InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Verschillende soorten steekproeven

Verschillende soorten steekproeven

Wanneer je een onderzoek uitvoert moet je ook regelmatig gebruik maken van steekproeven. Het is heel belangrijk om de juiste steekproef voor het onderzoek te gebruiken. Wanneer je de juiste steekproef gebruikt wordt de betrouwbaarheid van je onderzoek verhoogd.

Aselecte steekproeven

Bij een aselecte steekproef heeft iedereen evenveel kans om geïnterviewd te worden.

De volgende steekproeven zijn aselect:
  • Enkelvoudige steekproef
  • Systematische steekproef
  • Cluster steekproef
  • Getrapte steekproef
  • Gestratificeerde steekproef

Enkelvoudige steekproef
Uit een data bestand wordt willekeurig een steekproef gehouden. De personen bij wie de steekproef wordt uitgevoerd zijn willekeurig getrokken bijvoorbeeld door de computer.

Systematische steekproef
Uit bijvoorbeeld een kaartenbak wordt elke keer de tiende kaart getrokken. Eerst de 10e, 20e 30e enzovoorts. De kaarten zijn willekeurig in de kaartenbak gezet.

Clustersteekproef
Bij een clustersteekproef ondervraag je een hele groep. Het gaat hier meestal al om bestaande groepen. Denk hierbij aan een klas of een team.

Getrapte steekproef
Bij een getrapte steekproef neem je uit een clustersteekproef weer een aselecte groep waarbij je weer een steekproef afneemt.

Gestratificeerde steekproef
Bij een gestratificeerde steekproef deel je de groep op in deelpopulaties. Denk hierbij aan een groep wijkbewoners die je weer verder opdeelt. Je kunt die groep bijvoorbeeld weer opdelen in alle vrouwen uit de wijk.

Selecte steekproef

Een selecte steekproef is het aan de interviewer of er wel of niet een steekproef bij jou wordt afgenomen.

De volgende steekproeven zijn select:
  • Quotasteekproef
  • Zelfselectie
  • Doelgerichte steekproef
  • Praktisch bruikbare steekproef
  • Sneeuwbalsteekproef

Quotasteekproef
Bij een quotasteekproef bepaal je een maximum aantal personen bij wie je de steekproef afneemt. Bijvoorbeeld 25 mannen en 25 vrouwen.

Zelfselectie
Bij een zelfselectie laat je de mensen zelf bepalen of ze mee doen aan een steekproef. Er wordt een advertentie neergezet waarin een aantal eisen staan waar je aan moet voldoen. Voldoe je aan die eisen kan je meedoen aan de steekproef.

Doelgerichte steekproef
Bij een doelgerichte steekproef zoek je mensen met bepaalde kenmerken. Je zoekt typische gevallen die je nodig hebt voor jouw steekproef. Bijvoorbeeld alleen maar mensen met een hartafwijking.

Praktisch bruikbare steekproef
Bij een praktisch bruikbare steekproef vraag je aan willekeurige mensen of ze mee willen doen aan jouw steekproef.

Sneeuwbalsteekproef
Bij een sneeuwbalsteekproef maak je gebruik van mensen uit je eigen kenniskring om een steekproef bij af te nemen.
© 2011 - 2017 Christel3, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
T-toets 2 - gemiddelden onafhankelijke steekproevenEen t-toets wordt uitgevoerd om te bekijken of een verschil significant is. Oftewel: komt het verschil door toeval of is…
T-toets 3 - gemiddelden afhankelijke steekproevenEen t-toets derde variant wordt uitgevoerd om te kijken of een verschil tussen twee afhankelijke steekproeven significan…
Inferentie: zuiverheid, vertekening en variabiliteitInferentie: zuiverheid, vertekening en variabiliteitOp basis van steekproefgegevens uitspraak doen over de populatie, is de betekenis van inferentie bij statistiek. Waarom…
OnderzoeksmethodenOnderzoeksmethodenAls je een marktonderzoek gaat uitvoeren zul je een onderzoeksmethode moeten kiezen. Hier kun je vinden welke onderzoeks…
Verklarende statistiekVerklarende statistiekIn marketing en marktonderzoek spelen statistieken een belangrijke rol. Er is de beschrijvende statistiek, maar ook de v…

Reageer op het artikel "Verschillende soorten steekproeven"

Infoteur: Christel3
Laatste update: 01-10-2013
Gepubliceerd: 26-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Schrijf mee!