Jeugd en financiën op school
Er worden steeds meer initiatieven vanuit allerlei hoeken genomen om te komen tot een beter besef van financiën bij de jeugd. Op zich niet zo vreemd, want het geld wat uit de muur komt wordt bijna als onuitputtelijk gezien. Gaandeweg kom je er – als je ouder wordt - achter dat dit niet het geval is, maar dan is vaak het leed al geleden. Om dat voor te zijn, wordt de jeugd op school aangesproken en dat is een goede ontwikkeling.
Veroorzakers
Je zou haast zeggen dat de veroorzakers ook het initiatief nemen om het proces te keren, want van een aantal programma’s zijn banken, verzekeraars en pensioenfondsen initiatiefnemer. Strikt genomen is het voor een deel ook zo dat ze veroorzaker zijn. Immers, de afname van producten – dus ook het lenen – is jaren wel heel erg gemakkelijk gemaakt. Het gemak hoe (jonge) mensen aan geld komen, is door de geldverstrekkers in gang gezet. Speelt daarnaast natuurlijk altijd de rol van de ouders c.q. de opvoeders. Je kunt deze niet wegstrepen, want bepaalde uitgangspunten rond geld, krijg je van huis uit mee en niet iedereen zal dit zo volgen, maar is wel je begin op de ‘geldmarkt’.
De jeugd
Als je dan toch bij de jeugd begint, moet je niet te laat beginnen en zo zijn er initiatieven die al beginnen bij de laatste klas van de basisschool. Veel kinderen lopen dan immers al met een mobieltje rond en dat beltegoed moet immers ook ergens vandaan komen. Maar de meeste initiatieven starten vanaf de middelbare school of de voorgezette opleiding.
Geld is leuk!
Het wijzende vingertje heeft bij de meeste jongeren geen effect of werkt zelfs averechts, dus wordt ook nauwelijks in de programma’s opgenomen. De insteek is dat geld leuk is om dingen mee te doen, geld geeft je de ruimte om dat te doen wat je wilt, geld geeft vrijheid… en meer zaken in deze richting. Er wordt wel bij aangegeven dat het niet zomaar uit de muur komt, maar je er iets voor moet doen. Wat maakt dat de programma’s niet star en eenrichtingsverkeer vormen. De bedoeling is dat de lessen die vanuit de stichtingen gegeven worden interactief zijn en waar jongeren na het volgen van enkele lessen ook het idee hebben, er iets van opgestoken te hebben. Waardevol voor nu of misschien pas in de toekomst.
Opvoeders
Ook aan de opvoeders om in actief om te gaan met alles rond geld. Sparen is goed en soms kan lenen prima. Maar wanneer wel en wanneer niet en waarom is iets soms goed of fout. Op een speelse manier inhoud geven kan een opvoeder ook. Alleen zitten opvoeders vaak weer net in zo’n tussengroep die niet het strenge regiem van na de tweede wereld oorlog hebben meegemaakt, maar van een generatie daarna zijn. Aangezien de babyboomers het over het algemeen goed gedaan hebben, is het soms lastig voor deze groep. Ook hiervoor geldt dat men na de opvoeders van deze generatie kan kijken.
LEF
LEF is zo’n initiatief en geheel draait op vrijwilligers vanuit de financiële wereld. Voor de een misschien om iets goed te maken en voor de ander om de bezoedelde bedrijfstak meer inhoud te geven.
De lessen zijn speels, informatief en je wordt uitgedaagd om deel te nemen en dat is nu net wat de initiatiefnemers hebben geprobeerd te bewerkstelligen toen ze enkele jaren geleden de stichting starten. Momenteel richten ze zich nog op het MBO onderwijs, maar men wil breder kijken. Scholen kunnen zich opgeven en hebben dus zelf in de hand of ze hun leerlingen iets hierover mee willen geven vanuit de professionele hoek.
Geld is geen taboe
Als je geld leuk en speels maakt, maar duidelijk wordt dat er wel regels aan verbonden zijn, wordt het minder star en is de kans dat jongeren in lening na lening stappen, wellicht net iets kleiner. Beseffen dat sparen ook iets op kan leveren, je het alleen tijdig moet aanvangen als je naar iets toe moet werken. Het denkproces op allerlei vlakken op gang brengen is een mooi begin en het is goed dat ze de kernwaarden ergens in een les van een initiatiefgroep zoals LEF (of een andere) worden weergegeven. Alleen daarvoor loont het de moeite al.