InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Van badmeester naar allround zwembadmedewerker

Van badmeester naar allround zwembadmedewerker

Van badmeester naar allround zwembadmedewerker Badmeester is van oudsher een prachtig beroep. Hij was degene die je zwemles gaf, de man die tijdens het vrijzwemmen langs het bad liep en toezicht hield. Natuurlijk had hij de nodige zwemdiploma's en kon hij waar nodig mensen uit het water halen, toch kon je vrij gemakkelijk badmeester worden. De vroegere badmeester heet nu Aqua & Leisure Host en heeft een gedegen opleiding achter de rug tot allround zwembadmedewerker. De reden voor de nieuwe naam ligt in het feit dat badmeester een moeilijk en steeds complexer wordend beroep is. Dit vraagt om een nieuwe aanpak en een gedegen opleiding.

Wat is er veranderd?

Waar zwembaden vroeger vooral gebouwd werden voor het geven van zwemles, het spelen in het water en het ontspannen baantjes zwemmen, kom je tegenwoordig steeds meer subtropische zwemparadijzen tegen, waar je jezelf op allerlei manieren in het water kunt vermaken. Er zijn glijbanen en stroomversnellingen, fonteinen en wildwaterbanen. Ook zijn er zwembaden die zich specialiseren in de nieuwe trend van wellness en allerlei mogelijkheden bieden om in het water te werken aan je gezondheid en ontspanning. Denk daarbij aan aquajoggen of het (in het water) bewegen op muziek. Veel zwembaden organiseren doelgroepactiviteiten. Dan kun je denken aan trimzwemmen voor ouderen of discozwemmen voor jongeren.

Dit alles vraagt om breder opgeleid personeel. Je moet van alle markten thuis zijn. Klanten verwachten meer kwaliteit; daarbij is er sprake van (meer) wet- en regelgeving, daar de veiligheid van klanten in de zich sterk ontwikkelende zwemaccommodaties van groot belang is en blijft.

Allround opleiding

Bovenstaande ontwikkelingen vragen om een gedegen opleiding. Het eerdere concept, waarin mensen middels een beroepsopleiding werden opgeleid tot zwemonderwijzer, voldeed niet meer. In 2003 is men rond de tafel gaan zitten en heeft de zwembadbranche een beroepscompetentieprofiel voor allround zwembadmedewerker gepresenteerd. Het profiel bestaat uit taken, functies en competenties van de medewerkers om werkzaam te kunnen zijn binnen de zwembadbranche. Aan de hand van dit profiel is de structuur van de beroepsopleiding volledig aangepast. Op 1 september 2006 is de nieuwe opleiding voor allround zwembadmedewerker of Aqua & Leisure Host voor het eerst van start gegaan. Nu wordt hij overal in Nederland gegeven.

Waar kun je de opleiding volgen?

Je kunt op verschillende manieren worden opgeleid tot allround zwembadmedewerker
  • Je kunt delen van deze opleiding volgen als onderdeel van een opleiding Sport en Bewegen of van een opleiding Recreatie bij een ROC
  • Je kunt er ook voor kiezen een dag- of avondopleiding te volgen bij een particulier opleidingsinstituut, (Bijvoorbeeld SOZON)

Structuur van de opleiding

De opleiding tot allround zwembadmedewerker bestaat uit drie certificeerbare eenheden Deze kun je afzonderlijk van elkaar halen en elk onderdeel van de opleiding wordt afgesloten met een (mondeling) examen. Tijdens de opleiding loop je stage in een zwembad en maak je competentieopdrachten. Deze moeten allemaal met een voldoende beoordeeld worden, anders mag je geen examen doen. Verder is het verplicht een geldig EHBO diploma te hebben, op het moment dat je examen doet voor de eerste certificeerbare eenheid. Per certificeerbare eenheid kun je een branchecertificaat halen. Wanneer je de hele opleiding afrondt, krijg je het branchediploma voor allround zwembadmedewerker en kun je jezelf Aqua & Leisure Host noemen.

De taken van de allround zwembadmedewerker zijn verdeeld over drie functies, die overeenkomen met certificeerbare eenheden:
  • de lifeguard
  • de Begeleider recreatieve zwemactiviteiten
  • de Lesgever Zwem-ABC

Lifeguard

De lifeguard draagt zorg voor de veiligheid van gasten, collega's en hemzelf. Hij houdt toezicht op de gasten, die gebruik maken van het zwembad en andere faciliteiten binnen de accommodatie. Hij zorgt ervoor dat mensen het naar de zin hebben en treedt op als gastheer. Verder draagt hij zorg voor de hygiëne. Hij maakt de verschillende ruimtes in het zwembad schoon en controleert regelmatig de kwaliteit van het zwembadwater. Waar nodig moet hij in staat zijn mensen uit het water te redden. De mogelijkheid, een deelcertificaat te halen voor zwemmend redden, maakt altijd deel uit van de opleiding. Het is zelfs verplicht en cursisten krijgen (vaak) tijdens de opleiding ook les in zwemmend redden.

Begeleider recreatieve zwemactiviteiten

De Begeleider recreatieve zwemactiviteiten, verzorgt activiteiten die georganiseerd worden voor doelgroepen. Onder doelgroepen worden mensen verstaan, die met een gemeenschappelijk doel naar het zwembad komen. Denk hierbij aan babyzwemmen, trimzwemmen voor ouderen, aquajoggen enz. De Begeleider recreatieve zwemactiviteiten mag de lessen verzorgen en draagt zorg voor de veiligheid van de deelnemer. Ook voorkomt hij risicovolle situaties.

Het organiseren van een discozwemfeest voor jongeren valt ook onder zijn taak. Samen met anderen bedenkt hij een concept of thema, waarna hij alles in orde maakt om het feest te laten plaatsvinden. De activiteit promoten door middel van posters of een stukje in de krant, hoort daar ook bij. Bij het organiseren van de activiteit moet hij ten alle tijden rekening houden met de veiligheid van de bezoeker. Kortom: het moet allemaal verantwoord zijn.

Lesgever Zwem-ABC

Een belangrijke specialistische zwemactiviteit in een zwembad is het leren zwemmen. De Lesgever Zwem-ABC is bevoegd om lessen te geven aan kinderen en volwassen die één of meerdere zwemdiploma's willen halen. De werkzaamheden zijn heel divers en vragen om een professionele opleiding.
  • zelfstandig verzorgen van lessen (voorbereiden, uitvoeren, evalueren)
  • bijhouden van lesadministratie (vorderingen, aanwezigheid)
  • communiceren met klanten en collega's
  • veiligheid binnen de lessen waarborgen
  • omgaan met materialen
  • toezicht houden en zorgen voor de veiligheid
  • diplomazwemmen organiseren
  • meedenken over de kwaliteit en de verbetering daarvan
  • initiëren en ontwikkelen van nieuwe activiteiten.

Lees verder

© 2014 - 2019 Sigrid1968, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Instructieopleidingen paardensportOm instructeur binnen de paardensport te worden, dien je een opleiding of cursus hiertoe te volgen. De KNHS (Koninklijke…
Tonny de Jong: als eerste goed op de klapschaatsTonny de Jong was de eerste vrouwelijke schaatser die goed overweg kon met de klapschaats. Ze wist twee maal Europees Ka…
Roberto Sighel: vijf Olympische SpelenRoberto Sighel is een Italiaanse oud-langebaanschaatser. Hij heeft maar liefst aan vijf Olympische Winterspelen deelgeno…
Wanneer mag mijn kind naar zwemles?Wanneer mag mijn kind naar zwemles?Veel kinderen in Nederland halen hun zwemdiploma door zwemlessen te volgen. Het halen van een zwemdiploma is belangrijk;…
Falko Zandstra: natuurtalent en tieneridoolFalko Zandstra gold als een groot natuurtalent. Hij piekte al vroeg in zijn schaatscarriére door in 1990 en 1991 wereldk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jade0626, Pixabay
  • Boek: Aqua Leisure & Lifeguard - ALH LFG 1 - Introductie aqua & leisure, door Nationaal Platform Zwembaden (Educatieve uitgeversgroep)

Reageer op het artikel "Van badmeester naar allround zwembadmedewerker"

Infoteur: Sigrid1968
Laatste update: 28-12-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Zwemmend redden
Schrijf mee!