InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > ModderDag oftewel International Mud Day

ModderDag oftewel International Mud Day

ModderDag oftewel International Mud Day Lekker kliederen met zand en water, wie heeft het als kind niet gedaan. Toch is het spelen met modder niet zo vanzelfsprekend. Steeds minder kinderen spelen nog buiten en zijn bewust van de natuur om zich heen. Daarom wordt jaarlijks op 29 juni een International Mud Day (ModderDag) georganiseerd. Ook in Nederland doet men mee aan International Mud Day. Tijdens deze, in het Nederlands genoemde ModderDag, worden kinderen uitgedaagd om ontdekkend en experimenterend aan de slag te gaan met zand en water, aldus Modder!

International Mud Day

De ModderDag, officieel in het Engels Mud Day is een project dat zijn oorsprong vind in Nepal en Australië. Het project is in 2008 opgezet, met als doel om kinderen in contact te laten komen met de natuur. Geïnspireerd door het bijzondere karakter van het project sloten in de jaren daarna steeds meer landen zich aan, waaronder:
  • Schotland
  • Denemarken
  • Verenigde Staten
  • Engeland

Nederland

Bron: Devanocturno, PixabayBron: Devanocturno, Pixabay
Hierdoor heeft Mud Day een wereldwijd karakter gekregen en is 29 juni uitgeroepen tot “international Mud Day”. Sinds 2013, wordt International Mud Day ook georganiseerd in Nederland. De landelijke organisatie ligt in handen van Veldwerk Nederland. In het Nederlands wordt er gesproken over Modderdag. Aan de eerste editie van ModderDag in Nederland, namen circa 60.000 kinderen deel. Zij beleefden modderavonturen op ruim 1500 verschillende locaties.

Waarom een ModderDag?

Door de jaren heen is de wijze waarop kinderen zich weten te vermaken volledig veranderen. Een van de grote veranderingen die is waar te nemen is dat kinderen veel minder buiten spelen dan vroeger. Dit, terwijl het wetenschappelijk is aangetoond dat buiten spelen in de natuur de ontwikkeling van kinderen enorm stimuleert. Het is belangrijk dat kinderen zelf ontdekkend bezig gaan met de natuur in plaats van dat zij de natuur ontdekken via de virtuele wereld van computergames. Tijdens ModderDag, gaan de kinderen ontdekkend aan de slag en leren zij wat modder is, hoe je er mee kunt spelen en wat de verbinding met de aarde voor hen betekent.

Immuunsysteem

In januari 2017 werden er onderzoeksresultaten gepubliceerd van een onderzoek dat is uitgevoerd door de microbiologen Marie-Claire Arrieta en Brett Finlay. Hieruit blijkt dat het spelen met modder een bijdrage kan leveren aan een goed immuunsysteem, waardoor de kans op chronische ziekten wordt verkleind.

Activiteiten

Activiteiten met modder zijn er voor zowel jong als oud in overvloed. Wat te denken aan moddertaartjes bakken of een modderschilderij maken voor peuters en kleuters en een heuse modderzeskamp voor oudere kinderen. Ook kan men denken aan het graven met zand en water en het maken van kanalen, dijkjes, en kastelen. Hierdoor ontdekken de kinderen, dat dijkdoorbraken elders het dichtslibben van waterlopen veroorzaken. Hierdoor kan men tijdens ModderDag, spelenderwijs extra aandacht besteden aan bepaalde vakoverstijgende leerdoelen.

Modderglijbaan

Zet eens een zwembadje vol modder aan het einde van de glijbaan. De kinderen zullen elke keer een zachte landing maken in het modderbad.

Modderslijm

Met slijm spelen vinden kinderen vaak ook erg leuk. Voor ModderDag kun je dan bijvoorbeeld modderslijm maken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Agnali, Pixabay
  • www.modderdag.nl
  • https://www.ivn.nl/modderdag/nieuws/let-them-eat-dirt
  • Afbeelding bron 1: Devanocturno, Pixabay

Reageer op het artikel "ModderDag oftewel International Mud Day"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 30-05-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!