InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Het digibord verovert onze scholen

Het digibord verovert onze scholen

Het digibord verovert onze scholen Iedereen kent de groene krijtborden uit onze lagereschooltijd. Ze bestaan nog, maar zijn een pak zeldzamer geworden. In vele scholen werden ze vervangen door een whiteboard waar je met stiften moet op werken. Er is echter weer iets nieuws op de markt. Elke klas wil nu graag met een digitaal bord of kortweg digibord werken. Maar wat maakt dit bord eigenlijk zo speciaal?

Heel wat verschillende namen

Een digitaal bord of digibord wordt ook wel eens een elektronisch schoolbord of Smartboard genoemd. Smartboard is echter een merknaam want deze digitale borden worden in het Canadese bedrijf 'Smart Technologies' gemaakt. Zij begonnen al in 1992 met de productie. Wij kennen de borden hier nog niet zo lang. Er zijn al heel wat scholen die zich zo'n leermiddel aangeschaft hebben, maar er schrijven zeker ook nog een pak leerkrachten op krijt- of stiftborden.

Combinatie van drie

Voor de werking van een digitaal bord heb je eigenlijk drie dingen nodig: een computer, een beamer en het digitaal bord zelf. Deze drie dingen staan met elkaar in verbinding. Op de computer wordt software geïnstalleerd zodat het bord geactiveerd en aangestuurd wordt door de computer wanneer die wordt opgestart. De beamer projecteert de beelden van de computer op het digibord.

Elektromagnetisch bord

Het bord is elektromagnetisch waardoor het signalen opvangt wanneer je het bord met een pen aanraakt. Zo kunnen er dingen op getekend, geschreven en aangeduid worden. Van het moment dat het bord een aanraking met de pen voelt, wordt er een signaal doorgegeven naar de computer.

Wat kan je ermee doen?

Beeldmateriaal tonen

In het begin dacht men er vooral aan om heel wat beeldmateriaal te laten zien via het digibord. Dat is in eerste instantie wel leuk en dit motiveert de leerlingen in zekere zin, maar na een paar weken zijn de positieve effecten op je lesgeven alweer verdwenen. Het is dan ook de bedoeling dat je als leerkracht veelzijdiger met het digibord omspringt. Er zijn heel wat bijscholingen of workshops te volgen om beter overweg te kunnen met dit nieuw gegeven binnen de schoolwereld. Je hoeft helemaal niet veel van computers te kennen om met het digibord te kunnen werken, je moet enkel de toepassingen van de tekstverwerker Word wat onder de knie hebben.

Andere toepassingen

  • Je kunt dingen gaan opslaan waardoor je naar bepaalde gegevens van de vorige les kan teruggrijpen. Het is ook mogelijk om dingen van het vorige schooljaar rond hetzelfde thema op te vragen.
  • Leerlingen effectief dingen laten doen zoals de wijzers op een klok juist zetten, landen laten inkleuren op een wereldkaart,...
  • Iets laten neerschrijven op het bord, al gaat dit wel wat trager dan op een traditioneel krijtbord.
  • Rekenoefeningen op het bord projecteren en de antwoorden afdekken met een soort scherm. Dit scherm kan telkens naar beneden worden geschoven wanneer je de oplossingen overloopt.
  • ...

Touchscreen

Wat is een touchscreen?

De vernieuwde digitale borden hebben een touchscreen. Hierbij zijn er twee elektrisch geleide folies aanwezig die worden gescheiden door een heel dun laagje lucht. Wanneer er op de bovenste folie wordt gedrukt, wordt de lucht samengeperst en worden de twee folies op elkaar geduwd. Zo wordt er een signaal doorgegeven. Dit kun je vergelijken met een touchscreen op je gsm. Je hebt hier geen beamer meer nodig die de beelden op je scherm projecteert.

Digibord of touchscreen?

Er zijn heel wat verschillen tussen een digitaal bord en een touchscreen. Om te beginnen is daar de prijs. Voor een touchscreen ligt die een pak hoger dan voor een digibord. Er moet dus meer in één keer geïnvesteerd worden. Maar je hebt hier wel maar twee dingen meer nodig in plaats van drie. Voor een digitaal bord is dat het bord zelf, een computer en een beamer. Bij een touchscreen is dat alleen het bord en de computer. Dat wil ook zeggen dat er minder snel techniche problemen zullen zijn. Er is maar verbinding tussen twee apparaten nodig en dat zorgt op termijn voor minder technische storingen dan als je met drie apparaten moet werken. Ook de helderheid van het scherm is beter bij een touchscreen. Je kunt het ook beter lezen als er heel wat licht in het klaslokaal is. Hou er wel rekening mee dat het bord bij een touchscreen een pak kleiner is. Naar verbruik toe zit je ook beter bij een touchscreen. Een digibord zelf verbruikt minder energie, maar je hebt ook een beamer nodig en die moet je steeds opwarmen en laten afkoelen. Daarom laten heel wat leerkrachten een beamer heel de dag aanstaan. De energiefactuur kan hierbij ook danig oplopen.
Gerelateerde artikelen
De computer, vroeger en nuDe computer, vroeger en nuDe computer is vandaag de dag onmisbaar in de dagelijkse maatschappij. Bijna iedereen heeft wel een computer. Heb je gee…
Digitaal studeren: de basisbenodigdhedenDigitaal studeren: de basisbenodigdhedenTegenwoordig zijn we steeds meer afhankelijk van computers, mobiele telefoon en andere vormen van elektronica. Als je op…
Bronnen en referenties
  • www.digibordtips.nl

Reageer op het artikel "Het digibord verovert onze scholen"

Reactie

Leo, 10-04-2015 12:37 #1
Wij hebben als leraren ook een workshop gevolgd toen we een nieuw digibord kregen, (www.smartboard.nu, de 800 ). Dit helpt goed om alle mogelijkheden te benutten en het bord optimaal te gebruiken. Handig met lesgeven en leuk voor de leerlingen! Beter dan een whiteboard mijn insziens.

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 04-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Reacties: 1
Schrijf mee!