InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Speciaal voor bovenbouw basisonderwijs: Rabobank BankBattle

Speciaal voor bovenbouw basisonderwijs: Rabobank BankBattle

Speciaal voor bovenbouw basisonderwijs: Rabobank BankBattle Sinds 2005 houden de lokale Rabobanken speciaal voor scholieren van groep 7 en 8 van de bovenbouw van het basisonderwijs een wedstrijd: de Rabobank BankBattle. Dit is een quiz via het internet waarin de scholieren van honderden basisscholen in Nederland een strijd met elkaar aangaan. Ze krijgen diverse vragen en opdrachten voorgelegd. De uiteindelijke bedoeling is om zo snel mogelijk de code van de digitale kluis te kraken.

Inhoud

Rabobank BankBattle

Veel lokale banken van de Rabobank organiseren sinds 2005 ieder jaar voor de leerlingen van groep 7 en 8 van de bovenbouw van de basisschool een BankBattle. Dit is een quiz waarbij door middel van het internet antwoord op bepaalde vragen/opdrachten gegeven moet worden. Aan het einde van het afronden van alle vragen/opdrachten moet de kluis nog worden gekraakt. Daarna kan pas de eindopdracht worden gemaakt. Wie het snelst de eindopdracht heeft afgerond, heeft gewonnen. Tijdens deze 'wedstrijd' moeten leerlingen goed met elkaar samenwerken. Een bepaalde tactiek en strategie is hierbij erg handig.

Wie mogen deelnemen

Deze battle is speciaal voor leerlingen van groep 7 en 8 van de bovenbouw van basisscholen. De leerkrachten mogen zich absoluut niet met de battle bemoeien! Voor meer informatie over de BankBattle kan men www.bankbattle.nl raadplegen.

Start

De deelnemende klassen/scholen kunnen tussen 8.30 uur en 10.00 uur starten met de BankBattle. Ze hebben dus zelf de keuze in de starttijd. Als het maar voor 10.00 uur is. Zodra er wordt gestart, begint de klok te lopen.

Duur

De website waarop de opdrachten staan en waarop uiteindelijk de antwoorden moeten worden ingevuld, is tijdens de BankBattle tot 12.30 uur beschikbaar.

Welke media mag worden gebruikt

In sommige gevallen kan het gebeuren dat een leerling het antwoord op een bepaalde vraag weet aan de hand van zijn/haar opgebouwde kennis. Daarnaast zullen er ongetwijfeld vragen zijn waarvoor een antwoord opgezocht moet worden. Het opzoeken hiervan mag op verschillende manieren worden gedaan. Dit mag via het internet, maar dit is niet beslist noodzakelijk. Zo kan er bijvoorbeeld ook gebruik worden gemaakt van onder andere: een wegenkaart, atlas, rekenmachine of een naslagwerk in boekvorm.

Soort opdrachten

De leerlingen krijgen diverse soorten opdrachten uit de praktijk c.q. vragen over verschillende onderwerpen. Op deze manier wordt de kennis van de groepen 7 en 8 getest en kunnen ze laten zien hoeveel kennis ze van computers hebben. De vragen hebben te maken met:
  • de vakken op school
  • computers
  • internet
  • radio
  • televisie
  • techniek
  • muziek

Zo moesten de leerlingen in de BankBattle van 2016 aan de hand van een tekening met daarop vijf rijtjes met slippers aangeven welke twee rijtjes elkaars spiegelbeeld waren. Ook kregen ze een vraag voorgelegd waaruit ze door middel van aanwijzingen moesten achterhalen wat voor beroep een bepaalde persoon had.

Vragenpakketjes

De deelnemende scholen krijgen twee setjes met vragen toegestuurd: setje A en setje B. Er mag maar één setje worden geopend. Welk setje dit is, wordt pas op het moment van de start van de BankBattle bekendgemaakt. Het setje dat niet gebruikt wordt, moet ongeopend retour worden gezonden (op verzoek van de lokale bank).

Rubrieken

De vragen op de kaartjes zijn in verschillende rubrieken onderverdeeld. Op ieder kaartje staat een nummer vermeld. Dit nummer is uniek en heeft een connectie met een bepaalde vakje waarin een letter op de lettermatrix vermeld moet worden. De lettermatrix bestaat uit 238 genummerde vakjes, al staan deze vakjes niet op de juiste volgorde. Veel van deze vakjes worden met letters ingevuld aan de hand van de uitkomsten van de antwoorden.

Eindopdracht

Voordat de eindopdracht gedaan kan worden, moet de kluis worden gekraakt. De code die hiervoor nodig is moet worden berekend. Dit kan zodra de lettermatrix goed is ingevuld.

Winnaar

De groep die het snelste (dus de minste tijd nodig heeft gehad) de Battle heeft afgerond, is de winnaar.
Gerelateerde artikelen
Vacatures in het basisonderwijs; de beste websitesVacatures in het basisonderwijs; de beste websitesOp zoek naar een passende vacature in het basisonderwijs? Bijvoorbeeld als groepsleerkracht, intern begeleider of onderw…
Geld lenen bij de RabobankGeld lenen bij de RabobankWanneer je direct geld nodig hebt, is geld lenen bij de Rabobank een aantrekkelijke optie. De Rabobank heeft namelijk di…
Quiz: spreekwoorden raden van foto'sQuiz: spreekwoorden raden van foto'sEen quiz waarin de deelnemers spreekwoorden moeten raden aan de hand van foto's. Voor kinderen, volwassenen, tweede taal…
Bronnen en referenties
  • http://files.formdesk.com/borstpartners/2510463_Gebruiksaanwijzing_t.b.v._scholen_BB_2017.pdf
  • https://www.rabobank.nl/lokale-bank/west-betuwe/bankbattle/

Reageer op het artikel "Speciaal voor bovenbouw basisonderwijs: Rabobank BankBattle"

Reactie

Rurger, 15-05-2018 20:29 #1
Leuk! Dit vinden de meeste kinderen vast ook? Reactie infoteur, 16-05-2018
Beste Rurger,

Onze dochter heeft twee jaar geleden met haar school meegedaan en zij en haar klasgenoten vonden het ook erg leuk om mee te doen.

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 11-05-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!