Een baan als leraar in het voortgezet onderwijs?

Lesgeven
Natuurlijk is de belangrijkste taak van een docent in het voortgezet onderwijs het lesgeven in een vak aan leerlingen van diverse niveaus. De manier waarop dit lesgeven gebeurt hangt af van verschillende zaken. Zo zal op een "conservatieve" school vaak klassikale uitleg gegeven worden terwijl op "nieuwste school" onderwijs meer coachend lesgegeven wordt met aandacht voor de individuele leervraag van ieder kind. Uiteraard zijn er veel tussenwegen mogelijk. Ook de mate waarin scholen streven naar uniformiteit in manier van lesgeven is op iedere school anders. Voorafgaand aan een mogelijke sollicitatie is het dus erg belangrijk om inzicht te hebben in de manier van lesgeven en de vrijheid van de docent op een een school.De manier waarop een docent moet lesgeven is ook sterk afhankelijk van het schoolniveau en de leeftijd van de leerlingen. Hoewel ook binnen ieder schooltype leerlingen onderling zeer verschillend kunnen zijn kan in grote lijnen het volgende worden gesteld:
Aangezien leerlingen in het voortgezet onderwijs een grote ontwikkeling meemaken is het van belang de leeftijdsgroepen en hun bijbehorende fysieke- en mentale ontwikkeling goed te kennen.Leerlingen van 12 jaar, 15 jaar en 18 jaar kunnen ieder totaal verschillend reageren op een zelfde manier van lesgeven. Zo kan een leerling van 12 nog een opdracht doen "omdat het moet," kan een leerling van 15 hem juist niet doen "omdat het wel moet" en kan de leerling van 18 een afweging maken over het nut van de opdracht en de consequenties van zijn/haar beslissing. Wel wil ik nadrukkelijk vermelden dat onderwijs geen exacte wetenschap is en er natuurlijk vele uitzonderingen mogelijk zijn op bovenstaande tekst.
Corrigeren
Om als docent, leerling, ouder, mentor een beeld te krijgen van de prestaties van een leerling is het belangrijk regelmatig te toetsen. Deze toetsen moeten natuurlijk gemaakt worden maar ook weer worden nagekeken. Dit correctiewerk is vaak een tijdrovende klus dat secuur gedaan moet worden. Hoewel dit in eerste instantie vaak leuk wordt gevonden, vinden veel ervaren docenten dit één van de meest vervelende onderdelen van het leraarschap. Het aandachtig uitvoeren van het correctiewerk geeft echter wel inzicht in leerprestaties van leerlingen, vaardigheden van de leerlingen, valkuilen van leerlingen, efficiëntie van de lessen enz.Leerlingbegeleiding
Hoewel er vaak klassen van 20 tot 30 leerlingen worden gevormd is het belangrijk dat iedere leerling in beeld is en begeleid wordt. Het is daarom noodzakelijk dat docenten hun leerlingen leren kennen en per leerling een beeld krijgen van het functioneren op school, maar ook het functioneren van een leerling buiten school. Leerlingen zitten een zeer groot gedeelte van hun jeugd op school waardoor er op docenten een verantwoordelijkheid rust die verder reikt dan alleen lesgeven. School is vaak de plek waar problemen in de thuissituatie, psychische problemen, sociale problemen, leerproblemen, gedragsproblemen enz. naar voren komen. Voor docenten is het van belang dat zij leren hiervan de signalen te herkennen en weten welke stappen er daarna genomen moeten worden om een leerling te kunnen helpen met zijn/haar probleem.
Ook de "kleinere problemen van iedere dag" vragen tijd en moeite van een docent. Een kwijtgeraakte sleutelbos, overleden huisdier, onvoldoende voor een SO woordjes e.d. kunnen een leerling aardig van streek doen raken.
De leerlingbegeleiding beperkt zich niet alleen tot het verhelpen van "problemen." Ook het coachen van leerlingen in de dagelijkse praktijk is een belangrijke taak van de docent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het "leren leren" van een (vaak onderbouw) leerling of simpelweg het geven van een compliment en het tonen van interesse in het welzijn van een leerling.
Administratie
Alle gegevens van leerlingen die van belang zijn voor het onderwijs moeten worden bijgehouden. Voor de docent betekent dit de volgende dingen geadministreerd moeten worden:Overige taken
Behalve bovenstaande taken, die de dagelijkse praktijk van docenten domineren, moeten docenten nog vele andere werkzaamheden verrichten. Hieronder volgt een kleine greep uit de overige werkzaamheden van een docent:Vrije tijd
Het aantal lessen dat een docent moet geven is afhankelijk van het taakbeleid van de school. Meestal wordt hierbij uitgegaan van een oude CAO-regeling waarbij 25 lesuren van 50 minuten per week als maximum wordt gesteld. Uiteindelijk dient altijd uitgegaan te worden 1659 arbeidsuren per jaar. Hieronder vallen alle activiteiten die een docent moet verrichten. Of een docent zijn werkzaamheden daadwerkelijk binnen deze tijd verricht is van vele factoren afhankelijk. Het is echter meer aannemelijk dat er meer arbeidsuren worden gemaakt dan dat er minder worden gemaakt.Uitgaande van 11 vakantieweken per jaar (want die heeft een docent in het voortgezet onderwijs inderdaad) maakt een docent, volgens het boekje, wel een werkweek van ruim 40 uur. In de praktijk wordt dit vaak meer dan 40 uur. Naast de schoolvakanties en feestdagen mag een docent overigens geen normale vrije dagen opnemen.
Conclusie
Een docent in het voortgezet onderwijs heeft veel meer taken dan alleen lesgeven. Hoewel lesgeven nog altijd de belangrijkste taak is van een docent moet er rekening mee worden gehouden dat bijna de helft van de tijd in andere zaken gaat steken. Hoe de lesgevende taak zelf wordt uitgevoerd is o.a. afhankelijk van schooltypen en niveaus. Uiteindelijk maakt een docent een werkweek van meer dan 40 uur, waar tegenover wel 11 vakantieweken staan.Lees verder
- Bijles geven aan scholieren
- Hoe vind ik een baan als leraar?
- Salarissen in het voortgezet onderwijs
Warning: Undefined array key 105666 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 202
Warning: Undefined array key 105695 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 202