Samenvatting: Cradle to cradle documentaire

De Amerikaanse Architect en de Duitse, ecologische gemicus komen elkaar tegen op een bijeenkomst van verschillende organisaties waaronder Greenpeace. Ze richten een bedrijf op voor intelligente productie-systemen. Dat betekent dat alle grondstoffen weer veilig moeten terugkeren in de grond.

Samenvatting cradle to cradle documentaire

De voormalig directeur van Rohner Textil (textielfabriek) moest zijn fabriek verhuizen of een oplossing vinden voor het afvalprobleem van het textiel van instanties. Een Duitse chemicus, Michael Braungart, zorgde ervoor dat deze fabriek geen giftige stoffen meer ging gebruiken en het textiel volledig biologisch afbreekbaar was. Het afval kan dan vervolgens gebruikt worden voor boeren om hun gewassen af te dekken.

Michael Braungart en William Mcdonough

Michael Braungart had bij Greenpeace gezeten en was de beste ecologische chemicus ter wereld. In een kantoor in New York ontmoette Michael Braungart voor het eerst William Mcdonough. Mcdonough is beroemd geworden met zijn ideeën over milieuvriendelijke gebouwen. Ze filosofeerden daar met elkaar over mogelijke toekomstige ideeën . Ze richtten een bedrijf op voor intelligente product-systemen. Dat houdt in dat alles in de natuur veilig moet terugkeren in de grond. “afval is voedsel”.
Het is pas productief als het leven en ruimte creëert voor anderen.

Filosofie toepassingen

Een Duits kledingbedrijf maakt T-shirts volgens de filosofie van Braungart en Mcdonough. De T-shirts zijn grondstoffen voor de natuur. Tijdens het recyclen gaat de kwaliteit van een product achteruit. Braungart en Mcdonough willen de kwaliteit behouden of zelfs verbeteren tijdens het hergebruik. Sinds kort maakt Nike volledig recyclebare schoenen waar zo min mogelijk giftige stoffen in zitten verwerkt, genaamd Nike Considered. Deze schoenen zijn winstgevend, want er is veel vraag naar schoenen die deze eigenschappen hebben.

The Greenhouse

Mcdonough ontwierp voor het bedrijf Herman Miller: The Greenhouse. Een gebouw waar op natuurlijke wijze water wordt gezuiverd en energie wordt opgewekt. Mcdonough zorgde er ook voor dat de producten van Miller volgens het cradle to cradle concept werden geproduceerd. Producten van cradle to cradle moeten volledig veilig zijn voor mens en dier, opnieuw herbruikbaar zijn en makkelijk en snel uit elkaar te halen.

Ford Rouge

Ford rouge Center is de thuishaven van Ford. Bill Ford besloot om Ford rouge te renoveren naar het idee van Braungart en Mcdonough. Een project van ongeveer 2 miljard euro. Er wordt bijvoorbeeld afvalwater op natuurlijke wijze gezuiverd en de omgeving rondom de industriefabrieken volledig bedekt met planten. Ook wordt er voor energie zonne-energie toegepast. Ford rouge heeft ook een nieuw ontwerp dankzij Braungart en Mcdonough: een auto die rijdt op waterstof en die ook bestaat uit biologisch afbreekbare materialen.

Circulaire economie

China wil de ideeën van Braungart en Mcdonough uitwerken. China wil naar een circulaire econome waar cradle to cradle een belangrijke rol speelt. Binnen 12 jaar moeten 400 miljoen Chinezen een nieuwe woning krijgen. Cradle to cradle wil zes nieuwe steden bouwen met nieuwe bouwmaterialen zonder baksteen. Er staan complete cradle to cradle steden op het programma. De huizen zijn grotendeels biologisch afbreekbaar. Ook willen Braungart en Mcdonough landbouwgrond op het dak van de huizen plaatsen, zodat iedereen over dezelfde hoeveelheid beschikt, dus minder sociale onrust.
© 2009 - 2020 Barryqpo99, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Samenvatting: Cradle to cradle documentaire"

Infoteur: Barryqpo99
Gepubliceerd: December 2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!