Hoe schrijf ik een vakblad artikel?

Een vakblad artikel is weer anders te schrijven dan een ander artikel. De grondslag van een vakblad artikel is de samenvatting van een verslag van een onderzoek of ontwikkeling. Er is iets nieuws te melden. Aan een vakblad artikel zitten dus ook andere criteria verbonden.

Doelgroep

De doelgroep van vakblad artikelen zijn altijd beroepsgroepen; werknemers die een beroepseer hebben om zo goed mogelijk hun vak uit te voeren en de daarmee geld willen verdienen. Houd dus rekening met je doelgroep en weet wat er binnen deze doelgroep speelt. Gelet op het onderwerp van de doelgroep is de keuze van het medium soms erg gemakkelijk, soms is er namelijk maar een vakblad dat in aanmerking komt om te publiceren. Andere keren zul je echt afwegingen moeten maken; welk medium is goedkoper? met welk medium kan ik de doelgroep het best bereiken? wat wil ik met mijn artikel bereiken en in welk medium kan ik dat het best doen?

Ontstaan artikel

Vakblad artikelen kunnen op twee verschillende manieren in elkaar worden gezet:
  • De schrijver gaat uit van een probleem van de vakman en zoekt welke oplossingen hiervoor zijn vanuit onderzoek en ontwikkeling.
  • De schrijver gaat uit van onderzoek en ontwikkeling en gaat na wat de vakman er aan kan hebben en hoe de vakman deze toe moet passen. Tijdens deze soort van vakblad artikelen schrijven wordt er gewerkt aan het vernieuwen van de desbetreffende branche.

De kop / headline

De kop of headline moet de belangstelling trekken en interesse wekken zodat de lezer verder leest. Een goede kop voor een vakblad artikel voldoet aan de volgende eisen:
  • Verteld met vaktermen de hoofdzaak van het artikel ( dit gaat vaak over:nieuwe producten/diensten/processen/apparaten/markten en marktsegmenten)
  • De kop is een mededelende zin : een vakman accepteerd een speelse titel of een vraag vaak minder. Een mededelende zin bevat altijd een werkwoord.
  • De headline staat in tegenwoordige tijd of toekomstige tijd
  • De kop bevat geen lidwoord (de , het , een)
  • De kop staat in een bedrijvende vorm ( dus niet: ' dader van moord op de prins zal worden vrijgelaten' maar wel: ' dader van moord op prins vrijgelaten' )
  • De headline is zo kort mogelijk
  • De kop bevat geen afkortingen, behalve als ze algtemeen bekend zijn.

De lead en tekst

De interesse van de vakman is vaak het vakmanschap en de opbrengst ervan in geld. Deze interesse is het startpunt voor de lead en deze interesse koppelt u aan het onderzoek en/of ontwikkelingsverhaal. Doordat hiermee de vakman/vakvrouw wordt aansproken, wekt dat nieuwschierigheid op en wordt het artikel eerder gelezen.

De tekst van het artikel is journalistiek opgebouwd :de verschillende onderwerpen staan in volgorde van afnemende belangrijkheid. Het actueelste en voornaamste zet u voorop; de achtergrondinformatie en bekende gegevens staan dus acheraan.

Opbouw vakbladartikel: in kort

[OLIST]
Praktijkgeval met toelichting
Oplossing; conclusie van het onderzoek
Toelichting op de oplossing voor de praktijk
Resultaten (kort) en iets over de methode
Slot: Samenvatting van probleem en oplossing[/OLIST]

Lees het vakbladartikel nog een aantal keer door voordat het wordt gepubliceerd!
© 2009 - 2025 Noelerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • H.a.j.m.Lamers. Hanleiding voor PR- en reclameteksten. 2e druk. Muiderberg, dick coutinho,1991