InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > Spreekbeurt & werkstuk informatie: De republiek Frankrijk

Spreekbeurt & werkstuk informatie: De republiek Frankrijk

Spreekbeurt & werkstuk informatie: De republiek Frankrijk Bonjour monsieur madame! Frankrijk is een zeer populair vakantieland. Dit maakt het ook een populair onderwerp voor spreekbeurten en werkstukken. Het grote West-Europese land kent een rijke geschiedenis en heeft veel te bieden op het gebied van natuur, bezienswaardigheden en culinaire specialiteiten. Hier vind je alle informatie die je nodig hebt om een leuk en interessante spreekbeurt of rapport te maken over Frankrijk.

De geschiedenis van Frankrijk

In de tijd voor Julius Ceasar, had Frankrijk de naam Gallië. Deze naam ken je wellicht van Astrix en Oblix, de bekende stripfiguren. Zij leefde in Gallië. Frankrijk was vierhonder jaar lang deel van het Romeinse Rijk. Later werd het land vernoemd naar de Franken. Dit was een Germaans volk uit midden-Europa. De Franken heersten in het land van de vijfde eeuw tot 895 na Christus. In die tijd vestigden de Vikingen in het noorden van Frankrijk. De vikingen kwamen uit 'hoge noorden', Scandinavië. Jaren later heersten de Engelse over Frankrijk. De Engelse werden verdreven en Frankrijk kreeg een eigen Koningin. De bevolking kwam in opstand tegen de Koningin en bestormde op 14 juli 1789 Bastille, de belangrijkste gevangenis van Frankrijk. Die dag wordt als de bevreiding van Frankrijk gezien. In 1799 kwam Napoleon aan de macht. Vanaf 1804 was hij de keizer van Frankrijk.

Gegevens over Frankrijk

Bron: Christiaan, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Christiaan, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Frankrijk is het op twee na grootste land van Europ. Het land heeft een oppervlakte van 674.843 vierkante kilometer. In januari 2010 bestond de bevolking van Frankrijk uit 65,4 miljoen inwoners. Frankrijk wordt vanwege de zeshoekige vorm ook wel l'Hexogone genoemd. Qua oppervlakte is Frankrijk het grootste land binnen de Europese Unie. De grootste stad van Frankrijk is Parijs. Dit is tevens de hoofdstad van het land.

Het klimaat in Frankrijk

Er zijn verschillende klimaten te vinden in het land. In het westen overheerst een vochtig zeeklimaat. In het midden van Frankrijk is een semi-landklimaat te vinden. Hier vindt je strenge winters en warme zomers. In het zuide van Frankrijk vindt men een mediterraan klimaat. Hier heersen zachte winters en hete zomers.

Grote steden in Frankrijk

Zoals gezegd is Parijs de grootste stad van het land. Dit is ook de hoofdstad van Frankrijk. Er zijn echter nog vele andere grote steden. Van de tien grootste steden, zijn negen een hoofdstad van een regio. De grootste steden van Frankrijk zijn;
  • Parijs - 2.220.000 inwoners
  • Marseille - 851.000 inwoners
  • Lyon - 475.000 inwoners
  • Toulouse 439.000 inwoners
  • Nice - 344.000 inwoners

Natuur in Frankrijk

Frankrijk is naar west-europese begrippen vrij licht bevolkt. Daarnaast is het land, na Rusland en Oekraïne, het grootste land van Europa. Dit betekend dat er veel ruimte over is voor de natuur van het land. Frankrijk is een populair vakantieland voor wandelaars, zonaanbidders en wintersporters. Dit geeft aan dat het land verschillende soorten natuur te bieden heeft. Verder zijn er vele nationale parken te vinden in het land.

Eten en drinken in Frankrijk

De Franse keuken is wereldberoemd. Frankrijk kent diverse streekgerechten. Het bekendste franse product is waarschijnlijk haar brood. Het stokbrood, Baguette in het frans, is hét boegbeeld voor Frankrijk. Bekende franse gerechten zijn o.a. bouillabaisse en cassoulet. Daarnaast is de franse wijn erg bekend. Er komen veel verschillende soorten wijnen uit Frankrijk, waaronder Champagne. Ook de honderden soorten kazen uit Frankrijk zijn wereldberoemd.

Toerisme in Frankrijk

In 2007 bezochten 81,9 miljoen toeristen Frankrijk. Dit betekend dat het land de meeste toeristen van de wereld mocht ontvangen. Andere grote 'toerisme landen' zijn Spanje en de Verenigde Staten. Per jaar komen miljoenen toeristen naar bekende trekpleisters. De vijf populairste trekpleisters in 2003 waren;
  • De Eiffeltoren - 6.200.000 bezoekers
  • Het Louvre - 5.700.000 bezoekers
  • Kasteel van Versailles - 2.800.000 bezoekers
  • Musée d'Orsay - 2.100.000 bezoekers
  • Arc de Triomphe - 1.200.000 bezoekers
© 2011 - 2019 Timkraai, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een goede spreekbeurt!Iedereen moet vroeg of laat wel eens een spreekbeurt houden. Er komen vaak zenuwen bij te pas, hoewel dit absoluut niet…
Leuke onderwerpen voor een werkstuk of spreekbeurtLeuke onderwerpen voor een werkstuk of spreekbeurtWie een werkstuk gaat maken of een spreekbeurt moet houden, kan lang bezig zijn met het vinden van een leuk en geschikt…
Julius Caesar veni, vidi, viciHet derde deel van het Romeinse Rijk gaat over de bekende Gaius Julius Caesar die lange tijd aan de macht was in het Rij…
Weekendje ParijsWeekendje ParijsOui! oui! Paris. Als je echt een lekker romantisch weekendje wil, dan is Parijs the place to be! Parijs heeft veel te bi…
Hoe maak je een werkstuk?Hoe maak je een werkstuk?Een werkstuk te maken is heel erg eenvoudig, als je wilt weten hoe dat moet lees dan verder. Zie dit als een handleiding…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org/nl
  • Afbeelding bron 1: Christiaan, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Spreekbeurt & werkstuk informatie: De republiek Frankrijk"

Infoteur: Timkraai
Gepubliceerd: 15-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Schrijf mee!