Het oude Egypte

Wanneer er iets over geschiedenis wordt vertelt, is het bijna onmogelijk om niks over het oude Egypte te horen. Ook wanneer je aan Egypte denkt zal je vrij snel aan piramides denken. Maar wie waren de oude Egyptenaren en wat was er zo bijzonder aan hun cultuur?

Wie waren de Egyptenaren?

Het oude Egypte ontstond zo’n 5000 jaar geleden en heeft ongeveer 3000 jaar bestaan. De oude Egyptenaren waren afstammelingen van Noord-Afrikaanse jagers. Deze jagers gingen langs de rivier de Nijl wonen. In de buurt van de Nijl was de grond het meest vruchtbaar. In de loop der tijd leerden ze hoe ze voedsel konden verbouwen. Ze hadden zoveel voedsel dat ze konden ruilen met andere landen. Zo werden ze langzamerhand rijker.

In het begin waren er twee aparte koninkrijken: Opper- en Neder-Egypte. Rond 3100 v.C. werden deze twee samengevoegd tot één land. Geregeerd door een koning, oftewel Farao. Als een Farao stierf, werd hij opgevolgd door iemand uit zijn familie. Een familie regeerde dus jaren achter elkaar het land.

Taal en schrift

De oude Egyptenaren sneden of schilderden op muren, stenen en monumenten. Dit schrift is beter bekend als: hiërogliefen. Het was een soort beeldschrift dat uit 700 verschillende symbolen bestond. Elk symbool stelde een voorwerp of klank voor. Niet veel Egyptenaren konden schrijven of lezen. Er waren speciale schrijvers (scriba’s) die alles opschreven, zoals zaken en wettelijke kwesties. Omdat er zoveel is opgeschreven en ontdekt is weten we nu heel veel van hoe de Egyptenaren leefden.

Balsemen

De oude Egyptenaren geloofden dat er leven na de dood was. Als een farao dood was gegaan werd hij eerst gebalsemd. Hij kon dan met een goed lichaam naar het volgende leven. De balsemers haalden alle ingewanden er uit. De ingewanden deden ze in een vaas. Ze noemen die vazen ook wel canopen. Daarna smeerde ze het lichaam in met speciale specerijen, olie, reukstoffen en zout en wikkelden ze het in linnen. Zo werd het een mummie die in een mooi versierde kist werd gelegd. Daarna zou de dode farao klaar zijn om begraven te worden.

Piramides

Een dode farao werd niet net als de gewone mensen begraven. De oude Egyptenaren bouwden piramides voor een farao die overleden was. In het graf werden allemaal kostbaarheden gelegd zodat hij in het volgende leven ook zijn rijkdom had.

Het graf was zo groot omdat ze bang waren dat het lichaam gestolen zou worden. In de piramide waren namelijk allemaal gangen en vallen zodat dieven niet de schatten of het lichaam van de farao konden stelen. De slaven bouwden zo’n piramide. Men denkt dat er wel 100.000 mensen tegelijk aan zo’n piramide hebben gewerkt. Eén steen weegt meer dan 7 auto’s bij elkaar. En de hoogste piramide in Egypte is wel 147 meter! Ik kan me niet voorstellen hoe ze zo’n steen helemaal naar boven gekregen hebben zonder machines.

Toetanchamon

Toetanchamon is de bekendste farao. Hij was niet echt een heel belangrijke Farao maar zijn graf is het enige graf dat compleet gevonden is. Zijn mummiekist en een heleboel waardevolle spullen, alles was er nog. Toetanchamon was pas 9 toen hij Farao werd. Erg jong dus, maar in die tijd was dat heel gewoon. Hij is 13 jaar Farao geweest. Dat is heel erg kort. Waarschijnlijk is hij door iemand vermoord, want toen ze hem vonden zat er een gat in zijn hoofd.

Het leven van de oude Egyptenaren

Zwaar was het leven van de arme Egyptenaren. De boeren werkten op het land. Zij verbouwden net genoeg om van te leven. De huizen van de boeren waren gebouwd van tichelsteen. Dat was baksteen dat in de zon gedroogd werd. In die huizen stonden vaak maar een paar stoelen en een paar tafels. De rijke gezinnen woonden in grote huizen met extra kamers en een tuin. De vrouwen trouwden in die tijd meestal jong en deden het huishouden. Hadden ze het geld dan namen ze een bediende. Het grootste deel van het jaar was het heel warm in Egypte. Ze droegen dus luchtige kleren gemaakt van linnen. De mannen droegen een doek die ze om hun middel wikkelden. De vrouwen een rok tot op hun enkels. Als het in de winter kouder werd, droegen de Egyptenaren wollen mantels. Niet iedereen werkte op het land. Er waren ook mensen die ander werk hadden, zoals pottenbakken, timmeren en natuurlijk het bouwen van graven en boten. Vooral deze bouwlieden waren erg belangrijk in Egypte.
© 2008 - 2020 Waarten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het oude Egypte"

Reacties

Enise, 18-11-2010 14:45 #2
Ik heb volgende week een presentatie en ik moet een vraag stellen en ik weet de antwoord niet :s
En de vraag is: Hoe deden de arme Eygptenaren de huiden drogen van de doden.
Ik zou erg blij zijn als u mijn vraag beantwoord.
Alvast super bedankt!

Lisa, 15-12-2008 16:16 #1
Ik vindt dit best wel leuk! Want zelf moet ik ook een werkstuk maken en kan dan zien hoe andere mensen het ook hebben gedaan en dit wqas leuks tot nu toe echt waar! Ik had overal op internet gekeken gewoon om tekijken hoe andere mensen het hadden gedaaan.

Infoteur: Waarten
Gepubliceerd: Juni 2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Reacties: 2
Schrijf mee!