Voorbeeld visuele communicatie (huisstijl): Rijnstate
Een huisstijl geeft vorm aan de identiteit van een organisatie. Deze is dan te herkennen aan bijvoorbeeld een bepaalde naam, logo of kleur. Deze onderdelen zien mensen vaak het eerst van een organisatie, daarom moet de huisstijl sterk zijn en goed bij het bedrijf passen. Daarbij moeten de kernwaarden naar voren komen en het moet onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie. Er zijn vier huisstijlelementen: naam/logo, kleur, typografie en beeldgebruik. In dit artikel vindt u een voorbeeld van een beschrijving van de visuele communicatie van een organisatie, in dit geval Rijnstate.
Logo en naam
Het logo wordt onderverdeeld in het woordmerk en het beeldmerk. Het woordmerk is de schrijfwijze van de naam van de organisatie of een vereenvoudiging daarvan. Bijvoorbeeld: in het logo van Heineken zijn de e’s een beetje gedraaid om het iets vrolijker te maken. Hiernaast staat het woordmerk van Rijnstate afgebeeld. Deze is zo duidelijk en strak mogelijk gemaakt. Het moet natuurlijk niet teveel afleiden van waar het om gaat, dat is de ziekenhuiszorg. Het is een serieuze zaak en daarom is het woordmerk van Rijnstate redelijk eenvoudig, maar toch professioneel.
Het beeldmerk is het beeld in het logo waaraan het bedrijf herkend wordt. Het kan afgeleid zijn van de naam van de organisatie, het wordt ook wel een vignet genoemd. Het beeldmerk van Rijnstate staat hier links afgebeeld. In de afbeelding is een plusteken te herkennen, deze staat symbool voor het klassieke rode (hospitaal) kruis. Er is bewust voor gekozen om het logo hier van uit te herleiden. Die vier hoeken zijn ook bewust gekozen, deze staan namelijk voor de vier steden waar de locaties van Rijnstate gevestigd zijn. De laatste hoek staat voor de letter R van Rijnstate. De kleuren zijn vooral blauw, met één hoek aubergine.
Rijnstate had voorheen de naam Alysis Zorggroep, maar het was om meerdere redenen nodig om deze naam te veranderen in 2011. Ten eerste kwam de naam niet meer overeen met de dienstverlening die geboden werd. De oorzaak hiervan was dat het verpleeghuis per 1 januari 2011 uit de Alysis Zorggroep stapte. De combinatie van ziekenhuiszorg en verpleeghuiszorg was niet meer van toepassing en daarom was het nodig om de naam te wijzigen. Deze zal ook staan voor de verschillende vestigingen die allemaal dezelfde hoge kwaliteit bieden.
Daarnaast was bijna niemand bekend met deze naam, niet in de regio, maar ook niet onder de patiënten zelf. De verschillende locaties waren wel bekend, waarvan Rijnstate de meest bekende. Er was één sterke naam nodig voor de organisatie die landelijk bekend was, dit zou ook zorgen voor betere positionering in de markt. Dit betekent dat de organisatie een duidelijke en onderscheidende plaats heeft in de markt ten opzichte van de concurrenten. Daarom is de naam Rijnstate geïntroduceerd als naam voor het geheel van alle locaties. Deze nieuwe naam ging gepaard met een nieuwe huisstijl inclusief logo. De bovenstaande uitleg heeft dan ook betrekking op het nieuwe logo en de rest van het document gaat ook over de nieuwe huisstijl.
Kleur
Het kleurgebruik is voor een organisatie erg belangrijk, deze geeft namelijk het karakter van de organisatie weer. Daarbij is het een feit dat mensen kleuren sneller opnemen dan bijvoorbeeld teksten. Kleur heeft een symbolische waarde: mensen krijgen bij een bepaalde kleur een bepaald gevoel, bijvoorbeeld bij rood denken mensen aan bloed, maar ook aan liefde. Daarnaast heeft het ook een emotionele waarde: dit is individueel bepaald, dat ligt bijvoorbeeld aan de leeftijd van de persoon. Ten slotte heeft het ook een signaalwaarde: een kleur kan een inlichting geven, hierbij wordt gedacht aan verkeersborden of de kleur van een zak chips.
Bij Rijnstate wordt veel gedacht aan Healing Environment, dit staat voor ‘helende omgeving.’ Hierbij wordt het interieur met aandacht vormgegeven wat zorgt voor een positieve werking op de patiënten in de ziekenhuizen. Dit komt onder andere door de overzichtelijke omgeving waarbij geen stressfactoren aanwezig zijn, dit gebeurt met behulp van kleur en kunst. De patiënten zullen een beter gevoel ondervinden, minder medicijnen gebruiken en korter in het ziekenhuis verblijven.
Bij de vestiging in Velp hebben ze het helemaal bijzonder aangepakt: de verschillende afdelingen, over acht verdiepingen, hebben allemaal een eigen sfeer en thema gekregen. Alles is hierbij afgestemd op de soort afdeling, dit is toegepast op bijvoorbeeld de kleuren, afbeeldingen, materialen en inrichting. Daarnaast blijven alle activiteiten van de afdelingen goed ondersteund. Dit alles zorgt voor positieve afleiding voor de patiënten. Dit is erg belangrijk voor hen, maar ook voor de medewerkers.
Typografie
Dit is het vastleggen van het lettertype dat de organisatie gebruikt. Dit is niet alleen het geval voor het logo van het bedrijf, maar deze typografie moet overal in terugkomen. Op deze manier wordt het karakter van Rijnstate in alles subtiel verwerkt, bijvoorbeeld in brieven en op visitekaartjes. Er kan gebruik worden gemaakt van verschillende lettergroottes, lettersoorten en lettertypes. Door hier in te variëren wordt het subtiel overgebracht en worden mensen bij het lezen van een brief of visitekaartje niet direct geconfronteerd met Rijnstate.
De lettergrootte van Rijnstate in het logo is redelijk groot, maar past precies bij het beeldmerk van het logo. De tekst en het beeld zijn ongeveer even breed, er is niet één ding dat meteen opvalt bij het zien van het logo. Deze grootte wordt ook wel de corpsgrootte genoemd, in brieven en op visitekaartjes etc. wordt er natuurlijk een kleinere corpsgrootte gebruikt voor de tekst, omdat hier meer op staat. Het logo wordt groter afgebeeld, omdat dit op het eerste gezicht gezien moet worden. De rest van de brief heeft dezelfde lettergrootte.
De lettersoort is hoe de letters eruit zien. Dit is in het logo vetgedrukt, romein, onderkast met alleen de beginletter kapitaal en schreefloze letters. Dit laatste laat de tekst veiligheid uitstralen, het ziet er niet complex uit. Het lettertype is dan ook niet apart of zelfgemaakt. Er is gekozen voor een lettertype dat makkelijk te gebruiken is voor op het logo, maar ook in brieven en e-mails en op visitekaartjes. Het lettertype is redelijk simpel en straalt hierdoor duidelijkheid uit.
Het logo blijft altijd hetzelfde, ook in brieven en op visitekaartjes, de grootte van het logo kan alleen wel verschillen. In brieven wordt niet alleen in het logo ‘Rijnstate’ vetgedrukt, maar ook bij bijvoorbeeld de adresgegevens wordt het vetgedrukt. De rest van de tekst in een brief heeft een normale lettersoort. Op visitekaartjes wordt ook de naam van de persoon vetgedrukt.
Beeldgebruik
Beelden zijn erg belangrijk in de huisstijl van een organisatie, hiermee kan emotie aan het merk gegeven worden. Als het goed gebeurt, worden de aparte beelden geassocieerd met het bedrijf. Vooral fotografie is erg belangrijk, hier moet ook altijd een lijn in zitten. Rijnstate heeft verschillende huisstijldragers: objecten waarop de huisstijl wordt toegepast. Voorbeelden hiervan zijn het interieur en de website.
Zoals eerder is gezegd, besteed Rijnstate veel aandacht aan het principe Healing Environment in het interieur. Hierdoor is goed te zien welke aandacht de organisatie besteedt aan haar uiterlijke verzorging. Ook worden binnen het ziekenhuis duidelijk de routes aangegeven, zodat patiënten en bezoekers niet zullen verdwalen. Buiten het ziekenhuis staan ook borden, binnen en buiten het ziekenhuis wordt gebruik gemaakt van signering. Dit is vaak het eerste visuele contact met het bedrijf via borden. Op deze afbeelding is te zien dat op de borden van Rijnstate ook weer gebruik wordt gemaakt van een simpel en duidelijk lettertype, zonder verschillende lettergroottes en –soorten.
Bedrijfskleding
De kleding die het personeel draagt is belangrijk voor visuele identiteit, hierdoor worden zij herkent dat zij bij Rijnstate horen. Het maakt duidelijk hoe het bedrijf zich wilt laten zien en het straalt klantvriendelijkheid uit. Medewerkers van Rijnstate zijn allemaal te herkennen aan het witte shirt dat zij dragen. Patiënten en bezoekers herkennen hen direct in het ziekenhuis. Op bepaalde afdelingen of bijvoorbeeld baliemedewerkers kunnen wel andere kleding dragen. Deze komen wel weer met elkaar overeen.
Website
Op de website van Rijnstate moet de huisstijl ook terug te vinden zijn. De typografische elementen en het bekende beeldgebruik moeten online verwerkt worden, maar ook op papier in bijvoorbeeld publicaties. In de publicaties wordt nog gebruikt gemaakt van de huisstijl van de Alysis Zorggroep, maar op internet is de nieuwe huisstijl al wel toegepast. Dit is de beginpagina van de website van de organisatie Rijnstate:
Het logo is goed afgebeeld, het staat niet te groot en op de voorgrond, maar wordt subtiel overgebracht aan de lezers. De blauwe kleur van het logo komt overal terug op de website: in de balk bovenaan, alle randen en de pijlen waarmee je wordt doorgestuurd naar een andere pagina van de website. De teksten met een grote corpsgrootte hebben wel een schreef, dit past wat minder goed bij de rest. De andere tekst past wel goed bij de huisstijl: schreefloos, romein en het meeste is niet vetgedrukt. De beelden op de startpagina zijn (behalve het logo): één van het interieur van het ziekenhuis en één van een medewerker. Dit past er heel goed bij en laat goed zien wat het bedrijf uit wilt stralen.