Overgewicht bij kinderen

Nederland krijgt steeds meer te kampen met overgewicht bij kinderen. Overgewicht bij kinderen moet opgevat worden als een serieus probleem. Het is een micro-probleem dat zijn uitbreiding tot macro-probleem heeft bereikt, omdat de volksgezondheid hiermee in het geding komt. Het is hierdoor de taak van de overheid om maatregelen te treffen omtrent het bewegingstekort bij kinderen.

Onvoldoende beweging

Overgewicht komt voornamelijk tot stand door onvoldoende beweging en het nuttigen van ongezond voedsel. Aanleg kan ook een rol spelen, hier moet juist extra toezicht worden gehouden bij jonge kinderen, zodat zij later minder problemen zullen ondervinden met het probleem van overgewicht.

Op basisscholen en op het middelbaar onderwijs wordt aandacht besteedt aan lichaamsbeweging. Kinderen krijgen op de basisschool gemiddeld twee uur in de week bewegingsonderwijs en kinderen op het middelbaar onderwijs wordt er gemiddeld eenmaal per week twee lesuren aan gewijd. Dit is niet genoeg om kinderen voldoende beweging te geven. Natuurlijk is het zo dat veel kinderen naast dit bewegingsonderwijs nog op een sportvereniging te vinden zijn. Deze kinderen worden dan ook vrijwel uitgesloten van dit probleem. Het voordeel is dat de kinderen die naast school ook sporten, over het algemeen geen probleem ondervinden aan het feit dat, mocht het besluit er wezen dat de scholen meer lessen aan sport gaan wijden. Zij kunnen juist een hulpmiddel zijn om de kinderen met overgewicht te stimuleren om meer te sporten. Aangezien kinderen het meest van hun tijd op school doorbrengen is het de beste mogelijkheid om hier het probleem van overgewicht aan te pakken. Wanneer scholen meer lesuren aan sport zullen wijden, betekend dit niet dat het heel het probleem zal wegnemen. Het probleem van onvoldoende beweging en overgewicht kent meerdere factoren.

Slechte stimulans

Kinderen met overgewicht kunnen te maken hebben met een slechte stimulans van huis uit. Ouders vinden sport niet belangrijk, waardoor het kind ook geen waardering heeft voor goede beweging. Door deze stimulans kan een kind vaker verzuimen bij sportlesuren. Ouders kunnen hun kinderen ook belemmeren in het gaan naar de lesuren. Deze negatieve stimulans speelt bij veel kinderen een grote rol. Een verbeterd schoolbeleid moet een betere controle van deze taferelen mogelijk maken, zodat er minder verzuim zal optreden bij sportlesuren.

Samenwerking

De overheid wil in samenwerking met basisscholen en het middelbaar onderwijs het overgewicht aanpakken. Hier kunnen de kinderen gestimuleerd worden om meer te bewegen en om te leren hoe belangrijk voldoende beweging voor hun is. Onderwijs is een belangrijk onderdeel bij de opvoeding van kinderen. Kinderen leren hier samen met anderen en kunnen elkaar onderling steunen en stimuleren. Hier kunnen kinderen elkaar dus onder andere stimuleren om voldoende te bewegen en leren gezamenlijk waarom beweging zo belangrijk is. Het is belangrijk dat de overheid het probleem aanpakt. Kinderen die last hebben van overgewicht kunnen tegen verschillende problemen aanlopen. Kinderen kunnen op latere leeftijd of in het ergste geval op jonge leeftijd last krijgen van chronische gezondheidsklachten. De gezondheidsklachten waaraan gedacht moet worden zijn o.a. rugklachten, diabetes, vermoeidheid en astma. Dit zijn problemen die niet negeert mogen worden. Vooral kinderen kennen de risico’s niet van overgewicht waardoor zij er op jonge leeftijd weinig tot geen waarde aan hechten, dit met grote gevolgen voor later. De overheid dient deze jonge burgers te beschermen, dit in samenwerking met scholen. Het kan anders een groot probleem worden voor de volksgezondheid. Dit moet zoveel mogelijk beperkt houden, door de kinderen op jonge leeftijd een gezonde basis te geven. Dit kan door voldoende beweging en een gezond eetpatroon.
© 2011 - 2020 Nthalrua, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.opvoedadvies.nl/gewicht.htm

Reageer op het artikel "Overgewicht bij kinderen"

Infoteur: Nthalrua
Gepubliceerd: Juni 2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!