InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Voorbereiden van een goed interview

Voorbereiden van een goed interview

Het is gebruikelijk om bij een kwalitatief onderzoek gebruik te maken van een interview-methode. Om een goede interview te kunnen doen is het van belang om de juiste voorbereidingen te treffen. Om de gewenste resultaten te kunnen halen uit een interview, is het cruciaal om voorbereid te zijn en de juiste hulpmiddelen te gebruiken. In dit artikel worden 5 fasen besproken die gebruikt kunnen worden tijdens de voorbereiding van een interview. De auteurs Baarda, Goede & Meer-Middelburg beschrijven in het Basisboek interviewen, dat een goede voorbereiding essentieel is voor het welslagen van een interview (Baarda, Goede & Meer-Middelburg, 2007). Hieronder worden deze stappen één voor één besproken en dienen als hulpmiddel voor het uitvoeren van een kwalitatief goed onderzoek.

Stap1: Onderwerp voorbereiden

In de eerste fase wordt het onderwerp van het onderzoek voorbereid. Er wordt zoveel mogelijk informatie verzameld over het onderwerp. Alles wat over het onderwerp geschreven is wordt onderzocht en bewerkt. Door dit te doen krijgt de onderzoeker een goed beeld over wat er al bekend is over het onderwerp. De onderzoeker heeft dan tijdens het doen van de interviews de mogelijkheid om dieper in te gaan op de bestaande informatie. De doelstelling hiervan is het vinden van nieuwe informatie, dat nog onbekend is in de literatuur.

Stap 2: Bepalen van de geïnterviewde

Een veel voorkomend probleem bij de interviewmethode is dat de onderzoeker niet de juiste persoon of personen kiest of te pakken krijgt om te interviewen. Het is voor een onderzoeker soms nodig om de persoon voor zich te winnen en over te halen om mee te werken aan het onderzoek. Er zijn verschillende mogelijkheden om de potentiële deelnemers te benaderen. Voor het uitnodigen van de deelnemers is het bij het toepassen van een interview, het meest gebruikelijk om te kiezen voor een telefonische benadering.

Stap 3: Maken van een afspraak

Zoals in stap 2 is beschreven, is het gebruikelijk om telefonisch contact op te nemen met de potentiële deelnemers. Bij het telefonisch benaderen van potentiële deelnemers zijn er verschillende aandachtspunten waar de onderzoeker rekening mee moet houden. Een aantal voorbeelden zijn: het van te voren bepalen van wat je wilt vragen en bespreken, zorgen voor mogelijke data, nagedacht hebben over tijdstippen en plaatsen, aanwezigheid van pen en papier, duidelijk spreken, voorstellen van je zelf, doel en duur van het interview, samenvatten van de gemaakte afspraken en beleefd afscheid nemen. Deze aandachtspunten zijn van belang voor een goed telefoongesprek.

Stap 4: Inleven in onderwerp

Het is voor een onderzoeker goed om na te denken over wat hem te wachten staat tijdens het interview. Het is goed voor een onderzoeker om zich af te vragen wat het belang van de geïnterviewde is om deel te nemen aan het onderzoek. Door dit te doen, is het voor de onderzoeker mogelijk om zich in de geïnterviewde te plaatsen en aan de hand daarvan te bepalen hoe de onderzoeker zich zou moeten opstellen tijdens het interview. . Het doen van een interview kost tijd en vaak geld. De deelnemer moet moeite doen om aanwezig te zijn en tijd vrij te maken voor het onderzoek. Daarom is het belangrijk om het interview goed voor te bereiden, zodat het goed zal verlopen. Je hebt vaak geen tweede moment om bij elkaar te komen of het interview opnieuw te doen. Daarom moet de onderzoeker er voor zorgen dat het de eerste keer goed verloopt en dat de benodigde informatie verzameld kan worden na het gesprek.

Stap 5: Bepalen registratie interview

Voorafgaand aan het interview kiest de interviewer hulpmiddelen die hij dient te gebruiken om te kunnen registreren: een schrijfblok, opnameapparatuur, een fototoestel of meerdere media. Alle media hebben voordelen en beperkingen. Het maken van notities tijdens het interviewen heeft als voordelen dat tijdens het interviewen al een selectie gemaakt wordt van datgene dat is besproken. Het is ook makkelijk om terug te kijken in de aantekeningen naar datgene dat is besproken. Het materiaal is bovendien gemakkelijk mee te nemen. Het nadeel is dat de interviewer twee dingen tegelijk moet doen: een gesprek leiden en schrijven. Sommige mensen kunnen dan moeilijk hun aandacht bij het gesprek houden. Wanneer de interviewer ervoor kiest om alleen trefwoorden te op te schrijven, is het wel van belang om de aantekeningen na het interview zo snel mogelijk uit te schrijven, zodat je nog wel steun hebt aan je geheugen.

De vijf stappen die hiervoor zijn benoemd zijn bepalend voor de kwaliteit van de interviews. Door goed voorbereid te zijn, kan een interviewer ervoor zorgen dat de gesprekken goed verlopen. Door goed voorbereid te zijn kan de onderzoeker ervoor zorgen dat het gesprek goed verloopt en de geïnterviewde een goed gevoel heeft. Dit kan weer leiden tot een kwalitatief goed interview, dat nodig is voor het verkrijgen van de juiste voor het onderzoek.
© 2012 - 2018 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Baarda, D.B., de Goede, M.P.M & van der Meer-Middelburg, A.G.E (2007). Basisboek interviewen, handleiding voor het voorbereiden en afnemen van interviews, Wolters-Noordhoff, 2e herziene druk, 13-118.

Reageer op het artikel "Voorbereiden van een goed interview"

Infoteur: Fikretakin
Gepubliceerd: 17-08-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!