InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Zweden: gratis studeren in Zweden

Studeren in Zweden: gratis studeren in Zweden

Studeren in Zweden: gratis studeren in Zweden Studeren in Zweden. Steeds meer studenten richten zich op Zweden om te studeren. In tegenstelling tot Nederland, blijft Zweden de nadruk leggen op een sterke kenniseconomie. Onderdeel hiervan is dat hoger onderwijs gratis is. Aangezien wij EU-burgers zijn, kunnen ook wij een gratis Bachelor of Master in Zweden volgen. Naast dat er geen collegegeld hoeft te worden betaald, is het onderwijs ook van een erg hoog niveau. Hier staan alle voordelen en nadelen van studeren in Zweden op een rij.

Gratis studeren in Zweden

Net zoals in de andere landen van het hoge noorden is gratis onderwijs een van de fundamenten van de Zweedse samenleving. Ondanks de aanwezigheid van natuurlijke rijkdommen, heeft Zweden altijd veel waarde gehecht aan het opbouwen van een kenniseconomie. Naar eigen zeggen is het een land dat gebouwd is op mensen. Vandaar dat gratis studeren een geïntegreerd element is in de Zweedse cultuur. En wij als onderdanen van een andere EU-lidstaat kunnen daar een graantje van meepikken. Ook wij mogen zonder collegegeld te hoeven betalen aan de Zweedse universiteiten studeren. Volgens Europese wetgeving mag een land nier naar nationaliteit discrimineren, en behoort het EU-burgers te behandelen zoals het zijn eigen bevolking behandelt. Als bijzonder internationaal georiënteerd land is Zweden erg trots dat het een van de landen is met het hoogste percentage internationale studenten (9%). En jij kunt hier een van worden. En waarom niet? Vooral nu in Nederland wettelijke collegegeld moet worden betaald voor een tweede studie, is Zweden een erg aantrekkelijke optie. Studeren in het buitenland is geweldig en al helemaal wanneer je gratis kunt studeren Laten we nu de praktische zaken bespreken door ons te richten op de voordelen en de nadelen van het studeren in Zweden.

Overzicht van landen waar je gratis kunt studeren

In mijn special Buitenland studeren: gratis studie overzicht kunt u precies vinden in welke landen u gratis kunt studeren en er wordt ook voorzien in praktische informatie per land.

Voordelen van het studeren in Zweden

Gratis studeren in zweden, geen collegegeld

Vanzelfsprekend is het belangrijkste voordeel dat er geen collegegeld hoeft te worden betaald. Op het betalen voor de studieboeken en een eenmalig klein bedrag voor inschrijvingsgeld na, is het studeren in Zweden geheel gratis.

Hoge kwaliteit van onderwijs

Het onderwijs in Zweden staat in de wereld heel erg goed aangeschreven. En mede daardoor is het een van de populairste bestemmingen van internationale studenten. Met 3 universiteiten in de top 100 van de wereld en 11 in de top 500 van de wereld (2010) is Zweden naar Europese maatstaven (Groot-Brittannië niet meegerekend) bijzonder goed vertegenwoordigd. Ze hebben ook een ietwat innoverend insteek: ze geven studenten ook op de universiteit de kans om theorie in praktijk om te zetten en ze werken daarbij nauw samen met de industrie. In ieder geval ben je er van verzekerd dat je een goed diploma zult behalen en het zal zo goed als overal geaccepteerd worden. Zweden biedt ongelooflijk veel Engelse programma's aan (vooral voor masters). Bekijk hiervoor de website van de universiteiten. Ook via bachelorsportal.eu en mastersportal.eu kun je veel Engelstalige opleidingen vinden.

Lijst met Zweedse Universiteiten en hoge scholen (university college):
  • Chalmers University of Technology
  • Göteborg University
  • Halmstad University
  • Högskolan på Gotland
  • Jönköping International Business School
  • Jönköping University
  • Karolinska Institutet
  • Kristianstad University
  • Kungl Tekniska Högskolan
  • Linkoping University
  • Lulea University
  • Lund Institute of Technology
  • Lund University
  • Malardalens University
  • Mid Sweden University
  • Örebro University
  • Royal Institute of Technology
  • Stockholm School of Economics
  • Stockholm University
  • Swedish University of Agricultural Sciences
  • Umeå University
  • University College of Örebro
  • University College of Gävle/Sandviken
  • University College of Kalmar
  • University of Boras
  • University of Falun/Borlänge
  • University of Karlskrona/Ronneby
  • University of Karlstad
  • University of Kristianstad
  • University of Skövde
  • Uppsala Universitet
  • Växjö University

Goed Engels gesproken in Zweden en Zweedse taalcursus

In Zweden wordt bijzonder goed Engels gesproken. En daarnaast hebben ze ook nog eens een erg prettig accent. Bijna iedereen in Zweden in in staat zich goed verstaanbaar te maken in het Engels. Ook is het de officiële bedrijfstaal van veel Zweedse bedrijven. Mocht je toch graag Zweeds willen leren? Aangezien het een prachtige melodieuze taal is, is het erg aan te raden om te doen, ook als leuke sociale activiteit. Zweedse cursussen worden aangeboden door universiteiten. Zowel ongeveer een maand voor aanvang van het collegejaar, als tijdens het collegejaar. Net zoals in Denemarken, worden ook in Zweden taalcursussen gratis door de overheid aangeboden.

Geweldige buitenland ervaring, studeren in het buitenland

In Zweden kun je in het buitenland studeren op een erg prettige manier ervaren. Naast dat het prachtige, bruisende grote steden heeft zoals Stockholm, zijn er ook schattige kleinere plaatsen, en heeft het bovenal een wonderschone natuur. Ook in sociaal opzicht heeft het veel te bieden. Zo zijn er heel veel internationale studenten en zo kom je al snel in een sterke hechte internationale community terecht. Hierdoor maak je kennis met veel verschillende nationaliteiten en culturen. Ook heeft Zweden de zogenaamde 'nationer', soort studentenverenigingen waar je lid van kunt worden.

Studiefinanciering meenemen en student OV vergoeding.

De kans is erg groot dat je de Nederlandse Studiefinanciering gewoon mee mag nemen. Wel moet je dit speciaal aanvragen via Duo en zorg ervoor dat je alle voorwaarden goed doorleest. De belangrijkste voorwaarde die wordt gesteld is dat het een volledige opleiding moet zijn. Dus een volledige Bachelor of Master. Daarnaast kun je ook een maandelijkse vergoeding aanvragen voor het Student OV waar je geen gebruik van maakt in Nederland. Dit is zo'n 90 euro extra.

Studeren in Zweden en een bijbaan

Het is goed mogelijk om in Zweden een bijbaantje te vinden. Je vergroot je kansen echter wel aanzien als je Zweeds kunt spreken. Wanneer je binnen de EU studeert, heb je als student geen werkvergunning nodig om te mogen werken. Jouw verblijfsvergunning is op basis van EU- student zijn en dat betekent dat je er naast mag werken en zit er geen limiet op het aantal uren. Wel zul je jezelf bij de gemeente moeten registeren omdat je een je werkgever een persoonsnummer van je nodig heeft. Ook zul je jezelf aanmoeten melden bij de belastingdienst. Daarnaast is het ook verstandig om een bankrekening te openen in het land van bestemming.

Nadelen van het studeren in Zweden

Dure levenstandaard

Leven in Zweden is wel wat duurder dan in Nederland. Maar ook in Zweden gaat op dat het in kleinere steden goedkoper is. Zo is Stockholm de duurste stad om in te wonen. Eten, kleding en uitgaan is daar nu eenmaal duur. Voor een biertje betaal je al snel vijf euro en uit eten gaan is ook vrij duur. Vandaar dat zelf eten koken en voor het uitgaan drinken altijd aan te raden zijn, en in de praktijk ook veel gebeurt. Kamers kosten meestal rond de 400 euro. Dit valt dus in vergelijking met Kopenhagen en Noorwegen dus nog wel een beetje mee. Er wordt gemiddeld als maandelijks budget op 750 euro gerekend. Ook zijn er mogelijkheden om bij te verdienen. Het is voor EU studenten mogelijk om zonder werkvergunning een bijbaan te nemen. Om een baantje te krijgen is het altijd een groot voordeel als je Zweeds kunt spreken, maar minder cruciaal dan in Denemarken.

Twee-jarige Masters in Zweden

Bijna zonder uitzondering zijn alle Masters in Zweden 2-jarig. Een enkele duurt een jaar, maar dat zijn vaak voorbereidende Masters voor bijvoorbeeld een research Master. Er is natuurlijk niets mis mee dat de Masters in Zweden een jaar langer duren. Sterker nog, je leert veel meer en je diploma is daardoor misschien wel meer waard. Het probleem is alleen dat je maar vier jaar studiefinanciering krijgt van de Nederlandse Overheid. Je zult dus goed moeten bekijken of eventueel verlenging mogelijk is, of dat je een bedrag kunt krijgen vanuit Zweden, of dat je misschien zelf in staat bent om een extra jaar in levensonderhoud te voorzien.

Strenge donkere winters in Zweden

Zweden kent erg strenge winters waarbij het heel erg koud kan worden. De winters duren gemiddeld van november tot maart. Hierbij is in deze periode altijd vrij weinig zonlicht en maak je veel tijd door in het donker. Als hier gevoelig voor bent, is het wel iets om in overweging te nemen. Daar staat wel tegenover dat het in de lente en zomer juist heel erg licht is. De regel is, hoe noordelijker je woont, hoe donkerder en kouder het wordt.

Engelse taaltoets

Aangezien je in Scandinavië een Engelstalige opleiding gaat doen, moet je ook kunnen aantonen dat je Engels van een dusdanig goed niveau is dat je zonder problemen deel kunt nemen aan de colleges. Deze toetsen zijn helaas vrij duur om te laten afnemen. De meeste voorkomende toetsen zijn de TOEFL en de IELTS test. Denk eraan dat de toetsen vaak maar 2 jaar geldig zijn, dus zorg er voordat je wordt toegelaten binnen die 2 jaar.

Van huis

Naast dat naar het buitenland gaan erg avontuurlijk en spannend is, kun je natuurlijk ook een beetje heimwee krijgen. Dat is heel normaal en ook niet erg. Het is mogelijk om vrij goedkoop vanuit Zweden naar Nederland te reizen. Vanaf Eindhoven kun je met Ryanair voor een spotprijsje naar Stockholm reizen. Vanuit Gotenburg gaan er ook meerdere vluchten naar Nederland. Verder kun je vrij goedkoop busreizen boeken om zo bij vliegvelden te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studeren in ZwedenDe Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Finland staan in de top 3 van de meest populaire landen om te studeren. En…
Goedkope alternatieven studie in het buitenlandEr zijn bezuinigingen op het onderwijs in aantocht. Langstudeerders moeten op termijn waarschijnlijk 3000 euro extra col…
In Buitenland studeren: Gratis studeren in het BuitenlandIn Buitenland studeren: Gratis studeren in het BuitenlandGratis studeren in het Buitenland. Ondanks dat het Nuffic meldt dat er in 2011 meer Nederlanders in het buitenland stude…
Studeren in het buitenlandSteeds meer studenten gaan de grens over. Ze studeren in het buitenland: België, Engeland, de Verenigde Staten, Duitslan…
Zweden / SverigeZweden is het grootste land van Scandinavië en is onderdeel van de Noordse Raad en de Europese Unie.

Reageer op het artikel "Studeren in Zweden: gratis studeren in Zweden"

Reacties

Nick, 07-05-2015 23:55 #3
Mag ik met mijn HBO diploma een Master in Zweden volgen? Ik weet dat er in Nederland een speciale regeling is door middel van een pre Master. Wat zijn de toelatingseisen om een Master in Zweden te mogen volgen?

Shanice, 15-01-2015 09:47 #2
Koen Haex, de genoemde 750,- maandelijks is inclusief huisvesting! Ik heb wel andere bedragen op andere sites gevonden, soms met een maandelijks bedrag van 880,- (inclusief huisvesting), dus ik zou van de 880 euro uitgaan om zeker te zijn! ;)

Koen Haex, 02-01-2015 14:35 #1
Ik heb naar meerdere artikelen op deze website gekeken over gratis studeren in het buitenland en steeds kwam de zelfde vraag in mij op. Steeds als er wordt gesproken over de kosten van het leven in dat land wordt er gesproken over de kosten van een verblijf en over de maandelijkse kosten. Nu vroeg ik mij af of de kosten van het verblijf bij de maandelijkse kosten opgenomen waren, of komen die er dan nog bij? Dus in dit geval bij Zweden, ben ik maandelijks ongeveer 750,- totaal kwijt, of ben ik 750,- plus het verblijf 400,- kwijt, dus totaal 1150,-? Mijn excuses voor de vraag, het is waarschijnlijk heel duidelijk, maar ik wil het toch even zeker weten.
Alvast bedankt.

Infoteur: Euromark
Laatste update: 29-11-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Special: Buitenland studeren
Reacties: 3
Schrijf mee!