Spel: Beeld in beeld uit
Dit is een expressief spel dat voor elke doelgroep gebruikt kan worden en waar weinig materiaal voor nodig is.
De activiteit (omschrijving)
De leerlingen beelden woorden uit voor andere leerlingen. Deze woorden staan op voorgedrukte papiertjes en verschillen wat in niveau. Iedere leerling moet aan de beurt zijn geweest. Op het bord staat een ladder getekend. Slaagt een leerling in het uitbeelden en kunnen de anderen het woord raden binnen 1 minuut en 30 seconden, dan stijgt deze leerling op de ladder en wordt het niveau wat moeilijker. Kunnen de andere leerlingen het niet raden binnen de tijd, blijft het niveau hetzelfde (indien ze al onderaan de ladder staan) of dalen ze een trede. Degene die de hoogste trede bereikt heeft, wint het spel.
De spelregels:
- 1. Er wordt geantwoord met stille vinger (niet roepen, gewoon hand opsteken)
- 2. Roepen = 1 opmerking (bij de derde opmerking een beurt overslaan)
- 3. Er wordt niet gesproken door de uitbeelder, doet hij dit wel wordt een ander woord gekozen.
- 4. Als er stop is gezegd is de tijd om en moet de uitbeelder naar zijn plaats gaan
- 5. De tijd blijft 1 minuut en 30 seconden
- 6. Bij slagen, een trede omhoog en bij mislukken eentje naar beneden
- 7. Degene die het hoogste op de ladder staat, wint het spel
De doelstellingen i.v.m de activiteit
- De kinderen kunnen de gegeven woorden uitbeelden.
- De kinderen laten zien dat ze de regel van de stille vinger (die in de klas geldt) kunnen toepassen.
- De kinderen kunnen zich houden aan de spelregels van een activiteit.
- De kinderen leren omgaan met spelregels. (geen protest)
- De kinderen laten zien in hoeverre ze hun fantasie non-verbaal kunnen overbrengen naar elkaar.
- De kinderen genieten van de omgang met elkaar in een ontspannen sfeer
De doelgroep en de motivering van mijn keuze
Deze activiteit zal gehouden worden met 8 leerlingen in een type 3 klas. Dit houdt in dat het kinderen zijn die in een problematische opvoedingssituatie verkeren en bijgevolg te kampen hebben met socio-emotionele problemen. Men kan bij hen ook kenmerken van gedragsstoornissen, concentratiestoornissen en ADHD terugvinden.
De reden waarom ik deze doelgroep gekozen heb is vooreerst omdat dit de klas is waarmee ik mijn hele stagejaar zal doorbrengen. Het is dus vanzelfsprekend dat ik via deze activiteit de fantasie en het communicatievermogen van deze kinderen kan testen voor mezelf. Dit kan gevolgen hebben voor de keuze van activiteiten die nog volgen. Ook is het via deze gestructureerde activiteit mogelijk een betere band te creëren met deze kinderen. De volgende reden die ik kan geven is dat in deze activiteit een regel van de klas nog eens duidelijk wordt ingeoefend en herhaald. Tenslotte vond ik de spelvorm geschikt om mijn doelstellingen te bereiken.
De voorbereiding
Verloop:
- 1) De ladder tekenen en papiertjes klaarleggen.
- 2) De kinderen stil krijgen voor de uitleg te geven.
- 3) Speluitleg geven.
- 4) Regels laten herhalen door een leerling.
- 5) Het spel spelen.
- 6) Afronden met applaus voor de winnaar en evt. prijzen voor de medewerking.
- 7) Het bord afvegen.
- Tijdsduur: 30 minuten
- Materiaal: Het bord, krijt, De papiertjes met woorden (zie bijlage) en de klok
DE WOORDEN
Boos | Konijn | Balpen |
Bal | Vogel | Appel |
Feest | Huis | Boom |
Vriend | Opa | Baby |
Auto | Sterven | Schilder |
Ridder | Giraf | Politieman |
Koud | Olifant | Verpleegster |
Blij | Pesten | Brandweerman |
Verbaasd | Vakantie | Muziek luisteren |
Superheld | Hond | Gitaar spelen |
Aap | Boom | Drummen |
Vis | Eten | Trompet spelen |
Konijn | Drinken | Naaien |
Koning | Boot | Banaan |
Monster | Professor | Stelen |
Meester | Ridder | God |
Tennis | Slang | Toneel spelen |
Bedroefd | Varken | Voetbalschoen |
Lezen | Denken | Moe |
Zanger | Koken | Prinses |
Filmen | Kangoeroe | Vork |
Dansen | Skaten | Boksen |
Touw springen | Playstationnen | Denken |
Basketbal | Lucifer | Smal |