InfoNu.nl > Educatie en School > Wereldorientatie > Spanje: politieke indeling: emigratie en immigratie

Spanje: politieke indeling: emigratie en immigratie

Spanje: politieke indeling: emigratie en immigratie Spanje is zowel een emigratieland als een immigratieland. Velen Spanjaarden hebben als gastarbeiders in Europa gewerkt. Inmiddesl is Spanje een aantrekkelijk immigratieland voor velen verschillende nationaliteiten. Hoeveel legale en illegale buitenlanders zijn er in Spanje? Hoe groot zijn de problemen met de illegalen in Spanje? Kent Spanje vreemdelingenhaat naar aanleiding van het stijgende aantal immigranten in Spanje? Een overzicht:

Spanje als emigratieland

Een emigratieland is Spanje al geweest sinds de 16de Eeuw. Van - voornamelijk - de Spaanse provincies Galicie en Asturias trokken miljoenen Spanjaarden naar overwegend Spaans Amerika. Vooral tussen 1880 en 1930 trokken ze massaal weg uit Spanje.

Indiano

Soms keerden de Spaanse emigranten terug naar hun geboorteland Spanje. Als deze Spaanse emigranten rijk waren geworden in het Spaans Amerika, werden ze "indiano" genoemd.

Spaanse gastarbeiders in Europa

Na 1930 nam de emigratie van Spanjaarden sterk af, totdat van 1960 en 1980 miljoenen Spanjaarden als gastarbeiders in overwegend Europa gingen werken, op zoek naar werk en inkomen. Veel Spanjaarden hebben rond die tijd in de Rotterdamse haven gewerkt. Opmerkelijk hoeveel dorpelingen van "mijn" dorp hier op Tenerife in de Rotterdamse haven hebben gewerkt! Behalve mijn schoonvader, hij heeft zijn heil gezocht in Venezuela. Ook velen Spanjaarden trokken naar Belgie, richting steden als Antwerpen en Vilvoorde. Geschat wordt dat er tussen de 2,5 a 3 miljoen Spanjaarden op dit ogenblik nog in het buitenland werken en wonen.

Spanje als immigratieland

Voornamelijk voor de Portugezen, Noord-Afrikanen en Latijns-Amerika is Spanje sinds 1980 een belangrijk immigratieland. Ook vanuit Europa is Spanje een aantrekkelijk immigratieland, zeker nadat Spanje is toegetreden tot de Europese Unie. Zowel de aantallen legale als illegale buitenlanders groeien in Spanje snel. Rond het jaar 2025 wordt er geschat dat er zo´n 8 miljoen buitenlanders en immigraten in Spanje zullen zijn!

Legale en illegale buitenlanders in Spanje

Een kleine miljoen legale buitenlanders wonen op dit moment in Spanje, tegen zo´n (geschatte) 300.000 illegalen. Over het algemeen werken de buitenlanders in Spanje in de:
  • Dienstensector (waarvan vele werken in de hotels),
  • Huishouding,
  • Landbouw,
  • Handel,
  • Bouwbedrijven (totdat de crisis hier in Spanje uitbrak!)

Probleem van de illegalen in Spanje

Wanhopige Afrikanen proberen uit alle macht Europa via Spanje te bereiken in de meest ongelooflijke gammele bootjes en vissersbootjes. Complete drama´s zijn al ontstaan in de oceaan rondom de Canarische eilanden. Hun opdracht is: ga af op de hoge berg (Tenerife heeft de hoogste berg (3718 meter) op het Spaanse grondgebeid, een herkenningspunt voor de Afrikanen op zee) maar ook in Andalucie kampen ze met vreselijke toestanden. Er zijn de afgelopen jaren vele duizenden dode Afrikanen aangespoeld op de Spaanse stranden. Diegene die het wel redden worden opgevangen door het Rode Kruis. Op de Canarische eilanden worden de Afrikanen na 40 dagen verzorging naar het Spaanse vasteland vervoerd.

Vreemdelingenhaat in Spanje

De eerste grote rellen in Spanje, mede veroorzaakt door vreemdelingenhaat, gebeurde in het voorjaar van 2000 in het tuinbouwstadje El Ejido (Almeria). Men ging massaal over op grote vernielingen en brandstichting.

Racisme in Spanje

Ten tijde dat er nog relatief weinig buitenlanders in Spanje woonden, gaf de gemiddelde Spanjaard aan dat er in hun land geen strake is van racisme.

Racisme onder Spaanse jongeren

Met de opkomst van meer buitenlanders in Spanje, komt ook het gevoel van racisme onder de Spaanse jongeren sterk opzetten. Vreemdelingenhaat wordt nog eens extra aangewakkerd als de buitenlander geen Spaans spreekt, geen moeite doet om de Spaanse cultuur te leren kennen en geen flauw benul heeft van de normen en waarden in Spanje. Versterkt wordt het racisme onder Spaanse jongeren door de economische crisis van dit moment. Economische vooruitzichten voor het land Spanje als zijn inwoners zijn op zijn zachts gezegd bijzonder slecht. Het steekt de Spaanse jongeren enorm om te zien dat (sommige!) buitenlanders het ogenschijnlijk goed hebben.

Zigeuners in Spanje

Zigeuners in Spanje hebben het niet al te gemakkelijk. Al eeuwen lang worden zigeuners in Spanje op heel veel fronten gediscrimineerd. Veel zigeuners nemen echter deel aan zowel het normale arbeidsproces als aan het dagelijkse Spaanse leven, op een manier zoals de Spanjaard dat ook zou doen. De zigeuners in Cataluña zijn over het algemeen het best in de Spaanse maatschappij geintegreerd. Bijna de helft van alle zigeuners in Spanje (geschatte aantal: 500.000) wonen in Andalucia.
Gerelateerde artikelen
Taalcursus Spaans in SpanjeSpaans leren in Spanje is ideaal! De Spaanse passie die de Spanjaarden toepassen in het dagelijks leven werkt aanstekeli…
Spaanse taalcursus, waarom Spaans leren?Spaans is een wereldtaal en een internationale taal. De Spaanse taal is zelfs een officiële taal van de Verenigde Naties…
Werken in de Spaanse gezondheidszorgVele mensen dromen van of zijn op zoek naar een baan in de Spaanse gezondheidszorg. In de meeste gevallen als verpleegku…
Geld lenen voor een huis in SpanjeGeld lenen voor een huis in SpanjeHet is mogelijk om een lening af te sluiten als u een huis gaat kopen in Spanje. Steeds meer buitenlanders willen een hu…
Studeren in SpanjeSpanje is een erg populair land bij Nederlandse uitwisselingsstudenten. Het land is vooral populair door het goede weer,…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring Spanje, handboek over land, cultuur en bevolking - Kees van Dooren

Reageer op het artikel "Spanje: politieke indeling: emigratie en immigratie"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 07-04-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Schrijf mee!