InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > De functies in Excel

De functies in Excel

De functies in Excel Hierin zullen verschillende functies die in Excel gebruikt kunnen worden naar boven komen. Deze zullen uitgelegd worden hoe ze precies werken en wat het nou precies is. Ook worden hier foutmeldingen in vermeld.

De functie SOM

Om getallen op te tellen kunnen we bijvoorbeeld =B3+B4+B5 intypen, Met de SOM functie wordt dat =SOM(B3:B5). Dit geeft het zelfde resultaat. Deze knop staat rechts boven aan, in het start tabblad. De functie selecteert (standaard) aaneengesloten cellen waarin een getal staat, boven (of voor) de cel waarin het resultaat moet komen. De celverwijzing in de functie heet een argument.

De functie gemiddelde

Ook de gemiddelde maximum temperatuur kan met een functie berekend worden.
Voorbeeld: Zet in cel A36: gemiddeld en zet de celwijzer op B36, klik op de pijl achter SOM, en klik in de keuze lijst op ‘gemiddelde’.

Voor alle functies geldt dat alleen cellen met een waarde erin worden mee gerekend. Bijvoorbeeld: een lege cel wordt bij het berekenen van een gemiddelde overgeslagen en een cel met de waarde van 0 wordt wel meegenomen in de berekening.

De functies MAX en MIN

We kijken ook hoe we het maximum en het minimum kunnen bepalen. Daarvoor zijn ook functies beschikbaar. De functie MAX laat de grootste waarde zien, de functie MIN het minste. Cellen met tekst of lege cellen worden overgeslagen. Als u op de pijl klikt van auto som kunt u daar ook MAX of MIN kiezen.

De functie aantal

Tenslotte tellen we het aantal metingen. Dit doen we met de functie aantal. De functie ‘aantal’ telt alleen het aantal cellen waarin een getal staat. Onder de SOM functie heet deze functie Aantal getallen. Maar ook zou je deze in letters kunnen schrijven bijvoorbeeld AANTAL(B3:B33) hangt er van af welke cel u uit wilt rekenen.

De functie ‘als’

Stel we zetten achter een eindcijfer de uitslag zoals ‘herexamen’ of ‘geslaagd’. Daarvoor gebruiken we de functie als. We krijgen dan: ALS eindcijfer<5,5 DAN herexamen ANDERS geslaagd. We kunnen ook de functie als ook op andere manieren maken. De functie Als staat niet in de keuzelijst van de functie SOM. We moeten die functie intypen of maken via het venster Functie invoegen. We kunnen zo’n venster opvragen via 3 manieren:

  • Via de knop ‘fx’ in de formulebalk.
  • Via Meer functies… onder aan de lijst van SOM.
  • Via het tabblad Formules -> de groep Functiebibliotheek -> de knop Functie invoegen.

Sorteren

In Excel kunnen we gegevens sorteren. Dat kan ik oplopende volgorde (A->Z) of in aflopende volgorde (Z->A). Sorteren geven we aan via het tabblad Start, de groep Bewerken, de knop Sorteren en filteren. We kunnen ook op kolommen sorteren of andere bijzonderheden aangeven, bijvoorbeeld per rij sorteren. Dan moeten we in de keuzelijst op Aangepast sorteren klikken.

Filteren

In Excel zit een filterfunctie. Hiermee kunnen we gegevens filteren. Deze functie haal je op door naar het tabblad Gegevens te gaan, de groep Sorteren en Filteren en dan op de knop Filter.

Veelvoorkomende foutmeldingen

Het resultaat van formules en/of functies kan een foutmelding opleveren. Hieronder staan enkele mogelijkheden:

  • #Deel/0! -> Er is geprobeerd door 0 of lege cellen te delen.
  • #N/B! -> Er is geen waarde (getal) beschikbaar.
  • #VERW! -> Er wordt verwezen naar een niet meer bestaande cel; de cel is verwijderd.
  • #WAARDE! -> Het verkeerde type argument wordt gebruikt. Onder type verstaan we bijvoorbeeld tekst of getallen.
  • #NAAM? -> De tekst in een formule wordt niet herkend.
  • #GETAL -> Het resultaat van een formule is een te groot of een te klein getal. Het resultaat moet tussen -1*10 en 1*10 liggen.
  • KRINGERVERWIJZING -> Er wordt geprobeerd een formule te maken, waarbij de verwijzing in die formule verwijst naar het resultaat van die formule.
  • ##### -> Het getal of de uitkomst van een formule of functie past niet in de cel omdat de kolom niet breed genoeg is.

Het is belangrijk om fouten te herkennen en te verbeteren. Staat er in een functie of formule een fout dan kan deze doorwerken in allerlei berekeningen.

Formules controleren met Foutcontrole: Formules -> de groep Formules Controleren en op de knop Foutcontrole klikken. Klik in het venster Foutcontrole op: Bewerken op formulebalk en verbeter je fout.
© 2010 - 2019 Conni, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Functies in ExcelBinnen Excel kunt u gebruik maken van formules of functies. Formules bouwt u zelf op, functies bestaan al in Excel. Bij…
Subtotalen in ExcelMet de functie "Subtotaal" is in Excel veel mogelijk. Het kan gebruikt worden om deel optellingen te maken en een totaal…
Alle mogelijkheden met de knop Autosom in ExcelIn excel kunt u berekeningen maken. In dit artikel de mogelijkheden van de autosom knop en de functie "Som". Behalve opt…
Een cursus Excel volgenEen cursus Excel volgenExcel is een spreadsheetprogramma dat onderdeel uitmaakt van het pakket Windows MS Office. Excel wordt ook wel MS Excel…
Procesbeheersing; Waarom controle op controle niet werktProcesbeheersing; Waarom controle op controle niet werktDaar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Echter de omgang of de oplossingen om fouten te voorkomen is in vele bedr…

Reageer op het artikel "De functies in Excel"

Infoteur: Conni
Gepubliceerd: 25-11-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!