InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hulp door landelijk vrijwilligersproject Coach4you

Hulp door landelijk vrijwilligersproject Coach4you

Hulp door landelijk vrijwilligersproject Coach4you Het verloop van de basisschool naar de brugklas gaat niet voor elk kind even makkelijk. Dat kan voor ouders een grote zorg zijn. In dat geval kan echter een beroep worden gedaan op het landelijke vrijwilligersproject Coach4you. Die organisatie kan coaches ter beschikking stellen aan leerlingen met problemen bij het overgaan van de basisschool naar de brugklas. De coaches zijn echter niet bedoeld voor kinderen met een zware problematiek omdat die een speciale aanpak vergen waar coaches van het project Coach4you niet de juiste kennis en vaardigheden voor bezitten.

Overgang groep 8 naar brugklas

De grote stap van groep 8 naar de brugklas gaat gepaard met een aantal nieuwigheden zoals:
  • Ander schoolsysteem
  • Nieuwe docenten
  • Nieuw gebouw
  • Nieuwe vakken
  • Weinig bekende medeleerlingen

Risicofactoren en mogelijke problemen van het kind

Het project Coach4you is bedoeld voor kinderen die ondersteuning nodig hebben vanwege een aantal risicofactoren en mogelijke problemen van het kind.

Risicofactoren

Tot de risicofactoren kunnen bijvoorbeeld horen:
  • Ouders hebben te weinig gelegenheid om het kind te ondersteunen.
  • Ouders kunnen te weinig ondersteuning bieden omdat ze de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.
  • Ouders zijn te weinig op de hoogte van het onderwijssysteem.
  • Ouders missen de kennis om het kind met het huiswerk te kunnen ondersteunen.
  • Er is onvoldoende ruimte voor ondersteuning vanwege een éénoudergezin.

Problemen van het kind

Mogelijke problemen van het kind kunnen bijvoorbeeld zijn:
  • Dyslectisch
  • Hoogbegaafd
  • Hyperactief
  • Licht autistisch
  • Stil, bang of onzeker
  • Te weinig weerbaar

Grotere kansen voor het kind

De coaches zijn een soort vertrouwenspersonen die bijvoorbeeld leerlingen kunnen begeleiden met het maken van hun huiswerk. Zij trachten het kind te motiveren en te leren om zelfstandig te kunnen werken. Tevens zijn zij een luisterend oor. Door goede hulp worden de kansen voor het kind in het voortgezet onderwijs vergroot en kan voorkomen worden dat het kind de weg kwijt raakt. Gevolg daarvan zou immers kunnen zijn dat het kind gaat spijbelen en op straat terecht komt. In die zin kan Coach4you ook schooluitval voorkomen.

Coach als vrijwilliger

Een coach is een vrijwillige begeleider met affiniteit voor de doelgroep maar hoeft geen docent te zijn. Wel is een pluspunt als de begeleider een hbo-werkniveau en -denkniveau heeft. Uiteraard is de beschikking hebben over voldoende tijd ook een uitgangspunt. Coaches zijn uiteraard geen hulpverleners maar vertrouwenspersonen met veel levenservaring.

Taken van een coach

Taken van een coach kunnen afhankelijk van de situatie en de mogelijkheden van het kind zijn:
  • Wegwijs maken bij de overstap.
  • Helpen als het niet goed gaat op school.
  • Huiswerk leren plannen.
  • Leerproces beter aanpakken.
  • Aandacht schenken aan voldoende ontspanning van het kind.
  • Een goede werkplek vinden in huis.
  • Ouders helpen bij contacten met de school zoals bijvoorbeeld bij:
  • Ouderavonden
  • Gesprekken met mentor
  • Andere contacten met school en leerkrachten

Aanmelding, informatie, start, afbouw en overnemen door ouders

Het aanmelden voor het project verloopt meestal met inbreng van de leerkracht van groep 8.
  • Schriftelijke motivatie: Zodra de leerling is aangemeld kan Coach4you een schriftelijke motivatie vragen aan de leerling, de leerkracht van groep 8 en de ouders.
  • Kennismakingsgesprek: Daarna vindt een kennismakingsgesprek plaats onder leiding van de coördinator van Coach4you en wordt ook besproken wat er van het project verwacht mag worden.
  • Coach zoeken: Vervolgens wordt een passende coach gezocht en vindt een ontmoeting plaats waarna bij voldoende vertrouwen hebben in elkaar een coachovereenkomst wordt afgesloten.
  • Start project: Tenslotte kan het project starten dat afhankelijk van de geldende regeling één tot anderhalf jaar duurt. Het coachtraject kan al starten terwijl de leerling nog enkele maanden op de basisschool zit.
  • Afbouw project: De afbouw van het project kan plaatsvinden na de overgang naar de tweede klas van het voortgezet onderwijs.
  • Zelf prestaties leveren: Een coach komt in de regel een keer in de week bij het kind thuis. Hoewel een coach de leerling waar mogelijk steunt moet het kind wel zelf de prestaties leveren.
  • Overnemen door ouders: Uiteindelijk is het de bedoeling dat de ouders na afloop van het traject de taak van de coach overnemen en de coach overbodig wordt.

Waar vind ik Coach4you?

Anno 2018 bestaan er 20 projecten Coach4you in de plaatsen:
  • Alkmaar
  • Almere
  • Alphen aan den Rijn
  • Barendrecht
  • Culemborg
  • Deventer
  • Driebergen
  • Groningen
  • Leusden
  • Maastricht
  • Mijdrecht
  • Nieuwkoop
  • Purmerend
  • Ridderkerk
  • Roermond
  • De Ronde Venen
  • Uithoorn
  • Venray
  • Wageningen
  • Zeist

De adressen zijn te vinden op de website van Coach4you.

Beloning voor de inzet van de coach

Opmerkingen van kinderen zijn bijvoorbeeld:
  • “Fijn om extra aandacht te krijgen.”
  • “Ik heb nu meer vrienden op school.”

Het zijn deze opmerkingen die gelden als een soort beloning voor de inzet van de coaches van Coach4you.
© 2018 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Coaching vaardighedenCoaching vaardighedenKan iedereen een coach worden? Kan iedereen een coach zijn? Een deel van de kracht van coaching komt vanuit de coach zel…
De beoordeling van de liveshows van The Voice of Hollandmijn kijk opDe beoordeling van de liveshows van The Voice of HollandDe regels voor de liveshows zijn in het derde seizoen aangepast. De aanpassing heeft tot doel om de coaches te dwingen z…
De belangrijkste coaches EK voetbal 2012De belangrijkste coaches EK voetbal 2012De belangrijkste mascottes van het Europees kampioenschap voetbal 2012 zijn ongetwijfeld de voetballende broers Slavek e…
Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Een persoonlijke levenscoach, of life coach, is tegenwoordig "in". Contacten onderhouden met de coach kan telefonish, pe…
Observeren van het gedrag van de coachObserveren van het gedrag van de coachEen sportpsycholoog begeleidt ook coaches op hun weg naar succes. In de begeleiding kan gebruik worden gemaakt van dezel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.coach4you.org/
  • http://gilde-zutphen.nl/project/coach4you/
  • https://gildedrvsite.files.wordpress.com/2017/12/coach4you-folder-algemeen-2017.pdf

Reageer op het artikel "Hulp door landelijk vrijwilligersproject Coach4you"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 16-04-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!