Operatie Fall Weiss, inval van Polen

Op 1 september 1939 viel Nazi-Duitsland onder aanvoering van Adolf Hitler Polen binnen. Dit was het begin van de Tweede Wereldoorlog in Europa. Op dat moment kon de oorlog echter nog niet als wereldoorlog worden beschouwd. Dit gebeurde na de aanval van Japan op de Verenigde Staten (Pearl Harbor op 7 december 1941). Binnen vier weken werd het westelijk deel van Polen door Duitsland bezet. Op 3 september 1939 verklaarden Frankrijk en Engeland beide de oorlog aan Duitsland naar aanleiding van het binnenvallen van Polen.

Molotov-Ribbentroppact

Voordat Hitler aan het binnenvallen van Polen kon beginnen, moest eerst het Molotov-Ribbentroppact tot stand komen tussen Nazi-Duitsland en de USSR. Dat was het Rusland van Stalin. Dit pact zou hebben ingehouden dat de beide landen elkaar niet zouden aanvallen. Pas na de Tweede Wereldoorlog werd echter ook bekend dat dit pact een herverdeling van Polen in hield. Op 17 september (twee en halve week na de inval van Duitsland in Polen) viel Rusland Polen aan de oostzijde binnen. Dit pact met Rusland, voorkwam voor Hitler de dreiging van een pact tussen Rusland en Polen.

Slag om Westerplatte

De Slag om Westerplatte was een veldslag die in de eerste week van september 1939 plaats vond. Het militaire station Wojskowa Skladnica Tranzytowa werd bemand door iets meer dan 200 Poolse soldaten. Ze wisten een week lang verzet te bieden tegen 3400 soldaten van de Wehrmacht. De ruïnes van de barakken zijn tot op heden nog te bezichtigen en in een van deze barakken is een museum gevestigd. Ook bevindt zich hier een stenen monument ter nagedachtenis aan de gebeurtenissen.

Operatie

De aanval op Polen door de Duitsers was een frontale aanval met infanterie en pantser eenheden die met elkaar samen werkten. De aanval lukte vanwege het uitblijven van Poolse versterkingen. Dit lieten de Polen achterwege, om zodoende Hitler niet te provoceren. Verder gingen de Polen er van uit dat de operatie van de Duitsers zou stuklopen. Daarom organiseerden ze een verrassingsaanval op Berlijn die alleen kon plaats vinden als de aanval van Hitler stuk liep. Dit gebeurde niet, waardoor Polen niets anders kon doen dan de Duitsers in de linker flank aan te vallen. Na enkele dagen waren de krachten van Polen daarbij op.
Hitler gebruikte bij de aanval veel pantser-eenheden, omdat hij op dat moment nog niet veel infanterie-divisies had. Mede door het verdrag van Versaille, dat aan Duitsland na de Eerste Wereldoorlog een aantal restricties had opgelegd.

Technologisch liep Duitsland op het moment van de aanval op Polen sterk voor. Het aantal tanks en pantservoertuigen van Duitsland overtrof de aantallen van Polen sterk. Op 17 september viel Rusland Polen binnen, waardoor het leger van Polen nu tussen twee strijdkrachten in kwam te staan. De laatste Poolse eenheden gaven zich over op 6 oktober 1939. De Poolse regering vluchtte daarna naar Frankrijk en vervolgens naar Londen, uitgenodigd door Winston Churchill.

Oorlogsverklaring Groot-Brittanië en Frankrijk

Zonder serieuze bedreigingen mocht Hitler Tsjecho-Slowakije en Oostenrijk annexeren. Daags na de inval in Polen, verklaarden Groot-Brittannië en Frankrijk echter de oorlog aan Duitsland. Dit nadat men op 2 september nog de terug trekking uit Polen eisten. De oorlogsverklaring kwam voor Hitler als een verrassing.
© 2014 - 2020 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://niepoprawni.pl/blog/1948/poznalem-dwoch-obroncow-westerplatte-bernarda-rygielskiego-i-franciszka-bartoszaka

Reageer op het artikel "Operatie Fall Weiss, inval van Polen"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: Juli 2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Schrijf mee!