InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studie in Noorwegen: Gratis studeren in Noorwegen

Studie in Noorwegen: Gratis studeren in Noorwegen

Studie in Noorwegen: Gratis studeren in Noorwegen Gratis studeren in Noorwegen. Het is mogelijk om in het erg welvarende land Noorwegen gratis te studeren. Er worden in Noorwegen verschillende gratis Bachelor studies en Master studies aangeboden. Waar in Zweden en Denemarken wij kunnen profiteren dankzij ons EU-lidmaatschap, kunnen we in Noorwegen studeren omdat we wereldburgers zijn. Het kwalitatief hoogstaande gratis onderwijs in Noorwegen wordt mogelijk gemaakt voor internationale studenten. Voordelen en nadelen van studie in Noorwegen.

Gratis studeren in Noorwegen

Nu al vier jaar op een rij is volgens de VN Noorwegen het land met de hoogste levenstandaard in de wereld. Met maar 4.6 miljoen bewoners is het een erg dunbevolkt land. Noorwegen is een land dat steeds populairder begint te worden als vakantiebestemming. Niet alleen als wintersport bestemming, maar ook voor gewone vakanties. Het heeft natuurlijk een wonderschone natuur waarvan veel gedeeltes nog enigszins ongerept zijn gebleven. Maar ook steeds meer buitenlanders komen in Noorwegen om te studeren. Hoewel Noorwegen niet lid is van de EU, zijn ze dankzij het EEA akkoord wel met de EU verbonden op punten van economie, handel en ook onderwijs. Daarnaast zijn ze ook een Schengenland, wat daar verblijven voor ons een stuk gemakkelijker maakt. Noorwegen biedt alle internationale studenten gratis een gratis studie aan. Ze hebben op dit moment 14000 internationale studenten, maar hopen dat aantal uit te breiden. Dus waarom zou jij je niet bij die 14000 voegen? In het buitenland studeren is een geweldige ervaring en al helemaal wanneer dat gratis kan. Laten we nu praktische zaken bespreken door te kijken naar de voordelen en de nadelen van het studeren in Noorwegen.

Overzicht van landen waar je gratis kunt studeren

In mijn special Buitenland studeren: gratis studie overzicht kunt u precies vinden in welke landen u gratis kunt studeren en er wordt ook voorzien in praktische informatie per land.

De voordelen van studeren in Noorwegen

Gratis studeren in Noorwegen, geen collegegeld

Dit is natuurlijk het allerbelangrijkste voordeel. Er hoeft simpelweg geen collegegeld te worden betaald. Wel moet er voor de boeken betaald worden en in het geval van enkele universiteiten en hoge scholen ook eenmalig inschrijvingsgeld om de administratieve kosten te dekken. Pas wel op, er is een enkele instelling die wel collegegeld vraagt. Neem contact op met de betreffende universiteit. Over het algemeen is het echter wel gratis.

Hoge kwaliteit van onderwijs in Noorwegen

Noorwegen staat in de wereld bekend als een land met goede universiteiten en hoge scholen. Toch gaan veel Noren naar Denemarken of Zweden om te studeren omdat ze voelen dat het daar nog net iets beter is (en vooral goedkoper). Echter, het onderwijs dat de Noren genieten is erg goed. En de Bachelor of Master bul die je behaalt zal overal geaccepteerd worden. Een voordeel van studeren in Noorwegen is dat je in kleine groepen studeert en dat daardoor docenten erg gemakkelijk benaderbaar zijn. Ook zijn de studieprogramma's erg flexibel. Noorwegen wil erg graag meer internationale studenten aantrekken en biedt daarom steeds meer Engelse programma's aan, vooral veel Masters. Op de websites van de universiteiten kun je zien welke Engelstalige Bachelors en Masters ze aanbieden. Ook kun je via bachelorsportal.eu en mastersportal.eu veel studie programma's vinden.

Lijst met Noorse universiteiten:
  • Agder College
  • Agricultural University of Norway
  • Ålesund College
  • Bergen College
  • Bergen University
  • Gjøvik College
  • Høgskolen i Bodø
  • Høgskolen i Hedmark
  • Høgskolen i Oslo
  • Lillehammer College
  • Molde College
  • National College of Art & Design
  • Nesna College
  • Nord-Trøndelag College
  • Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet
  • Norwegian Institute of Technology, Trondheim
  • Norwegian School of Economics and Business Administration
  • Norwegian School of Management
  • Norwegian University of Science and Technology
  • Norwegian University of Life Sciences
  • Oppland College
  • Østfold College
  • Sør-Trøndelag College
  • Stavanger College
  • Stord/Haugesund College
  • Telemark College
  • UNIK - Center for Technology at Kjeller, University of Oslo
  • University of Agder
  • University of Bergen
  • University of Oslo
  • University of Stavanger
  • University of Tromsø
  • Vestfold College
  • Volda College

Goed Engels gesproken in Noorwegen en Noorse talencursus

Er wordt in Noorwegen overal goed Engels gesproken. Sterker nog, het is het land in Europa waar Engels als tweede taal het beste wordt gesproken. Op nummer twee komt Nederland. Mocht je echter wel graag de Noorse taal leren, dan kan dat ook. Universiteiten bieden vaak Noorse cursussen aan in de Zomervakanties, maar ook tijdens het collegejaar. Ook de gemeentes bieden door het jaar heen Noorse Taalcursussen aan.

Geweldige buitenland ervaring, studeren in Noorwegen

Noorwegen heeft alles te bieden wat een internationale student zich maar kan wensen. Prachtige natuur, bruisende steden en leuke mensen. Daarnaast is er ook een erg hechte internationale gemeenschap aanwezig, waar je verschillende culturen en nationaliteiten leert kennen. Natuurlijk is in het buitenland studeren uberhaupt ontzettend goed voor je persoonlijke ontwikkeling.

Studiefinanciering meenemen en Studenten OV vergoeding

De kans is erg groot dat je de Nederlandse Studiefinanciering gewoon mee mag nemen. Wel moet je dit speciaal aanvragen via Duo en zorg ervoor dat je alle voorwaarden goed doorleest. De belangrijkste voorwaarde die wordt gesteld is dat het een volledige opleiding moet zijn. Dus een volledige Bachelor of Master. Daarnaast kun je ook een maandelijkse vergoeding aanvragen voor het Student OV waar je geen gebruik van maakt in Nederland. Dit is zo'n 90 euro extra.

In Noorwegen studeren en een bijbaan

Het is goed mogelijk om een bijbaan te nemen in Noorwegen. Je vergroot je kansen op een leuke baan wel altijd als je de taal kunt spreken. Daarom is het raadzaam om wanneer je van plan bent om lang in Noorwegen te blijven, een taalcursus gaat doen. Wanneer je binnen de EU studeert, heb je als student geen werkvergunning nodig om te mogen werken. Hoewel Noorwegen geen EU land is, heeft het wel speciale afspraken met de EU (EEA). Zo hoef je je alleen te registreren bij de Noorse politie voordat je aan de slag kan. Je mag echter niet meer dan 20 uur per week werken. Daarnaast is het ook verstandig om een bankrekening te openen in het land van bestemming.

De Nadelen van studeren in Noorwegen

Erg dure levenstandaard

Noorwegen is verreweg het duurste land om in te wonen. Ook van de landen waar je gratis kunt studeren, is Noorwegen het land met de duurste levensstandaard. Zo kun je voor een biertje al snel 8 euro betalen. Vandaar dat veel Noren dus naar Denemarken of Zweden trekken om daar goedkoper te kunnen studeren. Kamers zijn ook erg duur, met een kamerprijs tussen de 375 - 550 euro. Reken verder op een maandelijks budget van een goede 1000 euro in de maand.

Twee-jarige Masters in Noorwegen

Bijna zonder uitzondering zijn alle Masters in Noorwegen 2-jarig. Een enkele duurt een jaar, maar dat zijn vaak voorbereidende Masters voor bijvoorbeeld een research Master. Er is natuurlijk niets mis mee dat de Masters in Noorwegen een jaar langer duren. Sterker nog, je leert veel meer en je diploma is daardoor misschien wel meer waard. Het probleem is alleen dat je maar vier jaar studiefinanciering krijgt van de Nederlandse Overheid. Je zult dus goed moeten bekijken of eventueel verlenging mogelijk is, of dat je een bedrag kunt krijgen vanuit je gastland, of dat je misschien zelf in staat bent om een extra jaar in levensonderhoud te voorzien.

Engelse taaltoets

Aangezien je in Noorwegen een Engelstalige opleiding gaat doen, moet je ook kunnen aantonen dat je Engels van een dusdanig goed niveau is dat je zonder problemen deel kunt nemen aan de colleges. Deze toetsen zijn helaas vrij duur om te laten afnemen. De meeste voorkomende toetsen zijn de TOEFL en de IELTS test. Denk eraan dat de toetsen vaak maar 2 jaar geldig zijn, dus zorg er voordat je wordt toegelaten binnen die 2 jaar.

Noors klimaat en gebrek aan daglicht

Er zijn een aantal gebieden in Noorwegen waar het klimaat op zijn zachts gezegd niet optimaal is. Zo is Bergen een van de meest regenachtige steden van Europa met meer dan 300 regendagen per jaar. Er zijn daar paraplu automaten op straat te vinden.Hoe hoger je woont in Noorwegen, hoe kouder en donkerder het wordt. De winters zijn erg streng en met veel sneeuw. Het is dan ook niet voor niets een populaire wintersport bestemming. Je moet echter wel rekening houden met het gebrek aan daglicht, als je van je zelf weet dat je gemoedstoestand eronder kan lijden.

Ver van huis

Naast dat naar het buitenland gaan erg avontuurlijk en spannend is, kun je natuurlijk ook een beetje heimwee krijgen. Dat is heel normaal en ook niet erg. Gelukkig is het erg gemakkelijk om vrij goedkoop en snel weer even terug naar Nederland te kunnen reizen. Of natuurlijk dat vrienden en familie jou op komen zoeken. Met ryanair kun je op bremen reizen. En met Norwegian Airlines kun je op vanuit veel Noorse steden op Amsterdam Schiphol reizen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studeren in ZwedenDe Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Finland staan in de top 3 van de meest populaire landen om te studeren. En…
Goedkope alternatieven studie in het buitenlandEr zijn bezuinigingen op het onderwijs in aantocht. Langstudeerders moeten op termijn waarschijnlijk 3000 euro extra col…
Winterspelen 2018 - Pyeongchang - programma CurlingWinterspelen 2018 - Pyeongchang - programma CurlingTijdens de Olympische Winterspelen 2018 zullen 10 mannen en 10 vrouwen teams strijden om het goud. Op dit moment zijn no…
Studeren in DenemarkenIn Denemarken betaal je geen collegegeld. De kwaliteit van het onderwijs in Denemarken is erg hoog. Maar wat houdt stude…
Wandelvakantie in NoorwegenEen wandelvakantie in Noorwegen is een echte belevenis. In Noorwegen vind je uitgestrekte hoogvlaktes, heidevelden, ruig…

Reageer op het artikel "Studie in Noorwegen: Gratis studeren in Noorwegen"

Reacties

W,scheidelaar, 08-01-2016 11:06 #5
Mijn dochter studeert in Noorwegen en heeft een bijbaan voor 20 uur in de week. Nu geldt haar zorgverzekering in Nederland niet meer. Bij navraag in Noorwegen om daar een zorgverzekering af te sluiten snappen ze daar niet wat ze bedoelt. Ben je daar automatisch verzekerd als je werkt?

Daan, 19-03-2013 11:11 #4
Ik bekijk deze pagina al een aantal dagen, maar ik heb nog een vraag wat betreft een master na mijn bachelor in Nederland.

Ik heb straks een bachelor in de studie Biotechnologie. Stel nou dat ik een master wil doen in International Business of Marketing (dit zou ik bijvoorbeeld wel willen doen in Scandinavië), moet ik dan ook een schakelprogramma doen van een jaar? Dit moet namelijk wel in Nederland. Als ik een desbetreffende master op de RUG wil volgen moet ik een zogehete ''Pre-master'' doen van een jaar. Dan wordt ik bijgeschoold in het vak wat ik wil volgen de 2 jaar daarop. Hoe zit dit als ik een master in Scandinavië wil doen?

Piet Alkemade, 17-05-2012 16:48 #3
Bedankt voor de reactie, door omstandigheden heb ik niet eerder gereageerd. Onze dochter heeft zich inmiddels ingeschreven en de Noorse taaltest gedaan. Deze was echter zo moeilijk dat ze verwacht hem niet te hebben gehaald. heel vervelend is het dat ze niet kan gaan studeren als ze de taalcursus niet heeft gehaald. De bachelors zijn nl alleen in het Engels.
Er zijn wel kortdurende cursussen Noors, maar voor het aankomend studiejaar is dit geen optie meer. Een ander plan is nu om tot januari een opleiding Noors te volgen en dan via Engelstalige cursussen alvast studiepunten te vergaren voor haar studie. deze kan ze dan in het jaar daarop aan volgen. probleem hierbij is dat deze cursussen best el duur zijn en zij nog steeds vrijwilligerswerk in Noorwegen tegen kost en inwoning doet. kortom lastig allemaal. het zou mooi zijn wanneer ze een betaalbare cursus Noors vindt. Ze woont vlakbij Oslo, dus als u nog een tip hebt graag!

Euromark (infoteur), 11-01-2012 02:03 #2
@Piet Alkemade
Ten eerste wil ik graag zeggen dan uw dochter een goede keuze maakt. De meeste informatie die u zoekt, zal te vinden zijn op http://www.nuffic.nl/nederlandse-studenten/landen/landen-l-z/noorwegen. Hier valt te lezen hoe het zit met de inschrijving en nog veel meer. Met een geldig vwo diploma hoeft dit geen probleem te zijn. Zoals ook in mijn artikel staat: er hoeft geen collegegeld te worden betaald. Houd er wel rekening mee dat in Noorwegen het inschrijven vroeg van start gaat. Het is normaal dat als ze in September wilt beginnen de deadline al op 1 Februari is. Enige haast is geboden dus.
Voor zover ik weet kan ze gewoon haar Nederlandse studiefinanciering meenemen. Dit moet ze aanvragen bij DUO.
Het overstappen van studie tijdens de Bachelor of Master lijkt me problematisch. Het is echter geen probleem om eerst een bachelor in Noorwegen te doen (3 jaar) om vervolgens in Nederland de Master te doen.
Zoals ik zei: bij nuffic.nl kunt u veel vinden. Ook http://www.studyinnorway.no/ geeft een schat aan informatie. Als u het op de website van nuffic niet kunt vinden, kunt u wellicht bellen met de medewerkers van Nuffic (ga er echter vanuit dat de website voldoende zal zijn) op (070) 426 02 60
Succes!

Piet Alkemade, 10-01-2012 20:48 #1
Onze dochter, momenteel als vrijwilliger aan het werk in Noorwegen, is van plan te gaan studeren aan de universiteit van Oslo. Ze is inmiddels ook in bezit van een verblijfsvergunning. Nou zitten wij met heel veel vragen: waar kunnen we dingen uitzoeken, hoe zit het met inschrijven en financiering, wat zijn de studiemogelijkheden en de aansluiting bij eventueel overstap naar een Nederlandse universiteit. Weet u tot wie wij ons kunnen richten met onze vragen?

Infoteur: Euromark
Laatste update: 29-11-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Special: Buitenland studeren
Reacties: 5
Schrijf mee!