar Litouwen. Vanuit Zweden, Denemarken, Duitsland en Polen gaan veerboten naar Litouwen.

Accommodatie

Alle onderwijsinstellingen in Litouwen bieden studentenhuizen voor de internationale studenten aan. Deze studentenhuizen liggen meestal vlakbij de onderwijsinstellingen. In een studentenhuis heb je toegang tot internet. Je hebt een eigen kamer maar je moet meestal de douche en de keuken delen. In een studentenhuis wonen is meestal erg goedkoop.
Gerelateerde artikelen
Land: Republiek LitouwenLand: Republiek LitouwenLitouwen is een land buiten Europa. Het ligt vlakbij Rusland, hoorde eerst bij Polen, maar werd later weer onafhankelijk…
Toeristische aanraders voor Kaunas in LitouwenKaunas is de tweede stad van Litouwen. De stad heeft een schat aan architectuur om te ontdekken en een mooie oude binnen…
Litouwen: aantrekkelijke én goedkope vakantiebestemmingAls vakantiebestemming is Litouwen bij ons wellicht minder bekend, maar erg lang zal dat niet meer duren. Dit land heeft…
Goedkoop vliegen naar Litouwen met Air LituanicaGoedkoop vliegen naar Litouwen met Air LituanicaMet ingang van juli 2013 is het mogelijk om met een nieuwe luchtvaartmaatschappij van Amsterdam naar Litouwen te vliegen…
Goedkoop vliegen naar de Baltische staten met FlyLalGoedkoop vliegen naar de Baltische staten met FlyLalGa je vliegen naar een van de Baltische Staten? Dan is misschien FlyLal Charters een goede optie. Deze zeer goed bekends…
Bronnen en referenties
  • www.studyinlithuania.lt

Reageer op het artikel "Studeren in Litouwen"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 08-03-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!