InfoNu.nl > Educatie en School > Wereldorientatie > Rwanda: de Hutu en Tutsi genocide

Rwanda: de Hutu en Tutsi genocide

De honderdduizenden doden die in zeer korte tijd vielen in Rwanda, liet de wereld ontzettend schrikken. Niet alleen werd er gesproken over genocide, maar vooral ook waarom niemand deze had kunnen voorkomen. Het was ook niet de eerste keer dat er massamoorden voorkwamen in gedekoloniseerd Afrika. Maar hoe kan dit eigenlijk? In dit artikel zullen de volgende onderwerpen besproken worden:
  • Hoe beïnvloedde België Rwanda toen het land nog een kolonie was?
  • Wat veranderde er toen het land onafhankelijk werd?
  • Kunnen we het conflict in Rwanda genocide noemen?
  • Wat zorgt ervoor dat er maar etnische conflicten blijven ontstaan in Afrika?

Hoe beïnvloedde België Rwanda toen het land nog een kolonie was?

Oorspronkelijk was Rwanda een Duitse kolonie. Na de Eerst Wereldoorlog werd echter besloten dat Duitsland haar kolonies af moest staan. Rwanda ging daarom naar België. Voor de kolonisatie van Rwanda, werd er niet echt onderscheid gemaakt tussen de Hutuís en Tutsiís. Dit begon tijdens de kolonisatie, omdat zowel de Duitsers als de Belgen meer zagen in de Tutsi minderheid dan in de Hutu meerderheid. Daarom gaven ze de Tutsiís meer taken. De Tutsi werd als superieur aan de Hutu gezien omdat ze meer weg hadden van Europeanen. België was meer betrokken bij Rwanda dan Duitsland. Ze vonden onderwijs erg belangrijk. Verder voerden ze de identificatie kaart in. Hierop stond ook of iemand een Hutu of Tutsi was.
Op een gegeven moment begonnen de Hutuís zich te verzetten tegen het feit dat de Tutsiís werden voorgetrokken door de Belgen. Dit leidden er toe dat de Belgen de posities omkeerden. Voortaan mochten de Hutuís de hogere posities bekleden.

Wat veranderde er toen het land onafhankelijk werd?

Rwanda werd in 1962 onafhankelijk van België. De Hutuís hadden toen meer macht dan de Tutsiís en vanaf dat moment werden de Tutsiís ook meer en meer onderdrukt. Dit zorgde voor veel onenigheid en deze onenigheid resulteerde in kleine conflicten. Uiteindelijk leidde het tot de genocide in 1994.

Kunnen we het conflict in Rwanda genocide noemen?

Na de massamoorden die plaats vonden in Rwanda, waarbij ruim 800.000 mensen hun leven verloren, werd er gekeken of de slachting genocide genoemd kon worden. Men bepaald dit door naar een zeven stappen model te kijken. Wanneer aan alle stappen wordt voldaan, dan kun je spreken over genocide. De stappen zijn als volgt:
  1. Het definiëren van een doel
  2. Het registreren van de slachtoffers
  3. Het benoemen van de slachtoffers
  4. Het afpakken van goederen van slachtoffers
  5. Het uitsluiten van slachtoffers
  6. Het isoleren van slachtoffers
  7. Het massaal uitmoorden van de slachtoffers

De stappen van het model zullen hieronder in het geval van Rwanda een voor een besproken worden.

  1. Het definiëren van een doel:Al toen Rwanda een kolonie was werden de ID kaarten ingevoerd. Het onderscheid tussen Hutu en Tutsi was dus gemaakt. Vanaf 1957 werden Tutsiís door Hutuís beschouwd als buitenlanders. Daarom mee was een doel gevonden.
  2. Het registreren van de slachtoffers:Er werden files bijgehouden waarin in geregistreerd stond wie Hutuís waren en wie niet. Verder had men natuurlijk de ID kaarten.
  3. Het benoemen van de slachtoffers:Tutsiís werden uitgescholden, hun huizen werden gemarkeerd en er werden stereotypes gebruikt die schetsen hoe een Tutsi eruit zou moeten zien.
  4. Het afpakken van goederen van slachtoffers:Meteen na de dekolonisatie namen de Hutuís het land van de Tutsiís in. Later pakten ze ook andere bezittingen van hen af.
  5. Het uitsluiten van slachtoffers:Tutsiís hadden niet dezelfde rechten als Hutuís. Verder moesten ze vaak onder dwang emigreren of werden ze gedeporteerd.
  6. Het isoleren van slachtoffers:Vlak voor de massa moord werden de Tutsiís geïsoleerd in bepaalde gebouwen zoals kerken. Op deze manier konden ze snel en systematisch uitgemoord worden.
  7. Het massaal uitmoorden van de slachtoffers:Hierna begonnen de Hutuís met het vermoorden van de Tutsiís. Dit deden ze niet voor ze de Tutsi gezinde Hutu president vermoorden. Tijdens het moorden werd iedereen opgeroepen te helpen. Ze verwoestten tevens alle Tutsi symbolen en verkrachtten veel vrouwen.

Aangezien de zeven stappen alleen ingevuld kunnen worden, spreken veel mensen over genocide wanneer het over Rwanda gaat. Er zijn echter ook mensen die van mening zijn dat er niet van genocide gesproken kan worden, omdat ook de Tutsiís velen Hutuís vermoorden. Daarom vinden mensen ook wel dat er sprake was van een burgeroorlog.

Wat zorgt ervoor dat er maar etnische conflicten blijven ontstaan in Afrika?

Het conflict in Rwanda was helaas niet het eerste en niet het laatste conflict in Afrika dat te maken had met etniciteit. Het probleem is dat de grenzen die in Afrika landen splitsen, dwars door de gebieden lopen waarin bepaalde stammen wonen. Dit zorgt ervoor dat er vaak verschillende stammen in een land wonen, en dat veel stammen verspreid zijn over meerdere landen. Wanneer er meerdere stammen in een land wonen, krijg je het conflict over wie de macht krijgt. Verder worden niet alle stammen gelijk behandeld, hetgeen frustraties creëert. Om een stabiele staat te creëren zouden de stammen samen moeten werken. Dit is problematisch, omdat er soms wel honderden zijn in een land. Het zou dan bijna onmogelijk zijn om besluiten te nemen omdat er simpelweg geen of moeilijk een overeenstemming kan plaatsvinden.
Gerelateerde artikelen
Genocide: RwandaDe genocide in Rwanda schokte de wereld, in 1994 werden in 100 dagen tijd naar schatting 800.000 mensen, voornamelijk Tu…
Genocide in Rwanda800.000 mensen vonden in 100 dagen tijd de dood als gevolg van de genocide in Rwanda. Na decennia lang onrust tussen de…
De oorzaken van het conflict in de DR CongoDe conflicten in het Grote Merengebied in Midden-Afrika sinds de jaren í90 tot nu zijn te kenmerken als extreem geweldda…
Genocide als MisdaadGenocide als MisdaadNa de Tweede Wereldoorlog zag de wereld wat er met de Joden gebeurd was, de Holocaust had 6 miljoen Joden het leven geko…
Genocide: DarfurDe genocide in Darfur is de eerste genocide van de 21ste eeuw. De problemen begonnen in 2003 en duren voort tot op dit m…
Bronnen en referenties
  • The Seven Stages of Rwanda Genocide; Jean Mukimbiri

Reageer op het artikel "Rwanda: de Hutu en Tutsi genocide"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 22-10-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Schrijf mee!