Spel: Beeld in beeld uit

Dit is een expressief spel dat voor elke doelgroep gebruikt kan worden en waar weinig materiaal voor nodig is.

De activiteit (omschrijving)

De leerlingen beelden woorden uit voor andere leerlingen. Deze woorden staan op voorgedrukte papiertjes en verschillen wat in niveau. Iedere leerling moet aan de beurt zijn geweest. Op het bord staat een ladder getekend. Slaagt een leerling in het uitbeelden en kunnen de anderen het woord raden binnen 1 minuut en 30 seconden, dan stijgt deze leerling op de ladder en wordt het niveau wat moeilijker. Kunnen de andere leerlingen het niet raden binnen de tijd, blijft het niveau hetzelfde (indien ze al onderaan de ladder staan) of dalen ze een trede. Degene die de hoogste trede bereikt heeft, wint het spel.

De spelregels:

  • 1. Er wordt geantwoord met stille vinger (niet roepen, gewoon hand opsteken)
  • 2. Roepen = 1 opmerking (bij de derde opmerking een beurt overslaan)
  • 3. Er wordt niet gesproken door de uitbeelder, doet hij dit wel wordt een ander woord gekozen.
  • 4. Als er stop is gezegd is de tijd om en moet de uitbeelder naar zijn plaats gaan
  • 5. De tijd blijft 1 minuut en 30 seconden
  • 6. Bij slagen, een trede omhoog en bij mislukken eentje naar beneden
  • 7. Degene die het hoogste op de ladder staat, wint het spel

De doelstellingen i.v.m de activiteit

  • De kinderen kunnen de gegeven woorden uitbeelden.
  • De kinderen laten zien dat ze de regel van de stille vinger (die in de klas geldt) kunnen toepassen.
  • De kinderen kunnen zich houden aan de spelregels van een activiteit.
  • De kinderen leren omgaan met spelregels. (geen protest)
  • De kinderen laten zien in hoeverre ze hun fantasie non-verbaal kunnen overbrengen naar elkaar.
  • De kinderen genieten van de omgang met elkaar in een ontspannen sfeer

De doelgroep en de motivering van mijn keuze

Deze activiteit zal gehouden worden met 8 leerlingen in een type 3 klas. Dit houdt in dat het kinderen zijn die in een problematische opvoedingssituatie verkeren en bijgevolg te kampen hebben met socio-emotionele problemen. Men kan bij hen ook kenmerken van gedragsstoornissen, concentratiestoornissen en ADHD terugvinden.

De reden waarom ik deze doelgroep gekozen heb is vooreerst omdat dit de klas is waarmee ik mijn hele stagejaar zal doorbrengen. Het is dus vanzelfsprekend dat ik via deze activiteit de fantasie en het communicatievermogen van deze kinderen kan testen voor mezelf. Dit kan gevolgen hebben voor de keuze van activiteiten die nog volgen. Ook is het via deze gestructureerde activiteit mogelijk een betere band te creëren met deze kinderen. De volgende reden die ik kan geven is dat in deze activiteit een regel van de klas nog eens duidelijk wordt ingeoefend en herhaald. Tenslotte vond ik de spelvorm geschikt om mijn doelstellingen te bereiken.

De voorbereiding

Verloop:

  • 1) De ladder tekenen en papiertjes klaarleggen.
  • 2) De kinderen stil krijgen voor de uitleg te geven.
  • 3) Speluitleg geven.
  • 4) Regels laten herhalen door een leerling.
  • 5) Het spel spelen.
  • 6) Afronden met applaus voor de winnaar en evt. prijzen voor de medewerking.
  • 7) Het bord afvegen.

  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Materiaal: Het bord, krijt, De papiertjes met woorden (zie bijlage) en de klok

DE WOORDEN

BoosKonijnBalpen
BalVogelAppel
FeestHuisBoom
VriendOpaBaby
AutoStervenSchilder
RidderGirafPolitieman
KoudOlifantVerpleegster
BlijPestenBrandweerman
VerbaasdVakantieMuziek luisteren
SuperheldHondGitaar spelen
AapBoomDrummen
VisEtenTrompet spelen
KonijnDrinkenNaaien
KoningBootBanaan
MonsterProfessorStelen
MeesterRidderGod
TennisSlangToneel spelen
BedroefdVarkenVoetbalschoen
LezenDenkenMoe
ZangerKokenPrinses
FilmenKangoeroeVork
DansenSkatenBoksen
Touw springenPlaystationnenDenken
BasketbalLuciferSmal
© 2006 - 2020 Orthopedagogie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Doelgericht studeren: voorbereidenDoelgericht studeren: voorbereidenExamen? Tentamen? Studeren? Welke manier van studeren verbetert de studie resultaten? Welke manier van studeren verbeter…
Het gebruik van het menu ‘CALC’ op de TI-84Het gebruik van het menu ‘CALC’ op de TI-84De rekenmachine genaamd TI-84 is een veelgebruikt hulpmiddel bij Wiskunde, Scheikunde, Economie- en Natuurkundelessen op…
Literaire tekstinterpretatie: 'ruimte'De ruimte waarin een verhaal zich afspeelt, speelt vaak een bijzonder grote rol in het verhaal. De ruimte draagt onder a…
Een maquette van TijdEen maquette van TijdHet is spannend om eens een kijkje te nemen in het leven in vroegere tijden. Hoe zag een prehistorisch kamp er eigenlijk…

Ambi - quiz een spel voor iedereenDit is een quiz die je met alle doelgroepen kan spelen, waar je zo weinig mogelijk materiaal voor nodig hebt. Hou er rek…
Presentatie voorbereiding: stappenplanHet is voor een goede voorbereiding belangrijk dat je weet hoeveel tijd je hebt om je voor te bereiden, dus wanneer je d…

Reageer op het artikel "Spel: Beeld in beeld uit"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Orthopedagogie
Gepubliceerd: December 2006
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!