Boekverslag Engels: 'Extremely Loud and Incredibly Close'

Boekverslag Engels: 'Extremely Loud and Incredibly Close' Jonathan Saffran Foer is een Amerikaanse schrijver, van wie zijn bekendste werken 'Extremely Loud and Incredibly Close' en 'Everything is Illuminated' zijn. Foer studeerde filosofie aan Princeton, waarvoor hij slaagde in 1999. In 2001 vertrok hij naar Oekraïne om zijn thesis te verspreiden. Zijn thesis groeide uit tot een boek: 'Everything is Illuminated', welke in 2002 gepubliceerd werd door Houghton Mifflin.

Algemene informatie

  • Auteur: Jonathan Saffran Foer
  • Titel: Extremely Loud and Incredibly Close
  • Taal van het boek: Engels
  • Eerste publicatie: 2005
  • Aantal bladzijden: 326
  • ISBN: 9780141025186
  • Genre: roman

Hoofdpersoon

Oskar en zijn vader

De hoofdpersoon in dit verhaal is de 9-jarige Oskar. Zijn vader is overleden bij de aanslagen op 11 september 2001. Oskar voelt zich hier erg schuldig over, omdat hij de telefoon niet opnam toen zijn vader belde.Zijn moeder heeft hier geen weet van.

Oskars gedrag

Oskar laat duidelijk autistische trekjes zien. Zo wil hij alleen maar witte kleren dragen (hij is dus sterk gehecht aan routines), heeft hij maar moeizaam contact met zijn klasgenoten en is hij cognitief veel verder ontwikkeld dan leeftijdsgenoten.

Belangrijkste bijfiguren

Oskars moeder

Oskars moeder is een lieve vrouw: ze laat Oskar in zijn waarde en doet er alles aan om hem zich op zijn gemak te laten voelen. Zelf worstelt ze sterk met het verlies van haar man. Om die reden bezoekt ze regelmatig zogenaamde "praatgroepen".

Oskars oma

Oskars oma is helemaal gek van haar kleinzoon. Oskar omschrijft haar als een verwarde vrouw, maar desondanks let ze heel goed op Oskar wanneer ze samen ergens naartoe gaan.

Oskars opa

Oskars opa is de schrijver van de brieven die een deel van het verhaal uitmaken. Deze brieven schrijft hij aan zijn zoon, die hij nog nooit gezien heeft, doordat hij zijn vorige vrouw al verliet voordat hij geboren was. Hij komt over als een tikkeltje neurotisch, gezien het feit dat hij het huis verdeeld heeft in "iets" en "niets"- delen.

Thema- en titelverklaring

Het thema is 'rouwverwerking'. Dit is zowel terug te zien bij Oskar als bij zijn moeder, die nog veel moeite hebben met het verlies van hun vader/echtgenoot. De titel 'Extreem luid en ongelooflijk dichtbij' gaat over Oskar die alles wat er gebeurt heftig beleeft: hij is sterk hooggevoelig. Doordat Oskar hooggevoelig is, gaat hij dieper door een proces van rouwverwerking.

Plaats waar het verhaal zich afspeelt

Het verhaal draait grotendeels om de aanslagen op 11 september 2001. Het speelt zich dan ook met name af in New York, waar de aanslagen werden gepleegd en de impact van de gebeurtenissen dus het grootst was.

Samenvatting

Vaas

De negenjarige Oskar heeft zijn vader verloren bij de aanslagen op 11 september. Oskar zit in een diep rouwproces en is driftig op zoek naar aandenkens aan zijn vader. Wanneer hij zijn vaders kast doorkijkt, valt er een vaas op de grond. Hierin zit een briefje met de naam 'Black' erop en een sleutel. Oskar is vastberaden om de persoon te vinden die een slot heeft waar de gevonden sleutel op past: hij is er stellig van overtuigd dat deze sleutel hem meer kan vertellen over zijn vader.

Ontmoetingen

Hij begint met zijn zoektocht met het afbellen van alle 'Blacks' in New York. Zijn eerste ontmoeting heeft hij met Abby Black: ze is vreselijk aardig voor Oskar, maar kan hem geen informatie geven over de sleutel. Zo gaat het bij vele ontmoetingen die hij heeft: ze zijn allemaal reuze vriendelijk, maar kunnen hem geen informatie verschaffen.

Antwoordapparaat

Wanneer Oskar op het punt staat om op te geven, neemt het verhaal een onverwachte wending: na acht maanden het antwoordapparaat niet aangeraakt te hebben (vanwege zijn schuldgevoel, zie Oskar en zijn vader), luistert Oskar voor het eerst weer het antwoordapparaat af. Hierop staat een (al maanden oud) bericht van Abby Black, dat ze bij de eerste ontmoeting niet helemaal eerlijk is geweest en of hij langs wil komen.

William Black

Wanneer Oskar bij Abby aankomt, verwijst zij hem naar haar ex-man, William Black. William vertelt dat de vaas van zijn vader moet zijn geweest: zijn vader verkocht hem aan Oskars vader. De sleutel hoorde bij een kluis. Oskar is niet nieuwsgierig meer naar de inhoud van de kluis, aangezien de sleutel toch niet van zijn vader was.

Oskars moeder

Als Oskar thuis alles vernielt wat met zijn zoektocht te maken heeft, geeft zijn moeder toe dat ze na het eerste bezoek alle 'Blacks' heeft opgebeld en hen heeft uitgelegd wat Oskar kwam doen en waarom. Het verklaart waarom alle mensen zo vriendelijk op hem reageerden.

Brieven

De belangrijkste verhaallijn in het boek is die van Oskar, maar deze wordt afgewisseld met brieven die zijn opa aan zijn zoon (Oskars vader) die hij nooit gekend heeft schreef. Daarnaast schrijft Oskars oma een aantal brieven aan Oskar, welke ook tussen de verhaallijn van Oskar staan.
© 2015 - 2020 Bo1995, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Close reading: lesmethode begrijpend lezen op de basisschoolClose reading: lesmethode begrijpend lezen op de basisschoolClose reading is een aanpak om begrijpend lezen in het basisonderwijs meer te integreren met de andere vakken. Daarnaast…
Hoe schrijf ik een boekverslag?Hoe schrijf ik een boekverslag?Voor elke taal die je op de middelbare school hebt moet je wel een boekverslag schrijven van boeken of gedichtenbundels.…
Hoe maak ik een goed boekverslag?Hoe maak ik een goed boekverslag?Wanneer je een boekverslag moet schrijven moet je er rekening mee houden dat je het schrijft voor de doelgroep waar ook…

Boekverslag: John Williams 'Butcher's crossing'Boekverslag: John Williams 'Butcher's crossing'John Williams is bekend van de romans 'Stoner' en 'Augustus'. Het verhaal gaat over de 23-jarige William die zijn studie…
Boekverslag Engels: 11/22/63, Stephen KingBoekverslag Engels: 11/22/63, Stephen KingStephen King werd geboren op 21 september 1947. Doordat zijn vader het gezin verliet toen Stephen nog erg jong was, groe…
Bronnen en referenties
  • http://www.bol.com/nl/p/extremely-loud-and-incredibly-close/1001004002738281?Referrer=ADVNLPPcefa3500cdbf92970065bba51d000000534
  • http://www.scholieren.com/boekverslag/71396
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Safran_Foer
  • http://extremely-loud-and-incredibly-close-1.blogspot.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanslagen_op_11_september_2001
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Extremely_Loud_and_Incredibly_Close

Reageer op het artikel "Boekverslag Engels: 'Extremely Loud and Incredibly Close'"

Infoteur: Bo1995
Gepubliceerd: 01-04-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!