InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > De nieuwe eindexamenregeling: wanneer ben ik geslaagd?

De nieuwe eindexamenregeling: wanneer ben ik geslaagd?

De nieuwe eindexamenregeling: wanneer ben ik geslaagd? In het schooljaar 2012 en 2013 is er een nieuwe slagingsregeling voor het voorgezet onderwijs. De regels zijn strikter en het zal dus moeilijker zijn om je diploma te kunnen halen. Lees hier wanneer je gezakt of geslaagd bent.

De 5,5-norm

De nieuwe regeling van 2012 houdt in dat het gemiddelde van je centrale eindexamens een 5,5 moet zijn. Heb je bijvoorbeeld dus 7 vakken waar je eindexamen in hebt gedaan, dan tel je de 7 behaalde cijfers bij elkaar op en deelt dit dan door het aantal vakken waar je examen in hebt gedaan. Is dit gemiddelde 5,5 of hoger, dan ben je geslaagd. Is dit 5,4 of lager, dan ben je sowieso gezakt. Deze regel geldt voor zowel VMBO, HAVO en VWO.

Hierna wordt er gekeken naar je eindcijfers. Per afdeling gelden andere regels.
De regels die voor alle afdelingen gelden zijn dat voor de vakken CKV(of ander kunstvak) en lichamelijke opvoeding (LO) de leerling een voldoende moet staan.

VMBO

Je bent geslaagd als:
  • Al je cijfers een 6 of hoger zijn
  • Je één 5 hebt terwijl al je andere cijfers 6 of hoger zijn
  • Je één 4 hebt terwijl al je andere cijfers 6 of hoger zijn waarvan ten minste één een 7 of hoger is
  • Je twee keer een 5 hebt terwijl je andere cijfers een 6 of hoger zijn waarvan ten minste één een 7 of hoger is

Je bent dus gezakt als:
  • Je in totaal drie keer een 5 of lager hebt
  • Je een 3 hebt als eindcijfer
  • Je twee keer een 5 hebt terwijl het gemiddelde van je andere cijfers 5,9 of lager is en je geen enkele 7 of hoger hebt
  • Je een 4 en een 5 hebt

Een extra regel van het VMBO is dat het sectorwerkstuk met een voldoende moet worden afgesloten.

HAVO en VWO

Je bent geslaagd als:
  • Al je cijfers een 6 of hoger zijn
  • Je één 4 hebt terwijl al je andere cijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van deze cijfers 6,0 of hoger is
  • Je twee keer een 5 hebt terwijl het gemiddelde van je andere cijfers 6,0 of hoger is
  • Je een 4 en een 5 hebt terwijl het gemiddelde van je andere cijfers 6,0 of hoger is

Je bent dus gezakt als:
  • Je een 3 hebt als eindcijfer
  • Je twee keer een 5 of een 5 en een 4 hebt terwijl het gemiddelde van je andere cijfers 5,9 of lager is

Nieuwe regeling 2012-2013

In het schooljaar van 2012-2013 komt er een nieuwe regeling die het behalen van een diploma nóg moeilijker zal maken. Deze nieuwe regeling houdt in dat men op de HAVO en het VWO voor de vakken Engels, Nederlands en Wiskunde maar één onvoldoende mag halen op de eindlijst. Bij het behalen een 4 op de eindlijst is de leerling gelijk gezakt.
Heb je bijvoorbeeld voor Engels een 5, Nederlands een 5 en Wiskunde een 6, dan ben je gezakt.

Het afronden van cijfers

Het afronden van cijfers zorgt nog wel eens voor verwarring. De cijfers worden, zoals men dat noemt, 'afgekapt'. Dit doet men als volgt:
  • een 5,45 wordt een 5,4 -> onvoldoende
  • een 5,49 wordt een 5,4 -> onvoldoende
  • een 5,51 wordt een 5,5 -> voldoende

Het is dus mogelijk om op één tiende te zakken voor je examens als het gemiddelde van je eindexamencijfers bijvoorbeeld een 5,49 is. Dit wordt een 5,4, dus een onvoldoende!

Herkansing

Gelukkig kun je één herkansing doen van je eindexamens. Denk goed na over de keuze van het vak dat je wilt herkansen. Soms is het beter om een vak te herkansen waarvan je van die 6 een 9 kunt maken, dan een vak te herkansen waarvan je van die 4 misschien een 5 kunt maken. Kies dus strategisch!
© 2012 - 2017 Luipaard, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eindexamen vwo 2017: rooster, slagingseisen en uitslagEindexamen vwo 2017: rooster, slagingseisen en uitslagIeder jaar een spannende periode: de eindexamens. Wanneer vinden ze precies plaats, wat voor hulpmiddelen mag je gebruik…
Eindexamen 2013: alle vakken, data en tijdstippenEindexamen 2013: alle vakken, data en tijdstippenOp 13 mei 2013 gaat het weer van start: dan bijten de eerste middelbare scholieren het spits af voor het eindexamen 2013…
Rooster en uitslag eindexamens vmbo bb 2017Rooster en uitslag eindexamens vmbo bb 2017Het rooster voor de papieren landelijke examens voor leerlingen van het vmbo bb (basisberoepsgerichte leerweg) gaat maan…
Eindexamen 2018: Rooster voor vmbo, havo en vwoEindexamen 2018: Rooster voor vmbo, havo en vwoIn mei 2018 vinden weer de eindexamens voor middelbare scholieren van het vmbo, de havo en het vwo plaats; zoals elk jaa…
Rooster en uitslag eindexamens vmbo kb 2017Rooster en uitslag eindexamens vmbo kb 2017Vrijdag 12 mei 2017 gaan de papieren landelijke examens voor leerlingen van het vmbo kb (kaderberoepsgerichte leerweg) v…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "De nieuwe eindexamenregeling: wanneer ben ik geslaagd?"

Reacties

Dounia, 23-06-2014 12:12 #3
En wat gebeurt er met het combinatiecijfer, waarbij wordt dat berekend?

Gonny, 15-05-2014 09:50 #2
Ik heb lo2 ook als examenvak en dit goed afgesloten met een 7. Telt deze 7 ook mee voor het gemiddelde cijfer om aan een 5,5 te komen? Ik moet verder examen doen Nederlands, Engels, economie, geschiedenis en wiskunde.

Eline Kalkman, 21-05-2013 17:49 #1
Als je dus een 5,4 gemiddelde heb, kan je dan nog herkansen zodat dit gemiddelde omhoog gaat, of ben je dan echt 'zonder meer' gezakt?

Infoteur: Luipaard
Gepubliceerd: 06-06-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Reacties: 3
Schrijf mee!