InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Naar de middelbare school, wat voor schoolspullen kopen?

Naar de middelbare school, wat voor schoolspullen kopen?

Naar de middelbare school, wat voor schoolspullen kopen? Het is zo ver. Grote groepen groep 8 kinderen gaan naar de brugklas. Wanneer je naar de middelbare schoo gaat heb je veel spullen nodig. Soms weet je niet meer wat je allemaal nodig hebt. Hier is een overzicht te vinden van dingen die je zeker moet kopen voor de middelbare school. De V&D heeft jaarlijks school acties en ook de boekhandel heeft veel van de spullen die je nodig hebt. Verder kun je goedkope spullen vinden bij de Hema, Wibra of Action. Veel plezier in de brugklas!

Tas

Een goede tas is erg belangrijk. Wanneer je naar de brugklas gaat zul je veel boeken krijgen. Je tas moet dus groot en stevig genoeg zijn om een groot aantal boeken te kunnen verdragen. Tassen van kibling zijn onder ouders erg populair. Deze tassen zijn inderdaad van goede kwaliteit. Ze zijn echter vrij duur en vallen absoluut niet in de smaak onder jongeren. Een kibling tas vinden zij vaak voor 'watjes en nerds'. Een goed alternatief is een eastpack tas. Zorg er wel voor dat je een groot model hebt, want een normale eastpack tas is te klein voor al je boeken.

Agenda

Er zijn erg veel agenda's te koop. Er zijn hele simpele en hele uitbundige agenda's. Vanuit school wordt er over het algemeen gewerkt met een 'week agenda'. Op deze agenda is de week over twee pagina's verdeeld. Links de dagen maandag t/m woensdag, en rechts donderdag t/m zondag. Dit geeft het beste overzicht zodat je makkelijker je huiswerk kunt plannen.

Schrijfgerei

  • Etui: Ee goed etui is altijd prettig werken. Een te groot etui is vervelend, maar met een te klein etui is helemaal niet te werken. Er zijn etuis met allerlei verschillende opdrukken. Zorg voor een mooi formaat en kies een etui dat bij je past.
  • Passer: Je hebt een passer nodig om, bij bijvoorbeeld wiskunde, cirkels te tekenen.
  • Plakstift: Je hebt een plakstift nodig om werkstukken e.d. te maken.
  • Schaar: Ook een schaar is nodig voor werkstukken e.d.
  • Grijs HB-potlood: Potloden heb je nodig om te tekenen bij bijvoorbeeld wiskunde. Koop een pakje potloden. Los zijn ze duurder en ze komen toch wel op.
  • Gum: Een goede gum werkt prettig. Je kunt de achterkant van je potlood pakken, maar een echte gum werkt beter.
  • Puntenslijper: Neem een puntenslijper met opvangbakje. Dan kan je je potloden gewoon aan je tafel slijpen en hoef je niet midden in de les naar de prullenbak te lopen.
  • Markeerstiften: Erg handig met aantekningen maken en leren zijn markeerstiften. Zorg dat je een setje hebt. Laat de dop niet te lang van de stift, dan droogt hij uit!
  • Pen: Op de basisschool schreef je waarschijnlijk met een vulpen. Op de middelbare school schrijft vrijwel iedereen met een balpen. Het is aan te raden om in ieder geval ook balpennen te kopen. Deze schrijven sneller, wat erg fijn is bij het maken van aantekeningen.
  • Geo-driehoek: Je hebt een geodriehoek nodig om hoeken te kunnen meten en tekenen. Deze kun je tevens als lineaal gebruiken. Koop een flexible geo-driekhoek. Deze breken minder snel.

Schriften en papier

Koop schriften in grote verpakkingen. Dit is een stuk goedkoper dan losse schriften en je zult ze zeker opmaken. Per vak kun je soms wel drie schriften per jaar nodig hebben. Krijg je ze niet op, dan heb je alvast schriften voor het volgende jaar!

  • Schriften met lijntjes (gelinieerd, A5- en A4formaat)
  • A5 schriften heb je nodig voor vakken waar je niet zoveel hoeders schrijven omdat je een werkboek hebt. A4 schriften heb je nodig voor vakken waar je veel moet schrijven, zoals geschiedenis of aardrijksunde.
  • Schriften met ruitjes (A4)
  • Een A4 ruitjesschrift heb je nodig voor de vakken wiskunde, natuurkunde en later scheikunde.

Kaftpapier

Ook kaftpapier is er in alle soorten en maten. Zorg voor stevig papier. Hoe leuk een printje ook kan zijn, de stevigheid is het belangrijkste. Een leuke print én stevig papier is natuurlijk helemaal goed. Houd wel de prijzen in de gaten, deze kunnen erg veel verschillen.

Rekenmachine

In de eerste jaren voldoet een gewone rekenmachine waarmee je machten en wortels kunt uitrekenen. Ook moet de rekenmachine de functies cos, sin, tan hebben. In de bovenbouw is een grafische rekenmachine nodig.

Etiketten

Etiketten kun je op boeken plakken, om je naam en de titel van het boek op te schrijven. Als je een simpee kaft hebt is het leuk om een vrolijk etiket erop te plakken.

Map

In een map kun je al je werken, aantekeningen en opdrachten bewaren. Het makkelijkste is om een 4 rings map te nemen.

Sportkleding

Scholen elk eigen regels omtrent sportkleding. De schoenen moeten in ieder geval niet afgeven. Spiets hoe en met een zwarte zool mogen dus meestal ook niet. De meeste scholen vragen een blauwe (korte) broek met wit shirt te dragen. Vraag dit echter na, want dit kan per school verschillen.
© 2011 - 2014 Timkraai, gepubliceerd in Diversen (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Schrijf en tekenwaren en Schooltassen.
Gerelateerde artikelen
Schoolspullen kopen: alles voor het nieuwe schooljaarSchoolspullen kopen: alles voor het nieuwe schooljaarDe vakantie is (bijna) achter de rug en het wordt tijd om je klaar te maken voor het nieuwe schooljaar. Nieuwe schoolspu…
Naar de brugklas, wat heeft uw kind allemaal nodig?Naar de brugklas, wat heeft uw kind allemaal nodig?Gaat uw kind dit jaar naar de brugklas? Dit is vaak een spannende, maar ook leuke periode voor u en uw kind. Allereerst…
Fluitend door de brugklasFluitend door de brugklasJe gaat je basisschool verlaten en naar de brugklas. Spannend! In de brugklas krijg je boeken mee naar huis. Ook heb je…
Een nieuw schooljaar, wat heb ik nodig?Een nieuw schooljaar, wat heb ik nodig?De vakantie is weer voorbij, het schooljaar gaat beginnen. Maar wat heb ik eigenlijk nodig voor het nieuwe schooljaar? H…
Je schoolspullen overzichtelijk houdenJe schoolspullen overzichtelijk houdenEen nieuw schooljaar begint steeds weer met dezelfde voornemens: Je huiswerk netjes maken! De eerste weken is dit nog ge…

Reageer op het artikel "Naar de middelbare school, wat voor schoolspullen kopen?"

Reacties

Esmee, 01-05-2014 20:00 #6
Hey, ik ben esmee en ik ga na de vakantie naar klas 1 (havo) ik weet ook al of ik ben toegelaten of niet en dat ben ik wel! en dit is van mij een tip: wacht tot dat er in de V&D weer een school kampus komt! Dan zijn er allemaal dingen (agenda's, mappen, schriften, pennen, potloden, kaftpapier) en dan is het ook niet eens duur! ik heb zelf ook gewoon een notitieboekje gekocht en 2 potloden en een pen want de rest heb ik zelf al maar ik ga wachten tot dat de V&D weer een school kampus heeft! dan haal ik daar mn agenda want die heb ik wel nog nodig. X Esmee trouwens ik ga naar de montessori high school in leeuwarden en ik ben de enigste in de klas die daar naar toe gaat en ben dus best wel bang dat ik geen vrienden maak ofz

Anoniem, 05-08-2013 11:45 #5
Ik ga na de zomervakantie naar de tweede en wou even reageren op iemand die een schoudertas wou kopen. Ik zelf heb een bowling bag van Converse. (dat is dus een schoudertas, alleen je kan hem ook aan je arm dragen met de wat kortere hengsels aan de tas. Dat doe ik altijd.) Verder heb ik echt nog nooit gehoord dat je op de meeste scholen verplicht een blauwe broek moet dragen en een wit shirt.

Anoniem, 26-07-2013 10:59 #4
Hee

Deze site is vet handig, alleen geven jullie ook tips?
Want ik ga als enigste van mijn klas naar een school en ik ben erg bang dat ik geen vriendinnen of vrienden krijg!
Dus als iemand tips voor mij heeft wil ik die graag horen
Alvast bedankt allemaal! Reactie infoteur, 28-07-2013
Hoi Merian,

De enige tip die ik je kan geven is om vooral niet bang te zijn dat het fout loopt! Toen ik naar de middelbare school ging was ik de enige van mijn klas die naar die school ging. Ik heb er achteraf nooit spijt van gehad en vond het alleen maar een voordeel!

In je nieuwe klas zitten vast een paar mensen die bij elkaar op de basisschool in de klas zaten, maar die zijn op één hand te tellen. Het is voor iedereen een nieuw begin en je gaat enorm veel nieuwe en leuke mensen leren kennen!

Dus wees gerust en neem van mij aan dat je er alleen maar meer vrienden en vriendinnen bij gaat krijgen.

Tim

Anoniempje, 15-07-2013 11:12 #3
Ik heb alle spullen al gekocht. ik ga een schoudertas kopen is dat slim?

Anoniem, 22-02-2013 20:11 #2
Hoi, ik zit in de middelbare en ik heb een normale eastpak en alles past gewoon. In mijn tas zitten gewoon de boeken voor de hele dag en mijn etui.(ik gebruik mijn kluisje alleen voor mijn jas).Een grote eastpack is echt veels te groot.

Anoniem, 21-08-2012 09:04 #1
Hallo,
ik heb een vraag. Ik moet een vulpotlood kopen en ik wou vragen of een stabilopotlood ook goed is?
Gr anoniem Reactie infoteur, 21-08-2012
Je kunt gewoon gebruik maken van een 'normaal' stabilopotlood hoor ;) Het maakt allemaal niet uit, als het maar iets is dat je kunt uitgummen. Je gebruikt het bijvoorbeeld tijdens het tekenen van figuren bij wiskunde.

Infoteur: Timkraai
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!