InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Het leven van Leonardo Da Vinci

Het leven van Leonardo Da Vinci

Het leven van Leonardo Da Vinci Leonardo Da Vinci leefde tijdens de renaissance, tijdens zijn leven maakte hij schilderijen, beelden en nog veel meer. Hij wordt gezien als genie en als het voorbeeld van de homo-universalis.

Jeugd:

Leonardo da Vinci werd op 15 april 1452 geboren in Anchiano vlakbij de stad Vinci in Italië. Zijn achternaam betekent dan ook afkomstig uit Vinci. Leonardo’s vader was een notaris en zijn moeder was een boerenmeisje, zij waren niet getrouwd en dus was Leonardo een buitenechtelijk kind. Hij bleef zo’n vijf jaar bij zijn moeder wonen voordat hij introk bij zijn vader. Leonardo werd een leerling-schilder in dienst van een andere schilder. Later werd hij een onafhankelijke schilder, met eigen leerling-schilders in dienst. Hij werkte en woonde eerst lange tijd in Milaan, daarna vertrok hij achtereenvolgens naar Florence, Rome en de laatste drie jaar van zijn leven woonde hij in het Franse Amboise.

Leonardo da Vinci was naast schilder ook architect, uitvinder, ingenieur, filosoof, natuurkundige, scheikundige, anatomist, beeldhouwer, schrijver, en componist. Hij wordt gezien als het voorbeeld van de homo universalis; iemand die al zijn vaardigheden ontwikkelt.

Leonardo als schrijver:

Leonardo wilde zelf veel dingen leren, maar hij vond het ook belangrijk om andere mensen dingen te leren. Dat deed hij veel in zijn boeken, zo schreef hij voornamelijk fabels. Fabels zijn verhalen waarin dieren of dingen de hoofdrol spelen, zich gedragen als mensen en vaak ook kunnen praten. Leonardo wilde dat de lezer er aan het einde iets van had geleerd, bijvoorbeeld wat goed en slecht is. Een bekende fabel van Leonardo is: De muis en de kat. Leonardo da Vinci schreef alles in spiegelbeeld, waarom hij dat deed is niet bekend. Waarschijnlijk omdat zijn ideeën dan niet zo snel gestolen konden worden. Zijn boeken bevatten tekeningen van verschillende nieuwe apparaten en machines zoals; een helikopter, machinegeweren, een bepantserde tank, een onderzeeër of een vliegtuig. Leonardo da Vinci maakte overal aantekeningen van, daarvan wilde hij een encyclopedie maken. Maar dat heeft hij nooit afgemaakt, net zoals vele andere kunstwerken begon hij eraan maar maakte hij het nooit af. Deze aantekeningen zijn bewaard gebleven en zijn samen meer dan 3500 bladzijdes. Dit noemt men een codex.

Meesterwerken:

Leonardo da Vinci heeft velen meesterwerken gemaakt zoals de Mona Lisa, het Laatste Avondmaal en de Man van Vitrivius. De Mona Lisa hangt in het Louvre-museum, het Laatste Avondmaal hangt in Milaan. Slechts zeventien van zijn schilderijen en geen een van zijn beelden zijn bewaard gebleven. De meeste van zijn schilderijen worden bewaard in het Windsor Castle in Engeland.

Overlijden:

Leonardo overleed in het Franse Amboise en ligt begraven in de Kapel van St. Hubertus in het kasteel van Amboise. Leonardo woonde de laatste paar jaar van zijn leven in een kasteel in Amboise, dit kasteel is nu een museum over Leonardo da Vinci.
© 2012 - 2019 Marc66, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Mona Lisa (La Joconde)De Mona Lisa (La Joconde)Waarschijnlijk het allerberoemdste schilderij ter wereld: de Mona Lisa, gemaakt door Leonardo da Vinci.
Leonardo da Vinci, kunstschilderLeonardo da Vinci, kunstschilderGeboren als een onwettig kind, waardoor hem veel privileges welke wettige kinderen hebben hem werden ontzegd. Toch heeft…
Op zoek naar Leonardo in AmboiseTijdens de vakantie is het leuk nieuwe dingen te zien en te ontdekken. Meestal zijn de dingen die kinderen leuk vinden n…
Het Laatste Avondmaal - Leonardo Da VinciHet Laatste Avondmaal - Leonardo Da VinciEén van de grootste schilders uit de geschiedenis is Leonardo Da Vinci. Samen met zijn 'Homo Universalis' is 'Het Laatst…
Leonardo da Vinci, uitvinderDeze wereldberoemde kunstenaar, onder andere bekend om zijn Mona Lisa. Hij beschikte naast de gaven van het schilderen o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het leven van Leonardo Da Vinci"

Reactie

Bastiaan Poetsma, 19-12-2012 12:00 #1
Ik vind het mooi geschreven, maar het is jammer dat er niks staat waaraan hij stierf.

Infoteur: Marc66
Gepubliceerd: 25-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Reacties: 1
Schrijf mee!